Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915 |
Resumo: | This article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness. |
id |
UFMG-3_e9a914d368fd2d3c46fb16ae5e70ccc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38915 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão)La guitarra eléctrica en el choro: un análisis de Odeón de Ernesto Nazaret en el grabación de Olmir Stocker (Alemán)A guitarra elétrica no choro: uma análise de Odeon de Ernesto Nazareth na gravação de Olmir Stocker (Alemão)Arrangement by Olmir Stocker (Alemão)Odeon by Ernesto NazaretElectric guitar in Brazil and choroArranjo de Olmir Stocker (Alemão)Odeon de Ernesto NazaretGuitarra elétrica no Brasil e no choroArreglo de Olmir Stocker (Alemão)Odeón de Ernesto NazarethGuitarra eléctrica en Brasil y en choroThis article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness.Este artículo pretende investigar cómo Olmir Stocker (Alemão) adapta el lenguaje del choro a la guitarra eléctrica a través de la transcripción y el análisis del contrapunto presente en el tema Odeón, grabado en su álbum De A a Z en 1995. A partir de la definición de género de Franco FABBRI (1982), se comprueba hasta qué punto el músico imprime innovaciones que no desfiguran el choro y, con ello, contribuye al desarrollo de un lenguaje brasileño para la guitarra eléctrica, basado en un género reconocido como símbolo de la brasileñidad.Este artigo pretende investigar como Olmir Stocker (Alemão) realiza uma adaptação da linguagem do choro para a guitarra elétrica através da transcrição e análise do contraponto presente na faixa Odeon, gravada em seu disco De A a Z no ano de 1995. Com base na definição de gênero de Franco FABBRI (1982), verifica-se até que ponto o músico imprime inovações que não descaracterizam o choro e, com isso, contribui para o desenvolvimento de uma linguagembrasileira para a guitarra elétrica a partir de um gênero reconhecido como símbolo de brasilidade.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-7Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-72317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915/30001Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVisconti , Eduardo de Lima 2022-06-03T18:47:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38915Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T18:47:27Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) La guitarra eléctrica en el choro: un análisis de Odeón de Ernesto Nazaret en el grabación de Olmir Stocker (Alemán) A guitarra elétrica no choro: uma análise de Odeon de Ernesto Nazareth na gravação de Olmir Stocker (Alemão) |
title |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
spellingShingle |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) Visconti , Eduardo de Lima Arrangement by Olmir Stocker (Alemão) Odeon by Ernesto Nazaret Electric guitar in Brazil and choro Arranjo de Olmir Stocker (Alemão) Odeon de Ernesto Nazaret Guitarra elétrica no Brasil e no choro Arreglo de Olmir Stocker (Alemão) Odeón de Ernesto Nazareth Guitarra eléctrica en Brasil y en choro |
title_short |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
title_full |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
title_fullStr |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
title_full_unstemmed |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
title_sort |
Electric guitar in the Brazilian choro: an analysis of Odeon by Ernesto Nazareth as recorded by Olmir Stocker (Alemão) |
author |
Visconti , Eduardo de Lima |
author_facet |
Visconti , Eduardo de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Visconti , Eduardo de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arrangement by Olmir Stocker (Alemão) Odeon by Ernesto Nazaret Electric guitar in Brazil and choro Arranjo de Olmir Stocker (Alemão) Odeon de Ernesto Nazaret Guitarra elétrica no Brasil e no choro Arreglo de Olmir Stocker (Alemão) Odeón de Ernesto Nazareth Guitarra eléctrica en Brasil y en choro |
topic |
Arrangement by Olmir Stocker (Alemão) Odeon by Ernesto Nazaret Electric guitar in Brazil and choro Arranjo de Olmir Stocker (Alemão) Odeon de Ernesto Nazaret Guitarra elétrica no Brasil e no choro Arreglo de Olmir Stocker (Alemão) Odeón de Ernesto Nazareth Guitarra eléctrica en Brasil y en choro |
description |
This article intends to investigate how Olmir Stocker (Alemão) adapts the choro language to the electric guitar. We transcribe and analyze the counterpoint present on the track Odeon, recorded on his album De A a Z in 1995. Based on the definition of the musical genre put forth by Franco FABBRI (1982), we verify the degree to which the musician pushes for innovations that do not cause the choro to lose its distinctive character, thus contributing to the development of a Brazilian language for the electric guitar based on a genre recognized as a symbol of Brazilianness. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38915/30001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 30 (2014): General Topics; 1-7 Per Musi; Núm. 30 (2014): General Topics; 1-7 Per Musi; n. 30 (2014): General Topics; 1-7 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236620812288 |