Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101 |
Resumo: | In the last years, the teachers´ work process has undergone several changes, most them leading to hazardous repercussions to health. This study presents the findings of four surveys carried out among teachers from the public and private teaching net in the State of Bahia, Brazil, at different levels (fundamental, intermediate and university). All the four surveys had the cross-sectional design and used the same epidemiological techniques basically. Evaluations included description of teachers´ work, socio demographic characteristics, work conditions and their mental and physical health. A high level of mental and physical wearing was found, despite the young age (35 years) of the studied populations (around 35 years). Most relevant disease complaints were related to the continuous use of the voice (sore throat, hoarseness, temporary loss of the voice), to body posture at work (black and limbs pain) and their repercussions on the psycho emotional performance (tiredness, nervousness). Psychological distress was found as a relevant problem in all studies. The observed health situation deserves further attention and points out to the needing of immediate changes in the conception and execution of teachers´ work process and work conditions. |
id |
UFMG-5_18d6187bbaf4887e2d0d1dc7df46bd01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45101 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletivaSaúde OcupacionalTrabalho DocenteCondições de TrabalhoEpidemiologiaSaúde do ProfessorOccupational HealthTeachers´ WorkWork ConditionsEpidemiologyTeachers HeathTeacher´´'s HealthIn the last years, the teachers´ work process has undergone several changes, most them leading to hazardous repercussions to health. This study presents the findings of four surveys carried out among teachers from the public and private teaching net in the State of Bahia, Brazil, at different levels (fundamental, intermediate and university). All the four surveys had the cross-sectional design and used the same epidemiological techniques basically. Evaluations included description of teachers´ work, socio demographic characteristics, work conditions and their mental and physical health. A high level of mental and physical wearing was found, despite the young age (35 years) of the studied populations (around 35 years). Most relevant disease complaints were related to the continuous use of the voice (sore throat, hoarseness, temporary loss of the voice), to body posture at work (black and limbs pain) and their repercussions on the psycho emotional performance (tiredness, nervousness). Psychological distress was found as a relevant problem in all studies. The observed health situation deserves further attention and points out to the needing of immediate changes in the conception and execution of teachers´ work process and work conditions.O processo de trabalho docente vem sofrendo diversas mudanças nos últimos anos. Muitas dessas mudanças têm promovido repercussões negativas sobre a saúde dos professores. Este ensaio apresenta achados de quatro estudos realizados com professores da rede pública e privada da Bahia, em níveis de ensaio (fundamental, médio e universitário). Os quatro estudos realizados empregam o método epidemiológico e usaram desenho de estudo do tipo corte transversal. Foram avaliadas: características sociodemográficas e do trabalho docente, condições de trabalho e saúde física e mental dos professores. Os resultados revelaram um padrão elevado de desgaste físico e psíquico dos professores, apesar da população estudada ter sido relativamente jovens (média de idade em torno de 35 anos). As queixas de doença mais relevantes foram aquelas relacionadas ao uso contínuo da voz (dor na garganta, rouquidão, perda temporária da voz), à postura corporal adotada no exercício das atividades (dor nas costas e pernas) e repercussões dessas atividades no funcionamento psico-emocional (cansaço mental, nervosismo). Sofrimento psíquico também foi um problema relevante observado nos estudos. A situação de saúde observada é merecedora de atenção e aponta a necessidade de mudanças imediatas na concepção e execução das condições e processo de trabalho docente.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 161982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101/37008Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Tânia Maria deKawalkievicz, CristinaSilvany-Neto, AnnibalCarvalho, Fernando MartinsWernick, RenateReis, EduardoDelcor, Núria SerreParanhos, IvonePorto, Lauro2023-05-29T14:03:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45101Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:03:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
title |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
spellingShingle |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva Araújo, Tânia Maria de Saúde Ocupacional Trabalho Docente Condições de Trabalho Epidemiologia Saúde do Professor Occupational Health Teachers´ Work Work Conditions Epidemiology Teachers Heath Teacher´´'s Health |
title_short |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
title_full |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
title_fullStr |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
title_full_unstemmed |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
title_sort |
Saúde e trabalho docente: dando visibilidade aos processos de desgaste e adoecimento docente a partir da construção de uma rede de produção coletiva |
author |
Araújo, Tânia Maria de |
author_facet |
Araújo, Tânia Maria de Kawalkievicz, Cristina Silvany-Neto, Annibal Carvalho, Fernando Martins Wernick, Renate Reis, Eduardo Delcor, Núria Serre Paranhos, Ivone Porto, Lauro |
author_role |
author |
author2 |
Kawalkievicz, Cristina Silvany-Neto, Annibal Carvalho, Fernando Martins Wernick, Renate Reis, Eduardo Delcor, Núria Serre Paranhos, Ivone Porto, Lauro |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Tânia Maria de Kawalkievicz, Cristina Silvany-Neto, Annibal Carvalho, Fernando Martins Wernick, Renate Reis, Eduardo Delcor, Núria Serre Paranhos, Ivone Porto, Lauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saúde Ocupacional Trabalho Docente Condições de Trabalho Epidemiologia Saúde do Professor Occupational Health Teachers´ Work Work Conditions Epidemiology Teachers Heath Teacher´´'s Health |
topic |
Saúde Ocupacional Trabalho Docente Condições de Trabalho Epidemiologia Saúde do Professor Occupational Health Teachers´ Work Work Conditions Epidemiology Teachers Heath Teacher´´'s Health |
description |
In the last years, the teachers´ work process has undergone several changes, most them leading to hazardous repercussions to health. This study presents the findings of four surveys carried out among teachers from the public and private teaching net in the State of Bahia, Brazil, at different levels (fundamental, intermediate and university). All the four surveys had the cross-sectional design and used the same epidemiological techniques basically. Evaluations included description of teachers´ work, socio demographic characteristics, work conditions and their mental and physical health. A high level of mental and physical wearing was found, despite the young age (35 years) of the studied populations (around 35 years). Most relevant disease complaints were related to the continuous use of the voice (sore throat, hoarseness, temporary loss of the voice), to body posture at work (black and limbs pain) and their repercussions on the psycho emotional performance (tiredness, nervousness). Psychological distress was found as a relevant problem in all studies. The observed health situation deserves further attention and points out to the needing of immediate changes in the conception and execution of teachers´ work process and work conditions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45101/37008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 19 n. 37 (2003): Edição 16 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126950248448 |