Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558 |
Resumo: | In this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving. |
id |
UFMG-5_6bdfd6795ef4561b95a398868cab85a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42558 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abremEducação MatemáticaResolução de ProblemasConceitosIn this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving.Neste artigo, discuto a resolução de problemas em educação matemática e suas implicações para o ensino-aprendizagem desta ciência. O ensaio começa com um breve apanhado histórico dos problemas no ensino da matemática. Baseando-se em diversos autores e suas pesquisas, defino problemas como sendo questões que alguém deseja resolver mas não possui um algoritmo imediato para encontrar a solução e defendo que estes problemas servem para, enriquecer e reorganizar os conceitos matemáticos que possuímos. Mais ainda, durante o processo de resolução de problemas os alunos cometem erros, experimentam emoções e necessitam avaliar sua própria cognição. Assim sendo, como conseqüência do uso de problemas em sala de aula, enfoco neste trabalho a questão da análise de erros, dos problemas afetivos e da metacognição em educação matemática.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558Educação em Revista ; v. 13 n. 20-25 (1997): Edição 101982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558/32411Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSztajn, Paola2023-05-29T13:42:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42558Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:42:48Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
title |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
spellingShingle |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem Sztajn, Paola Educação Matemática Resolução de Problemas Conceitos |
title_short |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
title_full |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
title_fullStr |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
title_full_unstemmed |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
title_sort |
Resolução de problemas, formação de conceitos matemáticos e outras janelas que se abrem |
author |
Sztajn, Paola |
author_facet |
Sztajn, Paola |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sztajn, Paola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Resolução de Problemas Conceitos |
topic |
Educação Matemática Resolução de Problemas Conceitos |
description |
In this article, I discuss problem solving in Mathematics education and the consequences of its use for mathematics teaching and learning. The manuscript begins with a brief historical review of problems in the teaching of mathematics. Drawing upon a few authors and their research, I define problems as occurrences that one wants to solve but for which solution one does not have an immediate algorithm. I claim that such problems are necessary for one to form, enrich and reorganize his/her mathematical concepts. Furthermore, during the problem solving process students make mistakes, experience emotions, and have to assess their own cognition. Therefore, I focus on error analysis, afecctive issues and metacognition in Mathematics education as a consequence of teaching via problem solving. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42558/32411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 13 n. 20-25 (1997): Edição 10 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711125350121472 |