THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036 |
Resumo: | As part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses. |
id |
UFMG-5_3c7306462eb1ce5b9d62eabb39571a36 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38036 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGESEL TRABAJO DOCENTE UNIVERSITARIO Y SU EVALUACIÓN: POLÍTICAS, TENSIONES Y DESAFÍOSTRABALHO DOCENTE UNIVERSITÁRIO E SUA AVALIAÇÃO: POLÍTICAS, TENSÕES E DESAFIOSUniversidadeAvaliação de políticasTrabalho docentePercepçõesUniversityPolicy assessmentTeaching workPerceptionsuniversidadpolíticas de evaluacióntrabajo docentepercepcionesAs part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses.En el marco de la implementación de políticas de evaluación de la calidad en lossistemas de educación superior a nivel mundial, la evaluación del profesorado ha cobradoespecial relevancia. En este artículo, se analizan las políticas de evaluación del trabajo docenteuniversitario en Argentina y España identificando propósitos, objetos de evaluación,instrumentos utilizados y agentes responsables de la evaluación. Se recuperan, además, laspercepciones de los docentes de distintas universidades sobre la incidencia de los procesos deevaluación en su trabajo cotidiano. Los resultados que se presentan son producto de la revisiónde la literatura sobre el tema, el análisis documental sobre los dos países e investigacionesempíricas realizadas durante el período 2012-2017. El estudio realizado permite identificartensiones entre las particularidades del objeto y las características de los procesos de evaluación.No âmbito da implementação de políticas para avaliar a qualidade dos sistemas deensino superior no mundo inteiro, a avaliação do corpo docente ganhou relevância especial.Neste artigo são analisadas as políticas de avaliação do trabalho docente universitário naArgentina e na Espanha, a fim de identificar objetos de avaliação, instrumentos utilizados eagentes responsáveis da avaliação. Além disso, as percepções de professores de diferentesuniversidades sobre o impacto dos processos de avaliação em seu trabalho diário também sãorecuperadas. Os resultados apresentados são o produto da revisão da literatura sobre o assunto, aanálise documental nos dois países e a pesquisa empírica realizada no período de 2012-2017. Oestudo permite identificar tensões entre as particularidades do objeto e as características dosprocessos de avaliação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTEXTOAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036/29624https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessS. WALKER, VERONICA 2022-01-27T02:19:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38036Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T02:19:22Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES EL TRABAJO DOCENTE UNIVERSITARIO Y SU EVALUACIÓN: POLÍTICAS, TENSIONES Y DESAFÍOS TRABALHO DOCENTE UNIVERSITÁRIO E SUA AVALIAÇÃO: POLÍTICAS, TENSÕES E DESAFIOS |
title |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
spellingShingle |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES S. WALKER, VERONICA Universidade Avaliação de políticas Trabalho docente Percepções University Policy assessment Teaching work Perceptions universidad políticas de evaluación trabajo docente percepciones |
title_short |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
title_full |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
title_fullStr |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
title_full_unstemmed |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
title_sort |
THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES |
author |
S. WALKER, VERONICA |
author_facet |
S. WALKER, VERONICA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
S. WALKER, VERONICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade Avaliação de políticas Trabalho docente Percepções University Policy assessment Teaching work Perceptions universidad políticas de evaluación trabajo docente percepciones |
topic |
Universidade Avaliação de políticas Trabalho docente Percepções University Policy assessment Teaching work Perceptions universidad políticas de evaluación trabajo docente percepciones |
description |
As part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares TEXTO Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036/29624 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123818151936 |