Charts of attendance to schools of first letters: sources for a history of schooling and teacher work in São Paulo in the first half of the 19th century
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38576 |
Resumo: | The present article aims at an understanding of the statistical reasoning that dominates the governmental actions, and to perceive the development of the scribal practice at schools at the first half of the 19th century in São Paulo. It comprises two parts. In the first one, the text deals with the will to power of which the statistics give testimony in the 1800’s. It is also concerned with scrutinizing the technologies of the I constituted by the school maps conceived as government devices. In a second moment, the article approaches the theme via the analysis of documents produced by the State of São Paulo on the issue of official education. The proposal here is to outline the modes in which the progressive institutionalization of elementary school in São Paulo concurred to create an understanding of the schooling of knowledge and of the subject pupil, by the public teachers, in the State. |
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Charts of attendance to schools of first letters: sources for a history of schooling and teacher work in São Paulo in the first half of the 19th centuryMapas de freqüência a escolas de primeiras letras fontes para uma história da escolarização e do trabalho docente em São Paulo na primeira metade do século XIXTeachershipSchoolingStatisticElementary SchoolResourcesMagistérioEscolarizaçãoEstatísticaEnsino ElementarFontesThe present article aims at an understanding of the statistical reasoning that dominates the governmental actions, and to perceive the development of the scribal practice at schools at the first half of the 19th century in São Paulo. It comprises two parts. In the first one, the text deals with the will to power of which the statistics give testimony in the 1800’s. It is also concerned with scrutinizing the technologies of the I constituted by the school maps conceived as government devices. In a second moment, the article approaches the theme via the analysis of documents produced by the State of São Paulo on the issue of official education. The proposal here is to outline the modes in which the progressive institutionalization of elementary school in São Paulo concurred to create an understanding of the schooling of knowledge and of the subject pupil, by the public teachers, in the State. O presente artigo tem por objetivo compreender a razão estatística que domina as ações governamentais e perceber a elaboração da prática escriturística escolar na primeira metade do século XIX em São Paulo. Está dividido em duas partes. Na primeira, discorre sobre a vontade de poder que as estatísticas testemunham no Oitocentos. Preocupa-se também em escrutinar as tecnologias do eu constituídas pelos mapas escolares concebidos como dispositivos de governo. No segundo momento, aborda a temática a partir da análise da documentação paulista relativa à educação oficial. A proposta é desenhar os modos como a progressiva institucionalização da escola elementar em São Paulo concorreu para produzir um saber sobre a escolarização do conhecimento e do sujeito aluno, por parte dos professores públicos, na província. RBHE2012-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38576Revista Brasileira de História da Educação; Vol 8 No 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 41-67Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 8 Núm. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 41-67Revista Brasileira de História da Educação; v. 8 n. 2 [17] (2008): Dossiê: Concepções de universidade e de educação superior no Brasil nos anos de 1920 e 1930 | Maio/Agosto; 41-672238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38576/20107Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVidal, Diana Gonçalves2022-02-22T22:20:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38576Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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