Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Erickinson
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Muniz, André, Lakschevitz, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665
Resumo: Sharing experiences of the academic, artistic and professional life on the Conducting field, leads to a reflection about the formation of conductors. What takes to be a Maestro? How to balance theory and praxis? Which teaching techniques are essential in a conductor formation? This interview is the first of a dialogue circuit with national (Brasil) and international Maestros. The first guest is the Professor and Maestro Eduardo Lakschevitz. On his path between Brazil and The United States, Lakschevitz works hardly as the coordinator and pedagogue of FUNARTE Choral Conducting Pannels, and his actions reflect on the production and dissemination of the choral repertoire and on training courses to conductors and musical educators. Giving voice to Maestros such Lakschevitz allows us to visualize new practical, conceptual and pedagogical perspectives, and leads our attention to the real necessities on the Conducting field: thinking and acting beyond the gestural techniques.
id UFMG-3_befa8157489222ee79e54e545425ba6c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/48665
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act ILos pedagogos de la dirección: diálogo con el director de orquesta Eduardo Lakschevitz, primer actoOs pedagogos da regência: um diálogo com o Maestro Eduardo Lakschevitz, primeiro atoEduardo LakschevitzConducting Teaching and LearningConductors PedagoguesEduardo Lakschevitz;Ensino-Aprendizagem da RegênciaPedagogos da RegênciaEduardo LakschevitzEnseñanza y aprendizaje de la direcciónPedagogos de direcciónSharing experiences of the academic, artistic and professional life on the Conducting field, leads to a reflection about the formation of conductors. What takes to be a Maestro? How to balance theory and praxis? Which teaching techniques are essential in a conductor formation? This interview is the first of a dialogue circuit with national (Brasil) and international Maestros. The first guest is the Professor and Maestro Eduardo Lakschevitz. On his path between Brazil and The United States, Lakschevitz works hardly as the coordinator and pedagogue of FUNARTE Choral Conducting Pannels, and his actions reflect on the production and dissemination of the choral repertoire and on training courses to conductors and musical educators. Giving voice to Maestros such Lakschevitz allows us to visualize new practical, conceptual and pedagogical perspectives, and leads our attention to the real necessities on the Conducting field: thinking and acting beyond the gestural techniques.Compartir experiencias de la vida académica, artística y profesional en el campo de la dirección de orquesta promueve la reflexión sobre la formación de los directores de orquesta. ¿Qué hace falta para ser director de orquesta? ¿Cómo se equilibra la teoría y la práctica? ¿Qué técnicas pedagógicas son esenciales en la formación de un director de orquesta? Esta entrevista es la primera de una serie de diálogos con directores de orquesta nacionales (Brasil) e internacionales. El primer invitado es el director de orquesta y profesor Eduardo Lakschevitz. En sus viajes entre Brasil y Estados Unidos, Lakschevitz trabaja intensamente como coordinador y pedagogo de los Paneles de Dirección Coral de FUNARTE, y sus acciones se reflejan en la producción y difusión de repertorio coral y en cursos de formación para directores y educadores. Dar voz a directores como Lakschevitz nos permite visualizar nuevas perspectivas prácticas, conceptuales y pedagógicas, y dirige nuestra mirada hacia las necesidades reales del campo de la dirección: pensar y actuar más allá de la técnica gestual.Compartilhar experiências da vida acadêmica, artística e profissional no campo da Regência promove uma reflexão sobre a formação de regentes. O que é necessário para ser Maestro? Como equilibrar teoria e prática? Quais técnicas de ensino são essenciais na formação de um regente? Essa entrevista é a primeira de um ciclo de diálogos com Maestros nacionais (Brasil) e internacionais. O primeiro convidado é o Maestro e Professor Eduardo Lakschevitz. Em seu percurso entre o Brasil e os Estados Unidos, Lakschevitz trabalha intensamente como coordenador e pedagogo dos Painéis de Regência Coral da FUNARTE, e suas ações refletem na produção e divulgação do repertório coral e em cursos de formação para regentes e educadores. Dar voz a Maestros como Lakschevitz nos permite visualizar novas perspectivas práticas, conceituais e pedagógicas, e nos direciona o olhar para as reais necessidades do campo da regência: pensar e agir para além da técnica gestualUniversidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2024-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInterviewtexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdftext/xmltext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/4866510.35699/2317-6377.2024.48665Per Musi; Vol. 25 (2024): General Topics; 1-19Per Musi; Vol. 25 (2024): General Topics; 1-19Per Musi; v. 25 (2024): General Topics; 1-192317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43563https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43625https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43564Copyright (c) 2024 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, ErickinsonMuniz, AndréLakschevitz, Eduardo2024-03-25T12:42:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48665Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2024-03-25T12:42:15Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
Los pedagogos de la dirección: diálogo con el director de orquesta Eduardo Lakschevitz, primer acto
Os pedagogos da regência: um diálogo com o Maestro Eduardo Lakschevitz, primeiro ato
title Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
spellingShingle Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
Lima, Erickinson
Eduardo Lakschevitz
Conducting Teaching and Learning
Conductors Pedagogues
Eduardo Lakschevitz;
Ensino-Aprendizagem da Regência
Pedagogos da Regência
Eduardo Lakschevitz
Enseñanza y aprendizaje de la dirección
Pedagogos de dirección
title_short Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
title_full Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
title_fullStr Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
title_full_unstemmed Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
title_sort Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I
author Lima, Erickinson
author_facet Lima, Erickinson
Muniz, André
Lakschevitz, Eduardo
author_role author
author2 Muniz, André
Lakschevitz, Eduardo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Erickinson
Muniz, André
Lakschevitz, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Eduardo Lakschevitz
Conducting Teaching and Learning
Conductors Pedagogues
Eduardo Lakschevitz;
Ensino-Aprendizagem da Regência
Pedagogos da Regência
Eduardo Lakschevitz
Enseñanza y aprendizaje de la dirección
Pedagogos de dirección
topic Eduardo Lakschevitz
Conducting Teaching and Learning
Conductors Pedagogues
Eduardo Lakschevitz;
Ensino-Aprendizagem da Regência
Pedagogos da Regência
Eduardo Lakschevitz
Enseñanza y aprendizaje de la dirección
Pedagogos de dirección
description Sharing experiences of the academic, artistic and professional life on the Conducting field, leads to a reflection about the formation of conductors. What takes to be a Maestro? How to balance theory and praxis? Which teaching techniques are essential in a conductor formation? This interview is the first of a dialogue circuit with national (Brasil) and international Maestros. The first guest is the Professor and Maestro Eduardo Lakschevitz. On his path between Brazil and The United States, Lakschevitz works hardly as the coordinator and pedagogue of FUNARTE Choral Conducting Pannels, and his actions reflect on the production and dissemination of the choral repertoire and on training courses to conductors and musical educators. Giving voice to Maestros such Lakschevitz allows us to visualize new practical, conceptual and pedagogical perspectives, and leads our attention to the real necessities on the Conducting field: thinking and acting beyond the gestural techniques.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Interview
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665
10.35699/2317-6377.2024.48665
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2024.48665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43563
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43625
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/48665/43564
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; Vol. 25 (2024): General Topics; 1-19
Per Musi; Vol. 25 (2024): General Topics; 1-19
Per Musi; v. 25 (2024): General Topics; 1-19
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237523636224