Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818 |
Resumo: | The work developed by an educational group of an Elementary School in the Municipal Schools of Campinas (SP) during 2004-2005, aiming at restructuring the teaching of reading classes is reported. One of the group issues was the learning deficiency of some first-grade students in relation to the expectancy standard. Thus, the teachers furthered a deep change, responsible as they were for the development of all those who needed "some other time" to learn. These teachers´ joint work potentialities are emphasized as they change the traditional reinforcement classes at school, a solitary teacher-student practice, contrasting to the collective reinforcement practice which established new forms of organization that enabled students to interact with different teachers, and created the opportunity for teachers to exchange varying points of view about one same student. |
id |
UFMG-5_1b2670a795330dc9ebf84e5d71dc341e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39818 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticasFormação;Trabalho Coletivo;Prática Pedagógica.Education;Joint Work;Pedagogical Practice.The work developed by an educational group of an Elementary School in the Municipal Schools of Campinas (SP) during 2004-2005, aiming at restructuring the teaching of reading classes is reported. One of the group issues was the learning deficiency of some first-grade students in relation to the expectancy standard. Thus, the teachers furthered a deep change, responsible as they were for the development of all those who needed "some other time" to learn. These teachers´ joint work potentialities are emphasized as they change the traditional reinforcement classes at school, a solitary teacher-student practice, contrasting to the collective reinforcement practice which established new forms of organization that enabled students to interact with different teachers, and created the opportunity for teachers to exchange varying points of view about one same student.O presente artigo trata do trabalho desenvolvido por um grupo de formação instituído em uma escola de ensino fundamental da Rede Municipal de Campinas-SP, no período de 2004 a 2005, cujo objetivo foi a redefinição do trabalho com as classes de alfabetização. Uma das inquietações do grupo foi a não-aprendizagem de alguns dos alunos das primeiras séries no tempo que a escola seriada estipula. Em função disso, as professoras promoveram uma mudança significativa ao assumir a responsabilidade pela aprendizagem de todos os alunos dessas séries que precisavam de "outros tempos". Enfatizo, neste texto, a potencialidade do trabalho conjunto dessas professoras quando decidiram mudar a prática do reforço já instituída na escola, prática solitária professora-aluno. A prática coletiva do reforço estabeleceu novas formas de organização que possibilitaram aos alunos vivenciar o trabalho com outras professoras, bem como proporcionar-lhes a possibilidade de trocar olhares sobre um mesmo aluno.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818/30556Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChaluh, Laura Noemi2023-05-29T14:20:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39818Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:20:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
title |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
spellingShingle |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas Chaluh, Laura Noemi Formação; Trabalho Coletivo; Prática Pedagógica. Education; Joint Work; Pedagogical Practice. |
title_short |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
title_full |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
title_fullStr |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
title_full_unstemmed |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
title_sort |
Grupo e trabalho coletivo na escola: trocando olhares, mudando práticas |
author |
Chaluh, Laura Noemi |
author_facet |
Chaluh, Laura Noemi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaluh, Laura Noemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação; Trabalho Coletivo; Prática Pedagógica. Education; Joint Work; Pedagogical Practice. |
topic |
Formação; Trabalho Coletivo; Prática Pedagógica. Education; Joint Work; Pedagogical Practice. |
description |
The work developed by an educational group of an Elementary School in the Municipal Schools of Campinas (SP) during 2004-2005, aiming at restructuring the teaching of reading classes is reported. One of the group issues was the learning deficiency of some first-grade students in relation to the expectancy standard. Thus, the teachers furthered a deep change, responsible as they were for the development of all those who needed "some other time" to learn. These teachers´ joint work potentialities are emphasized as they change the traditional reinforcement classes at school, a solitary teacher-student practice, contrasting to the collective reinforcement practice which established new forms of organization that enabled students to interact with different teachers, and created the opportunity for teachers to exchange varying points of view about one same student. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39818/30556 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124370751488 |