Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sztajn, Paola
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558
Resumo: In this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving.
id UFMG-5_6bdfd6795ef4561b95a398868cab85a7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42558
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abremEducação MatemáticaResolução de ProblemasConceitosIn this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving.Neste artigo, discuto a resolução de problemas em educação matemática e suas implicações para o ensino-aprendizagem desta ciência. O ensaio começa com um breve apanhado histórico dos “problemas” no ensino da matemática. Baseando-se em diversos autores e suas pesquisas, defino problemas como sendo questões que alguém deseja resolver mas não possui um algoritmo imediato para encontrar a solução e defendo que estes problemas servem para, enriquecer e reorganizar os conceitos matemáticos que possuímos. Mais ainda, durante o processo de resolução de problemas os alunos cometem erros, experimentam emoções e necessitam avaliar sua própria cognição. Assim sendo, como conseqüência do uso de problemas em sala de aula, enfoco neste trabalho a questão da análise de erros, dos problemas afetivos e da metacognição em educação matemática.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558Educação em Revista ; v. 13 n. 20-25 (1997): Edição 101982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558/32411Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSztajn, Paola2023-05-29T13:42:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42558Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:48Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
title Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
spellingShingle Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
Sztajn, Paola
Educação Matemática
Resolução de Problemas
Conceitos
title_short Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
title_full Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
title_fullStr Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
title_full_unstemmed Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
title_sort Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
author Sztajn, Paola
author_facet Sztajn, Paola
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sztajn, Paola
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Resolução de Problemas
Conceitos
topic Educação Matemática
Resolução de Problemas
Conceitos
description In this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558/32411
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 13 n. 20-25 (1997): Edição 10
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711125350121472