Educação: paixão e compromisso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saviani, Dermeval
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752
Resumo: This paper discusses the educator’s passion, analysing through the two meanings of this word: affective involvement and suffering. Based on MANACORDA’s studies, the author discusses the history of the educator, maked by the social devaluation of his/her profession and the social demand for the accomplishment of his/her activies with extreme dedication.
id UFMG-5_127dcbc41b622e59fac2b4e3806ba8f6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42752
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Educação: paixão e compromissoHistória da EducaçãoPaixão do EducadorConsciência Crítica do EducadorThis paper discusses the educator’s passion, analysing through the two meanings of this word: affective involvement and suffering. Based on MANACORDA’s studies, the author discusses the history of the educator, maked by the social devaluation of his/her profession and the social demand for the accomplishment of his/her activies with extreme dedication.O artigo discute a paixão do educador, utilizando, para tanto, os dois sentidos da palavra: envolvimento afetivo e padecimento. Baseado em estudos de MANACORDA (1989), o autor discute a história da educação, percorrendo a trajetória do educador, marcada pela desvalorização social de sua profissão e a demanda social do cumprimento de sua atividade com extrema dedicação.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752Educação em Revista ; v. 16 n. 31 (2000): Edição 131982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752/32586Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaviani, Dermeval2023-05-29T13:44:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42752Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação: paixão e compromisso
title Educação: paixão e compromisso
spellingShingle Educação: paixão e compromisso
Saviani, Dermeval
História da Educação
Paixão do Educador
Consciência Crítica do Educador
title_short Educação: paixão e compromisso
title_full Educação: paixão e compromisso
title_fullStr Educação: paixão e compromisso
title_full_unstemmed Educação: paixão e compromisso
title_sort Educação: paixão e compromisso
author Saviani, Dermeval
author_facet Saviani, Dermeval
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saviani, Dermeval
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Paixão do Educador
Consciência Crítica do Educador
topic História da Educação
Paixão do Educador
Consciência Crítica do Educador
description This paper discusses the educator’s passion, analysing through the two meanings of this word: affective involvement and suffering. Based on MANACORDA’s studies, the author discusses the history of the educator, maked by the social devaluation of his/her profession and the social demand for the accomplishment of his/her activies with extreme dedication.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42752/32586
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 16 n. 31 (2000): Edição 13
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711125720268800