“I’m a ‘gogoia’ fruit, I’m a lass”: Gal Costa and the Tropicalismo in the feminine
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38862 |
Resumo: | This study aims at discussing the phenomenon of musical performance considering an overlap of relevant concepts from music, anthropology and gender and sexuality studies. Departing from the idea that Brazilian singer Gal Costa developed a performative discourse – vocal and corporal – properly tuned to the tropicalistas purposes, I analyze the possibilities of using the body to produce performative images that brings up the discussion about the possible intersections between music, eroticism and sexuality. In a dialogue with the work of authors such as Clifford Geertz, Terence Turner, Mary Douglas, Marcel Mauss, Juduth Butler and Georg Bataille, I hope to contribute to a critical review of Tropicalismo, in wich the musical interpretation and corporal techniques occupy the center of the discussion. The objective is to propose a debate about the subjectivity involved in the performative process that is fabricated on the singer’s body. |
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“I’m a ‘gogoia’ fruit, I’m a lass”: Gal Costa and the Tropicalismo in the feminine"Soy una fruta 'gogóia', soy una chica": Gal Costa y el tropicalismo en femenino“Eu sou uma fruta ‘gogóia’, eu sou uma moça”: Gal Costa e o Tropicalismo no femininoAnthropologyGender and sexualityBrazilian MPBGal Costa and the TropicalismoAntropologiaGênero e sexualidadeMPBGal Costa e o TropicalismoAntropologíaGénero y sexualidadMPBGal Costa y TropicalismoThis study aims at discussing the phenomenon of musical performance considering an overlap of relevant concepts from music, anthropology and gender and sexuality studies. Departing from the idea that Brazilian singer Gal Costa developed a performative discourse – vocal and corporal – properly tuned to the tropicalistas purposes, I analyze the possibilities of using the body to produce performative images that brings up the discussion about the possible intersections between music, eroticism and sexuality. In a dialogue with the work of authors such as Clifford Geertz, Terence Turner, Mary Douglas, Marcel Mauss, Juduth Butler and Georg Bataille, I hope to contribute to a critical review of Tropicalismo, in wich the musical interpretation and corporal techniques occupy the center of the discussion. The objective is to propose a debate about the subjectivity involved in the performative process that is fabricated on the singer’s body.El objetivo principal de este artículo es discutir el fenómeno de la interpretación musical a partir de un entrelazamiento de conceptos pertinentes a la música, la antropología y los estudios de género y sexualidad. Defendiendo la idea de que la cantante Gal Costa desarrolló un discurso performativo-vocal y corporal-debidamente sintonizado con los propósitos tropicalistas, analizo las posibilidades de uso del cuerpo para la producción de imágenes performativas que incitan al debate sobre las posibles intersecciones entre música, erotismo y sexualidad. Al dialogar con la obra de autores como Clifford Geertz, Terence Turner, Mary Douglas, Marcel Mauss, Judith Butler y George Bataille, pretendo contribuir a una revisión crítica del Tropicalismo en la que la interpretación musical y las técnicas corporales ocupen el centro de la discusión. La intención es proponer una problematización de las subjetividades implicadas en el proceso de construcción performática que se fabrica en el cuerpo del cantante.Este artigo tem como principal objetivo discutir o fenômeno da performance musical a partir de uma imbricação de conceitos pertinentes à música, à antropologia e aos estudos de gênero e sexualidade. Defendendo a ideia de que a cantora Gal Costa desenvolveu um discurso performático – vocal e corporal – devidamente afinado aos propósitos tropicalistas, analiso as possibilidades de uso do corpo para a produção de imagens performáticas que incitam ao debate acerca das possíveis intersecções entre música, erotismo e sexualidade. Ao dialogar com a obra de autores como Clifford Geertz, Terence Turner, Mary Douglas, Marcel Mauss, Judith Butler e George Bataille, pretendo contribuir com uma revisão crítica do Tropicalismo na qual a interpretação musical e as técnicas corporais ocupam o centro da discussão. A intenção é propor uma problematização das subjetividades envolvidas no processo de construção performática que é fabricado no corpo do cantor.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38862Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-12Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-12Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-122317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38862/29985Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNoleto, Rafael da Silva 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38862Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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