A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maurício, Lúcia Velloso
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820
Resumo: Assessment of the frame of social representations through the social memory of primary education teachers’. Thirty-one academic memorials written by first to fourth grade teachers as a final work for an updating course were analyzed. Personal reminiscences describe private lives, but they are social recollections in their very content. Teachers were equally grouped in permanent and contracted, largely varying in age, and these categories were assessed by means of content analysis. The results pointed to a greater cohesion in the public teachers’ reports, while contracted teachers were perceptively worried about contract renovation. Instead of showing the social representation of the teaching activities, the reports were attached to the students’ representation, responsible for the obstacles to the teaching practice. The practical apprenticeship valorization prevailed: one learns by working. The academic memorials pointed that the option for teachership is based on vocational grounds, on the educational institution one has attended, and by one´s own first occupational experiences.
id UFMG-5_3c58395ad72cd4f7581763d802fc1e25
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39820
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriaisRepresentação e Memória Social;Formação de Professores;Opção pelo Magistério.Social Representation and Social Memory;Teachers´ Formation;Option for Teachership.Assessment of the frame of social representations through the social memory of primary education teachers’. Thirty-one academic memorials written by first to fourth grade teachers as a final work for an updating course were analyzed. Personal reminiscences describe private lives, but they are social recollections in their very content. Teachers were equally grouped in permanent and contracted, largely varying in age, and these categories were assessed by means of content analysis. The results pointed to a greater cohesion in the public teachers’ reports, while contracted teachers were perceptively worried about contract renovation. Instead of showing the social representation of the teaching activities, the reports were attached to the students’ representation, responsible for the obstacles to the teaching practice. The practical apprenticeship valorization prevailed: one learns by working. The academic memorials pointed that the option for teachership is based on vocational grounds, on the educational institution one has attended, and by one´s own first occupational experiences.Este trabalho procurou elucidar a constituição de representações sociais por meio da memória social. Foram analisados 31 memoriais de professoras de 1ª a 4ª série como trabalho final em curso de atualização. Memórias pessoais têm como objeto a história de vida de cada um, mas são sociais pelo seu conteúdo. As professoras se distribuíram equitativamente entre efetivas e contratadas, com largo leque etário. As categorias emergiram dos memoriais por meio da análise de conteúdo. Os resultados apontaram maior coesão nos relatos das professoras concursadas e perceptível preocupação com a renovação de contrato pelas não-efetivas. Em vez de representação social sobre o fazer docente, os depoimentos estavam ancorados na representação de aluno, responsável pelos obstáculos que se impõem à prática docente. Predominou a valorização do aprendizado prático: aprende-se trabalhando. Os memoriais indicaram que a opção pelo magistério se dá pela vocação, pela instituição formadora e pelas experiências iniciais de trabalho.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820/30558Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaurício, Lúcia Velloso 2023-05-29T14:20:01Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39820Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:20:01Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
title A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
spellingShingle A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
Maurício, Lúcia Velloso
Representação e Memória Social;
Formação de Professores;
Opção pelo Magistério.
Social Representation and Social Memory;
Teachers´ Formation;
Option for Teachership.
title_short A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
title_full A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
title_fullStr A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
title_full_unstemmed A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
title_sort A opção pelo magistério representada por professoras de ensino fundamental em memoriais
author Maurício, Lúcia Velloso
author_facet Maurício, Lúcia Velloso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maurício, Lúcia Velloso
dc.subject.por.fl_str_mv Representação e Memória Social;
Formação de Professores;
Opção pelo Magistério.
Social Representation and Social Memory;
Teachers´ Formation;
Option for Teachership.
topic Representação e Memória Social;
Formação de Professores;
Opção pelo Magistério.
Social Representation and Social Memory;
Teachers´ Formation;
Option for Teachership.
description Assessment of the frame of social representations through the social memory of primary education teachers’. Thirty-one academic memorials written by first to fourth grade teachers as a final work for an updating course were analyzed. Personal reminiscences describe private lives, but they are social recollections in their very content. Teachers were equally grouped in permanent and contracted, largely varying in age, and these categories were assessed by means of content analysis. The results pointed to a greater cohesion in the public teachers’ reports, while contracted teachers were perceptively worried about contract renovation. Instead of showing the social representation of the teaching activities, the reports were attached to the students’ representation, responsible for the obstacles to the teaching practice. The practical apprenticeship valorization prevailed: one learns by working. The academic memorials pointed that the option for teachership is based on vocational grounds, on the educational institution one has attended, and by one´s own first occupational experiences.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39820/30558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124374945792