Compassos e descompassos do fazer pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725 |
Resumo: | Through the metaphor of music, the author presentsimportant aspects of the daily built history of school are identified: a) the pedagogização of knowledge, b) the grupalização and c) the creation of a way to think of thought. It is also presented an analysis of three documents of different times of Brazilizn Education: The BrazilianLetter of Democratic Education (1946) and One More Time Convoked - A government and peoples manifesto. |
id |
UFMG-5_5665d001b60139ea27b9792fb62437eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42725 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Compassos e descompassos do fazer pedagógicoPrática PedagógicaPedagogia do ConflitoEscolaThrough the metaphor of music, the author presentsimportant aspects of the daily built history of school are identified: a) the pedagogização of knowledge, b) the grupalização and c) the creation of a way to think of thought. It is also presented an analysis of three documents of different times of Brazilizn Education: The BrazilianLetter of Democratic Education (1946) and One More Time Convoked - A government and peoples manifesto.Através da metáfora da música, a autora apresenta aspectos importantes da história quotidianamente construída na escola. Baseando-se na pedagogia do conflito, são identificados três movimentos que compõe "música da escola" : a) a pedagogização do conhecimento, b) a grupalização e c) a criação de um forma de pensar o pensamento. É apresentada uma análise de tres documentos de diferentes épocas, que se referem à realidade brasileira: o Manifesto da Educação Nova (1932), a Carta Brasileira de Educação Democrática (1946) e mais uma vez convocados - Manifesto do Povo e do Governo (1959).Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725Educação em Revista ; v. 15 n. 30 (1999): Edição 121982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725/32572Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Nilda2023-05-29T13:43:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42725Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:43:36Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
title |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
spellingShingle |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico Alves, Nilda Prática Pedagógica Pedagogia do Conflito Escola |
title_short |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
title_full |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
title_fullStr |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
title_full_unstemmed |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
title_sort |
Compassos e descompassos do fazer pedagógico |
author |
Alves, Nilda |
author_facet |
Alves, Nilda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Nilda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática Pedagógica Pedagogia do Conflito Escola |
topic |
Prática Pedagógica Pedagogia do Conflito Escola |
description |
Through the metaphor of music, the author presentsimportant aspects of the daily built history of school are identified: a) the pedagogização of knowledge, b) the grupalização and c) the creation of a way to think of thought. It is also presented an analysis of three documents of different times of Brazilizn Education: The BrazilianLetter of Democratic Education (1946) and One More Time Convoked - A government and peoples manifesto. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42725/32572 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 15 n. 30 (1999): Edição 12 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125706637312 |