The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Borém, Fausto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567
Resumo: Analytical study about the compositional and improvisational practices of Egberto Gismonti in his music Frevo for piano, especially in the intersection between the procedures of thematic development and improvisation. Departing from the audio track included in the Alma album (GISMONTI, 1987a), which transcription was realized by the authors of the present article and published in the present volume of Per Musi (GISMONTI, 2013, pp.125-144), it reveals how Gismonti achieves great coherence in the realization of Frevo by resorting to the recurrence and varied transformation of only five motives throughout the work. The analysis also reveals a hybridization of elements from popular music (the Brazilian frevo, jazz, improvisation) and classical music (reflecting piano technique methods, J. S. Bach, F. Chopin, H. Villa-Lobos, the First and Second Vienna Schools and the post-1950 period).
id UFMG-3_ff686b2be263d6213dd6a6f87a59afbe
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39567
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic developmentEl caos organizado de Egberto Gismonti en Frevo: improvisación y desarrollo temáticoO caos organizado de Egberto Gismonti em Frevo: improvisação e desenvolvimento temáticoPiano music by Egberto GismontiCompositional and improvisational practicesHybridism between popular and classical musicFrevo in Brazilian musicMúsica para piano de Egberto GismontiPráticas composicionais e improvisatóriasHibridismo entre música popular em música eruditaFrevo na música brasileiraMúsica para piano de Egberto GismontiPrácticas de composición e improvisaciónHibridismo entre música popular en la música clásicaFrevo en la música brasileñaAnalytical study about the compositional and improvisational practices of Egberto Gismonti in his music Frevo for piano, especially in the intersection between the procedures of thematic development and improvisation. Departing from the audio track included in the Alma album (GISMONTI, 1987a), which transcription was realized by the authors of the present article and published in the present volume of Per Musi (GISMONTI, 2013, pp.125-144), it reveals how Gismonti achieves great coherence in the realization of Frevo by resorting to the recurrence and varied transformation of only five motives throughout the work. The analysis also reveals a hybridization of elements from popular music (the Brazilian frevo, jazz, improvisation) and classical music (reflecting piano technique methods, J. S. Bach, F. Chopin, H. Villa-Lobos, the First and Second Vienna Schools and the post-1950 period).Un estudio analítico sobre las prácticas compositivas y de improvisación de Egberto Gismonti en su música Frevo para piano, especialmente en la intersección entre los procedimientos de desarrollo temático y la improvisación. Desde la versión registrada en el disco Alma (GISMONTI, 1987a), cuya transcripción fue realizada por los autores del presente artículo y publicado en el presente volumen de Per Musi (GISMONTI, 2013, p.125-144), se puede observar cómo Gismonti obtiene grandes. La transcripción de esta pieza fue realizada por los autores del presente artículo y publicada en el presente volumen de Per Musi (Gismonti, 2013, p. 125-144). El análisis también revela una hibridación de elementos de la música popular (frevo, jazz, improvisación) y clásica (con reflexiones sobre los métodos de la técnica pianística, J. S. Bach, F. Chopin, H. Villa-Lobos, la Primera y la Segunda Escuela de Viena y el período posterior a 1950).Estudo analítico sobre as práticas composicionais e improvisatórias de Egberto Gismonti na sua música Frevo para piano, especialmente na interseção entre os procedimentos de desenvolvimento temático e improvisação. A partir da versão gravada no disco Alma (GISMONTI,1987a), cuja transcrição foi realizada pelos autores do presente artigo e publicada no presente volume de Per Musi (GISMONTI, 2013, p.125-144), observa-se como Gismonti obtém grande unidade na realização de Frevo a partir da recorrência e diversas transformações de apenas cinco motivos ao longo da obra. A análise também revela uma hibridação de elementos da música popular (frevo, jazz, improvisação) e erudita (com reflexos de métodos da técnica para piano, J. S. Bach, F. Chopin, H. Villa-Lobos, da Primeira e Segunda Escolas de Viena e do período pós-1950).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-23Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-23Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-232317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567/30377http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de Borém, Fausto2022-06-03T19:08:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39567Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:08:18Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
El caos organizado de Egberto Gismonti en Frevo: improvisación y desarrollo temático
O caos organizado de Egberto Gismonti em Frevo: improvisação e desenvolvimento temático
title The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
spellingShingle The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
Magalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de
Piano music by Egberto Gismonti
Compositional and improvisational practices
Hybridism between popular and classical music
Frevo in Brazilian music
Música para piano de Egberto Gismonti
Práticas composicionais e improvisatórias
Hibridismo entre música popular em música erudita
Frevo na música brasileira
Música para piano de Egberto Gismonti
Prácticas de composición e improvisación
Hibridismo entre música popular en la música clásica
Frevo en la música brasileña
title_short The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
title_full The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
title_fullStr The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
title_full_unstemmed The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
title_sort The organized chaos of Egberto Gismonti in Frevo: improvisation and thematic development
author Magalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de
author_facet Magalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de
Borém, Fausto
author_role author
author2 Borém, Fausto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães Pinto, Marcelo Gama e Mello de
Borém, Fausto
dc.subject.por.fl_str_mv Piano music by Egberto Gismonti
Compositional and improvisational practices
Hybridism between popular and classical music
Frevo in Brazilian music
Música para piano de Egberto Gismonti
Práticas composicionais e improvisatórias
Hibridismo entre música popular em música erudita
Frevo na música brasileira
Música para piano de Egberto Gismonti
Prácticas de composición e improvisación
Hibridismo entre música popular en la música clásica
Frevo en la música brasileña
topic Piano music by Egberto Gismonti
Compositional and improvisational practices
Hybridism between popular and classical music
Frevo in Brazilian music
Música para piano de Egberto Gismonti
Práticas composicionais e improvisatórias
Hibridismo entre música popular em música erudita
Frevo na música brasileira
Música para piano de Egberto Gismonti
Prácticas de composición e improvisación
Hibridismo entre música popular en la música clásica
Frevo en la música brasileña
description Analytical study about the compositional and improvisational practices of Egberto Gismonti in his music Frevo for piano, especially in the intersection between the procedures of thematic development and improvisation. Departing from the audio track included in the Alma album (GISMONTI, 1987a), which transcription was realized by the authors of the present article and published in the present volume of Per Musi (GISMONTI, 2013, pp.125-144), it reveals how Gismonti achieves great coherence in the realization of Frevo by resorting to the recurrence and varied transformation of only five motives throughout the work. The analysis also reveals a hybridization of elements from popular music (the Brazilian frevo, jazz, improvisation) and classical music (reflecting piano technique methods, J. S. Bach, F. Chopin, H. Villa-Lobos, the First and Second Vienna Schools and the post-1950 period).
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39567/30377
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 28 (2013): General Topics; 1-23
Per Musi; Núm. 28 (2013): General Topics; 1-23
Per Musi; n. 28 (2013): General Topics; 1-23
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236693164032