THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: S. WALKER, VERONICA
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036
Resumo: As part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses.
id UFMG-5_3c7306462eb1ce5b9d62eabb39571a36
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38036
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGESEL TRABAJO DOCENTE UNIVERSITARIO Y SU EVALUACIÓN: POLÍTICAS, TENSIONES Y DESAFÍOSTRABALHO DOCENTE UNIVERSITÁRIO E SUA AVALIAÇÃO: POLÍTICAS, TENSÕES E DESAFIOSUniversidadeAvaliação de políticasTrabalho docentePercepçõesUniversityPolicy assessmentTeaching workPerceptionsuniversidadpolíticas de evaluacióntrabajo docentepercepcionesAs part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses.En el marco de la implementación de políticas de evaluación de la calidad en lossistemas de educación superior a nivel mundial, la evaluación del profesorado ha cobradoespecial relevancia. En este artículo, se analizan las políticas de evaluación del trabajo docenteuniversitario en Argentina y España identificando propósitos, objetos de evaluación,instrumentos utilizados y agentes responsables de la evaluación. Se recuperan, además, laspercepciones de los docentes de distintas universidades sobre la incidencia de los procesos deevaluación en su trabajo cotidiano. Los resultados que se presentan son producto de la revisiónde la literatura sobre el tema, el análisis documental sobre los dos países e investigacionesempíricas realizadas durante el período 2012-2017. El estudio realizado permite identificartensiones entre las particularidades del objeto y las características de los procesos de evaluación.No âmbito da implementação de políticas para avaliar a qualidade dos sistemas deensino superior no mundo inteiro, a avaliação do corpo docente ganhou relevância especial.Neste artigo são analisadas as políticas de avaliação do trabalho docente universitário naArgentina e na Espanha, a fim de identificar objetos de avaliação, instrumentos utilizados eagentes responsáveis da avaliação. Além disso, as percepções de professores de diferentesuniversidades sobre o impacto dos processos de avaliação em seu trabalho diário também sãorecuperadas. Os resultados apresentados são o produto da revisão da literatura sobre o assunto, aanálise documental nos dois países e a pesquisa empírica realizada no período de 2012-2017. Oestudo permite identificar tensões entre as particularidades do objeto e as características dosprocessos de avaliação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTEXTOAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036/29624https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessS. WALKER, VERONICA 2022-01-27T02:19:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38036Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T02:19:22Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
EL TRABAJO DOCENTE UNIVERSITARIO Y SU EVALUACIÓN: POLÍTICAS, TENSIONES Y DESAFÍOS
TRABALHO DOCENTE UNIVERSITÁRIO E SUA AVALIAÇÃO: POLÍTICAS, TENSÕES E DESAFIOS
title THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
spellingShingle THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
S. WALKER, VERONICA
Universidade
Avaliação de políticas
Trabalho docente
Percepções
University
Policy assessment
Teaching work
Perceptions
universidad
políticas de evaluación
trabajo docente
percepciones
title_short THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
title_full THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
title_fullStr THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
title_full_unstemmed THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
title_sort THE UNIVERSITY TEACHING WORK AND ITS EVALUATION: POLICIES, TENSIONS AND CHALLENGES
author S. WALKER, VERONICA
author_facet S. WALKER, VERONICA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv S. WALKER, VERONICA
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade
Avaliação de políticas
Trabalho docente
Percepções
University
Policy assessment
Teaching work
Perceptions
universidad
políticas de evaluación
trabajo docente
percepciones
topic Universidade
Avaliação de políticas
Trabalho docente
Percepções
University
Policy assessment
Teaching work
Perceptions
universidad
políticas de evaluación
trabajo docente
percepciones
description As part of the implementation of policies to assess quality in higher educationsystems worldwide, the evaluation of university teachers has gained special relevance. This articleanalyses the policies of evaluation of the university teaching work in Argentina and Spainidentifying purposes, objects of evaluation, instruments used and agents responsible for theevaluation. In addition recovers the perceptions of teachers from different universities on theincidence of evaluation processes in their daily work. The results presented are the product ofthe review of the literature on the subject, the documentary analysis on the two countries andempirical research realized during the period 2012-2017. The analysis allows us to recognizetensions between the particularities of the object and the characteristics of the evaluationprocesses.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
TEXTO
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38036/29624
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123818151936