THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito Chianca-Neves, Mary Glaucy
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dias Lauer-Leite, Iani, Tavares Priante, Priscila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033
Resumo: This article reports the conception of 15 health preceptors from the Western regionof Pará - who completed the Specialization Course for Preceptors of the SUS - on the activemethodologies of teaching learning as a strategy for training the professional. The information wascollected through the sociodemographic data sheet and semi-structured interview script. Foranalysis of the interviews was conducted using the technique of the Collective Subject DiscourseDSC and as a result it was found that for the preceptor of the active methodologies are ways tofacilitate learning, are techniques, instrumentation, that make you think and reason, making changesin your pedagogical practice, and on your way to act in the face of the daily life of thecouncellorship.
id UFMG-5_7cb7befed9a963f9a898b337ebe10907
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38033
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONALLAS CONCEPCIONES DE SUS PRECEPTORS SOBRE METODOLOGICAS ACTIVAS EN LA ENTRENAMIENTO DEL PROFESIONAL DE LA SALUDAS CONCEPÇÕES DE PRECEPTORES DO SUS SOBRE METODOLOGIAS ATIVAS NA FORMAÇÃO DO PROFISSIONAL DA SAÚDEPreceptoriaMetodologias AtivasFormação ProfissionalPreceptorshipActive MethodologiesVocational TrainingPreceptoriaMetodologías ActivasFormación ProfesionalThis article reports the conception of 15 health preceptors from the Western regionof Pará - who completed the Specialization Course for Preceptors of the SUS - on the activemethodologies of teaching learning as a strategy for training the professional. The information wascollected through the sociodemographic data sheet and semi-structured interview script. Foranalysis of the interviews was conducted using the technique of the Collective Subject DiscourseDSC and as a result it was found that for the preceptor of the active methodologies are ways tofacilitate learning, are techniques, instrumentation, that make you think and reason, making changesin your pedagogical practice, and on your way to act in the face of the daily life of thecouncellorship.Este artículo informa de la concepción de 15 preceptores de salud de la regiónoccidental de Pará - que completaron el Curso de Especialización para Los Preceptores del SUS -sobre las metodologías activas de enseñanza del aprendizaje como estrategia para la formación delprofesional. La información se recopiló a través de la hoja de datos sociodemográfica sy el guiónde entrevista semiestructurado. Para el análisis de las entrevistas, se utilizó la técnica del DiscursoColectivo - CSD y como resultado se verificó que para el preceptor de salud las metodologíasactivas son formas de facilitar el aprendizaje, son técnicas, instrumentalización, que hacen pensar yrazón, permitiendo cambios en su práctica pedagógica, y en su forma de actuar frente a la vidadiaria de preceptory.Este artigo relata a concepção de 15 preceptores de saúde da região Oeste do Pará -que concluíram o Curso de Especialização para Preceptores do SUS - sobre as metodologias ativasde ensino aprendizagem como estratégia de formação do profissional. As informações foramcoletadas através da folha de dados sociodemográficos e roteiro de entrevista semiestruturada. Paraa análise das entrevistas utilizou-se a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo – DSC e comoresultado verificou-se que para o preceptor de saúde as metodologias ativas são formas de facilitaro aprendizado, são técnicas, instrumentalização, que fazem pensar e raciocinar, possibilitandomudanças na sua prática pedagógica, e na sua maneira de agir frente ao cotidiano da preceptoria.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033/29621https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito Chianca-Neves, Mary Glaucy Dias Lauer-Leite, Iani Tavares Priante, Priscila 2022-01-27T01:52:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38033Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T01:52:13Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
LAS CONCEPCIONES DE SUS PRECEPTORS SOBRE METODOLOGICAS ACTIVAS EN LA ENTRENAMIENTO DEL PROFESIONAL DE LA SALUD
AS CONCEPÇÕES DE PRECEPTORES DO SUS SOBRE METODOLOGIAS ATIVAS NA FORMAÇÃO DO PROFISSIONAL DA SAÚDE
title THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
spellingShingle THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
Brito Chianca-Neves, Mary Glaucy
Preceptoria
Metodologias Ativas
Formação Profissional
Preceptorship
Active Methodologies
Vocational Training
Preceptoria
Metodologías Activas
Formación Profesional
title_short THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
title_full THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
title_fullStr THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
title_full_unstemmed THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
title_sort THE CONCEPTIONS OF TUTORS OF THE SUS ON ACTIVE METHODOLOGIES IN TRAINING OF THE HEALTH PROFESSIONAL
author Brito Chianca-Neves, Mary Glaucy
author_facet Brito Chianca-Neves, Mary Glaucy
Dias Lauer-Leite, Iani
Tavares Priante, Priscila
author_role author
author2 Dias Lauer-Leite, Iani
Tavares Priante, Priscila
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito Chianca-Neves, Mary Glaucy
Dias Lauer-Leite, Iani
Tavares Priante, Priscila
dc.subject.por.fl_str_mv Preceptoria
Metodologias Ativas
Formação Profissional
Preceptorship
Active Methodologies
Vocational Training
Preceptoria
Metodologías Activas
Formación Profesional
topic Preceptoria
Metodologias Ativas
Formação Profissional
Preceptorship
Active Methodologies
Vocational Training
Preceptoria
Metodologías Activas
Formación Profesional
description This article reports the conception of 15 health preceptors from the Western regionof Pará - who completed the Specialization Course for Preceptors of the SUS - on the activemethodologies of teaching learning as a strategy for training the professional. The information wascollected through the sociodemographic data sheet and semi-structured interview script. Foranalysis of the interviews was conducted using the technique of the Collective Subject DiscourseDSC and as a result it was found that for the preceptor of the active methodologies are ways tofacilitate learning, are techniques, instrumentation, that make you think and reason, making changesin your pedagogical practice, and on your way to act in the face of the daily life of thecouncellorship.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38033/29621
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123810811904