Modalism in some Brazilian post-Bossa Nova composers of the 1960s
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39656 |
Resumo: | Study about the use of modalism in Brazilian popular music of the post Bossa Nova era in the 1960s. The emphasis on popular culture via canção de protesto (the Brazilian protest song) reveals the common usage of modal procedures in several representative composers of that time (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). The occurrence of these procedures is based in comparisons with manifestations of US modal jazz as well as ethnic music traditions of Brazil, which guided an aesthetic trend of that period. |
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Modalism in some Brazilian post-Bossa Nova composers of the 1960sEl modalismo en algunos compositores de música popular de Brasil después de la Bossa NovaO Modalismo em alguns compositores da música popular do Brasil pós Bossa NovaModalism in Brazilian popular music;Brazilian protest songModal jazzMiles DavisModalismo na música popular brasileiraCanção de protesto no BrasilJazz modalEl modalismo en la música popular brasileñaLa canción protesta en BrasilEl jazz modalStudy about the use of modalism in Brazilian popular music of the post Bossa Nova era in the 1960s. The emphasis on popular culture via canção de protesto (the Brazilian protest song) reveals the common usage of modal procedures in several representative composers of that time (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). The occurrence of these procedures is based in comparisons with manifestations of US modal jazz as well as ethnic music traditions of Brazil, which guided an aesthetic trend of that period.Estudio sobre el uso del modalismo en el periodo posterior a la Bossa Nova en la música popular brasileña de los años 60. 1960. A partir de la valorización de la cultura popular a través de Canção de Protesto, se señala el uso común de procedimientos modales compositores de la época (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraça Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento y Caetano Veloso). La aparición de estos procedimientos se basa en la comparación con las manifestaciones del jazz modal norteamericano, así como en los antecedentes de las tradiciones étnico-musicales brasileñas, que sirvieron de guía para una tendencia estética de este período.Estudo sobre utilização de modalismo no período pós Bossa Nova na música popular brasileira da década de 1960. A partir da valorização da cultura popular via Canção de Protesto, aponta-se o uso comum de procedimentos modais em diversos compositores representativos da época (Luiz Gonzaga, Jackson do Pandeiro, Edu Lobo, Geraldo Vandré, Baden Powell, Vinicius de Moraes, Moacir Santos, Egberto Gismonti, Milton Nascimento e Caetano Veloso). A ocorrência desses procedimentos é fundamentada em comparações com as manifestações do modal jazz norte-americano, bem como em antecedentes de tradições étnico-musicais brasileiras, que serviram de guia para uma tendência estética desse período.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39656Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39656/30425http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTiné , Paulo José de Siqueira 2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39656Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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