Filosofia da ciência como ferramenta microeconômica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Nova Economia (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/478 |
Resumo: | Neoclassical theory assumes perfect knowledge. In turn, Hayekian criticism of this theory affirms that this knowledge is the result of the competitive process, and therefore cannot be considered as a given. The “Hayek Problem” investigates the conditions under which agents’ knowledge approaches the true fundamentals of an economy. In order to solve this problem, our paper uses ideas taken from the methodology of science known as the “growth of knowledge ”theory (Popper, Kuhn, Lakatos and others). These ideas are used to understand how agents’ knowledge evolves, especially the knowledge of entrepreneurs. These are seen as active formulators of conjectural entrepreneurial theories that are criticized in the competitive process, and not as passive agents that maximize already known functions as in conventional theory. We use philosophy of science not to methodologically analyze microeconomics, but as an analytical tool that is part of economic theory. |
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Filosofia da ciência como ferramenta microeconômicaFilosofia da ciência como ferramenta microeconômicamicroeconomicsentrepreneurshipmicroeconomiaatividadeNeoclassical theory assumes perfect knowledge. In turn, Hayekian criticism of this theory affirms that this knowledge is the result of the competitive process, and therefore cannot be considered as a given. The “Hayek Problem” investigates the conditions under which agents’ knowledge approaches the true fundamentals of an economy. In order to solve this problem, our paper uses ideas taken from the methodology of science known as the “growth of knowledge ”theory (Popper, Kuhn, Lakatos and others). These ideas are used to understand how agents’ knowledge evolves, especially the knowledge of entrepreneurs. These are seen as active formulators of conjectural entrepreneurial theories that are criticized in the competitive process, and not as passive agents that maximize already known functions as in conventional theory. We use philosophy of science not to methodologically analyze microeconomics, but as an analytical tool that is part of economic theory.A teoria neoclássica pressupõe conhecimento perfeito. A crítica hayekiana a essa teoria, por sua vez, afirma que esse conhecimento é resultado do processo competitivo e, portanto, não pode ser considerado como dado. O “Problema de Hayek” investiga sob que condições o conhecimento do agente se aproxima dos reais fundamentos de uma economia. A fim de solucionar o “Problema de Hayek”, o nosso artigo utiliza algumas idéias da literatura de metodologia da Ciência, conhecida como teoria do “crescimento do conhecimento” (Popper, Kuhn, Lakatos e outros). Essas idéias são utilizadas para se compreender como evolui o conhecimento dos agentes econômicos, em especial o dos empresários. Estes são vistos como ativos formuladores de teorias empresariais conjecturais criticadas no processo competitivo, não como agentes passivos que maximizam funções já conhecidas da teoria convencional. Utiliza-se a Filosofia da Ciência não para analisar metodologicamente a microeconomia, mas, sim, como ferramenta analítica pertencente à própria teoria econômica.Departamento de Ciências Econômicas da UFMG2009-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/478Nova Economia; Vol. 16 No. 3 (2006)Nova Economia; v. 16 n. 3 (2006)1980-53810103-6351reponame:Nova Economia (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/478/474Barbieri, Fabioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T04:27:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/478Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomiaPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/oai||ne@face.ufmg.br1980-53810103-6351opendoar:2020-08-11T04:27:33Nova Economia (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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