CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ABREU DE CASTRO NEVES, BERENICE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078
Resumo: Lourenço Filho’s Reform inserted Ceará in the national context of changes andpioneering. Due to that, some questions become imperative: to what extent have the modern and newanxieties affected, in an effective way, the basis for the primary school in Ceará? In what way, was theofficial ideary for the nation rehearsed in the school, or, in other words, how the attempt to convince ofthe belonging to this construction of identity called Nation came about? This article faces (deals with)those questions based on the indications given by the lesson plans of a primary school teacher. Thewritings of Isabel Pereira, a teacher at the Educational Group Capistrano de Abreu, in Maranguape,Ceará, in her manuscript “Class Plans – 1922”, suggests that she embraced the task of bringing into lifethe New School ideary, creating a pedagogical practice that would produce the so-called “new man” and,with him, a new society
id UFMG-5_1bdc23afb984f433d0ebd9c3ab3bff98
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38078
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922PLANES DE CLASE DE UNA MAESTRA DE PRIMARIA: IDEIAS, MÉTODOS Y MATERIALES DIDÁCTICOS EN EL AÑO 1922.PLANOS DE AULA DE UMA PROFESSORA PRIMÁRIA: IDEIAS, MÉTODOS E MATERIAIS DIDÁTICOS NOS IDOS DE 1922EscolanovismoNacionalismoPlanos de aulaProfessora“New School” MovementNationalismClass PlansTeacherEscolanovismoNacionalismoPlanes de claseProfesoraLourenço Filho’s Reform inserted Ceará in the national context of changes andpioneering. Due to that, some questions become imperative: to what extent have the modern and newanxieties affected, in an effective way, the basis for the primary school in Ceará? In what way, was theofficial ideary for the nation rehearsed in the school, or, in other words, how the attempt to convince ofthe belonging to this construction of identity called Nation came about? This article faces (deals with)those questions based on the indications given by the lesson plans of a primary school teacher. Thewritings of Isabel Pereira, a teacher at the Educational Group Capistrano de Abreu, in Maranguape,Ceará, in her manuscript “Class Plans – 1922”, suggests that she embraced the task of bringing into lifethe New School ideary, creating a pedagogical practice that would produce the so-called “new man” and,with him, a new societyLa Reforma Lourenço Filho insertó la provincia de Ceará en el contexto nacional decambios y vanguardia. En este sentido, algunas preguntas se vuelven imperativas: ¿En qué medida losanhelos de modernización y novedad llegaron efectivamente al terreno de la escuela primaria en Ceará?,¿Cómo se ensayó el ideal oficial de la Nación en la escuela? o, en otras palabras, ¿Cómo se produjo elintento de "convencer" acerca de la pertenencia a esa "construcción de identidad" llamada Nación? Esteartículo trata de estas preguntas basadas en la evidencia proporcionada por los planes de clases de unamaestra de primaria. El escrito de Isabel Pereira, profesora del Grupo Escolar Capistrano de Abreu, deMaranguape, en Ceará, en su manuscrito “Planes de Clase - 1922”, como lo sugerimos, se lanzó a la tareade hacer viva la llama de la ideología escolanovista en una práctica pedagógica que produjo, suponemos,el “hombre nuevo” y, con él, una nueva sociedad.A Reforma Lourenço Filho inseriu o estado do Ceará no contexto nacional de mudanças epioneirismos. Nesse mister, algumas questões se tornam imperativas: até que ponto os anseiosmodernizantes e novidadeiros atingiram de forma efetiva o chão da escola primária cearense? De quemodo, na escola, o ideal oficial de Nação foi ensaiado, ou, em outros termos, como se deu a tentativa de“convencimento” do pertencimento a essa “construção identitária” chamada Nação? Este artigo enfrentaessas questões a partir de indícios fornecidos por planejamentos de aulas de uma professora primária. Aescrita de Isabel Pereira, professora do Grupo Escolar Capistrano de Abreu, de Maranguape, Ceará, emseu manuscrito “Planos de aula – 1922”, pelo que nos sugere, lançou-se na tarefa de fazer viva a chama doideário escolanovista, em uma prática pedagógica que produzisse, supomos, o “homem novo” e, comele, uma nova sociedade.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078/29691https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA ABREU DE CASTRO NEVES, BERENICE 2022-01-27T22:26:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38078Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T22:26:36Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
PLANES DE CLASE DE UNA MAESTRA DE PRIMARIA: IDEIAS, MÉTODOS Y MATERIALES DIDÁCTICOS EN EL AÑO 1922.
PLANOS DE AULA DE UMA PROFESSORA PRIMÁRIA: IDEIAS, MÉTODOS E MATERIAIS DIDÁTICOS NOS IDOS DE 1922
title CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
spellingShingle CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
LEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA
Escolanovismo
Nacionalismo
Planos de aula
Professora
“New School” Movement
Nationalism
Class Plans
Teacher
Escolanovismo
Nacionalismo
Planes de clase
Profesora
title_short CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
title_full CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
title_fullStr CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
title_full_unstemmed CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
title_sort CLASS PLANS OF A ELEMENTARY SCHOOL TEACHER: IDEAS, METHODS AND EDUCATION MATERIALS IN 1922
author LEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA
author_facet LEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA
ABREU DE CASTRO NEVES, BERENICE
author_role author
author2 ABREU DE CASTRO NEVES, BERENICE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv LEITÃO ARAÚJO, FÁTIMA MARIA
ABREU DE CASTRO NEVES, BERENICE
dc.subject.por.fl_str_mv Escolanovismo
Nacionalismo
Planos de aula
Professora
“New School” Movement
Nationalism
Class Plans
Teacher
Escolanovismo
Nacionalismo
Planes de clase
Profesora
topic Escolanovismo
Nacionalismo
Planos de aula
Professora
“New School” Movement
Nationalism
Class Plans
Teacher
Escolanovismo
Nacionalismo
Planes de clase
Profesora
description Lourenço Filho’s Reform inserted Ceará in the national context of changes andpioneering. Due to that, some questions become imperative: to what extent have the modern and newanxieties affected, in an effective way, the basis for the primary school in Ceará? In what way, was theofficial ideary for the nation rehearsed in the school, or, in other words, how the attempt to convince ofthe belonging to this construction of identity called Nation came about? This article faces (deals with)those questions based on the indications given by the lesson plans of a primary school teacher. Thewritings of Isabel Pereira, a teacher at the Educational Group Capistrano de Abreu, in Maranguape,Ceará, in her manuscript “Class Plans – 1922”, suggests that she embraced the task of bringing into lifethe New School ideary, creating a pedagogical practice that would produce the so-called “new man” and,with him, a new society
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38078/29691
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124175716352