La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serpa, Gerardo Ramos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136
Resumo: The axiological domension constitutes na indispensable component of the integral preparation and training of the profissionals. The current globalization of court neoliberal predominat relegates, ballast and deform the presence and the execution of this dimension in correspondence with a narrow vision of the professional thing, distinguished for economic and political interests of minorities. The authentic preparation of a professional for today´s word and of the tomorrow it supposes the formation so much of his capacity for objectively to create and to determine genuine values, as for subjectively to appreciate and to take conscience about the meanings of the facts and processes according to the progress and the majorities of the society. Their axiological formation will be projected both in the individual, professional and social planes of his chore; as in the economic, political, cognitive, moral and aesthetic spheres of his social activity.
id UFMG-5_649be3d609c4fe8a6183b6b71acb4a70
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45136
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal Ensino SuperiorFormação ProfissionalFormação AxiologicaHigher EducationProfessional FormationAxiological FormationEducación SuperiorFormación ProfesionalFormación AxiológicaThe axiological domension constitutes na indispensable component of the integral preparation and training of the profissionals. The current globalization of court neoliberal predominat relegates, ballast and deform the presence and the execution of this dimension in correspondence with a narrow vision of the professional thing, distinguished for economic and political interests of minorities. The authentic preparation of a professional for today´s word and of the tomorrow it supposes the formation so much of his capacity for objectively to create and to determine genuine values, as for subjectively to appreciate and to take conscience about the meanings of the facts and processes according to the progress and the majorities of the society. Their axiological formation will be projected both in the individual, professional and social planes of his chore; as in the economic, political, cognitive, moral and aesthetic spheres of his social activity.La dimension axiological constituye un componente indispensable de la preparación y capacitación integral de los profesionales. La actual globalización de corte neoliberal predominante relegua, lastra desvirtua y deforma la presencia y la ejecución de esta dimensión em correspondência com uma visión estrecha de lo profesional, permeada por intereses econômicos y políticos de minorias. La auténtica preparación de um profissional para El mundo de hoy y Del manãna supone La formación tanto de su capacidad para objetivamente crear y determinar genuínos valores, como para subjetivamente apreciar y concientizar los significados de los hechos y procesos em función Del progreso y de lãs mayorías de La sociedad. Su formación axiológica se proyectará tanto em los planos individual, profesional como social de su quehacer; como em lãs esferas econômica, política, cognoscitiva, moral y estética de su actividad social.A dimensão axiológica constitui um componente indispensável da preparação e treinamento integral dos profissionais. A globalização atual de corte neoliberal predominante bane, lastro e deforma a presença e a execução desta dimensão em correspondência com uma visão estreita da coisa profissional, distinguida por interesses econômicos e políticos de minorias.A preparação autêntica de um profissional para o mundo de hoje e do amanhã supõe a formação assim objetivamente da capacidade dele para criar e determinar valores genuínos, quanto para que subjetivamente aprecie e leve consciência sobre os significados dos fatos e processos de acordo com o progresso e as maiorias da sociedade.Sua formação axiológica será projetada tanto nos planos individuais, profissionais e sociais de sua atividade; assim como nas esferas econômica, política, cognitiva, moral e estética da atividade social dele.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136/37046Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerpa, Gerardo Ramos2023-05-29T14:04:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45136Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
title La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
spellingShingle La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
Serpa, Gerardo Ramos
Ensino Superior
Formação Profissional
Formação Axiologica
Higher Education
Professional Formation
Axiological Formation
Educación Superior
Formación Profesional
Formación Axiológica
title_short La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
title_full La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
title_fullStr La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
title_full_unstemmed La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
title_sort La dimension axiológica de la formación profesional universitária: um reto frente a la globalización neoliberal
author Serpa, Gerardo Ramos
author_facet Serpa, Gerardo Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serpa, Gerardo Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Formação Profissional
Formação Axiologica
Higher Education
Professional Formation
Axiological Formation
Educación Superior
Formación Profesional
Formación Axiológica
topic Ensino Superior
Formação Profissional
Formação Axiologica
Higher Education
Professional Formation
Axiological Formation
Educación Superior
Formación Profesional
Formación Axiológica
description The axiological domension constitutes na indispensable component of the integral preparation and training of the profissionals. The current globalization of court neoliberal predominat relegates, ballast and deform the presence and the execution of this dimension in correspondence with a narrow vision of the professional thing, distinguished for economic and political interests of minorities. The authentic preparation of a professional for today´s word and of the tomorrow it supposes the formation so much of his capacity for objectively to create and to determine genuine values, as for subjectively to appreciate and to take conscience about the meanings of the facts and processes according to the progress and the majorities of the society. Their axiological formation will be projected both in the individual, professional and social planes of his chore; as in the economic, political, cognitive, moral and aesthetic spheres of his social activity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45136/37046
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 17
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126970171392