Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Visconti , Eduardo de Lima
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915
Resumo: This article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness.
id UFMG-3_e9a914d368fd2d3c46fb16ae5e70ccc7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38915
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)La guitarra eléctrica en el choro: un análisis de Odeón de Ernesto Nazaret en el grabación de Olmir Stocker (Alemán)A guitarra elétrica no choro: uma análise de Odeon de Ernesto Nazareth na gravação de Olmir Stocker (Alemão)Arrangement by Olmir Stocker (Alemão)Odeon by Ernesto NazaretElectric guitar in Brazil and choroArranjo de Olmir Stocker (Alemão)Odeon de Ernesto NazaretGuitarra elétrica no Brasil e no choroArreglo de Olmir Stocker (Alemão)Odeón de Ernesto NazarethGuitarra eléctrica en Brasil y en choroThis article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness.Este artículo pretende investigar cómo Olmir Stocker (Alemão) adapta el lenguaje del choro a la guitarra eléctrica a través de la transcripción y el análisis del contrapunto presente en el tema Odeón, grabado en su álbum De A a Z en 1995. A partir de la definición de género de Franco FABBRI (1982), se comprueba hasta qué punto el músico imprime innovaciones que no desfiguran el choro y, con ello, contribuye al desarrollo de un lenguaje brasileño para la guitarra eléctrica, basado en un género reconocido como símbolo de la brasileñidad.Este artigo pretende investigar como Olmir Stocker (Alemão) realiza uma adaptação da linguagem do choro para a guitarra elétrica através da transcrição e análise do contraponto presente na faixa Odeon, gravada em seu disco De A a Z no ano de 1995. Com base na definição de gênero de Franco FABBRI (1982), verifica-se até que ponto o músico imprime inovações que não descaracterizam o choro e, com isso, contribui para o desenvolvimento de uma linguagembrasileira para a guitarra elétrica a partir de um gênero reconhecido como símbolo de brasilidade.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915/30001Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVisconti , Eduardo de Lima 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38915Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
La guitarra eléctrica en el choro: un análisis de Odeón de Ernesto Nazaret en el grabación de Olmir Stocker (Alemán)
A guitarra elétrica no choro: uma análise de Odeon de Ernesto Nazareth na gravação de Olmir Stocker (Alemão)
title Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
spellingShingle Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
Visconti , Eduardo de Lima
Arrangement by Olmir Stocker (Alemão)
Odeon by Ernesto Nazaret
Electric guitar in Brazil and choro
Arranjo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeon de Ernesto Nazaret
Guitarra elétrica no Brasil e no choro
Arreglo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeón de Ernesto Nazareth
Guitarra eléctrica en Brasil y en choro
title_short Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
title_full Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
title_fullStr Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
title_full_unstemmed Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
title_sort Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
author Visconti , Eduardo de Lima
author_facet Visconti , Eduardo de Lima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Visconti , Eduardo de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Arrangement by Olmir Stocker (Alemão)
Odeon by Ernesto Nazaret
Electric guitar in Brazil and choro
Arranjo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeon de Ernesto Nazaret
Guitarra elétrica no Brasil e no choro
Arreglo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeón de Ernesto Nazareth
Guitarra eléctrica en Brasil y en choro
topic Arrangement by Olmir Stocker (Alemão)
Odeon by Ernesto Nazaret
Electric guitar in Brazil and choro
Arranjo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeon de Ernesto Nazaret
Guitarra elétrica no Brasil e no choro
Arreglo de Olmir Stocker (Alemão)
Odeón de Ernesto Nazareth
Guitarra eléctrica en Brasil y en choro
description This article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915/30001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-7
Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-7
Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-7
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236620812288