SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: POLETTI MOSSI, CRISTIAN
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027
Resumo: : The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks.
id UFMG-5_801910636c7df880f8ed65b0b71f2d73
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38027
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATIONASENTAMIENTOS Y RESISTENCIAS ENTRE DOCENCIA Y CREACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS ARTESPOVOAMENTOS E RESISTÊNCIAS ENTRE DOCÊNCIA E CRIAÇÃO NO ENSINO DAS ARTESCriaçãoFormaçãoDocênciaEducaçãoArteCreationTrainingTeachingEducationArt.CreaciónFormaciónDocenciaEducaciónArte: The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks.El artículo aparece como parte de los resultados, la contribución teórica y las accionesdesarrolladas por la investigación titulada Enseñanza y creación en la educación de las artes visuales:asentamientos entre visualidades, lecturas y escritos, coordinados por el autor. Por lo tanto, presenta unadisposición elaborada con las nociones presentes en su título, especialmente creación, resistencia / reexistencia, asentamiento y arte, para invitar al lector a pensar en concepciones que involucran una posibleperspectiva de la formación docente, para actuar en educación artística contemporánea. De esta manera,el texto presenta una forma de relacionarse con conceptos e imágenes, tanto con respecto a lainvestigación en sí misma, como con respecto a lo que termina salpicando en el ambiente formativo delos maestros de artes visuales. Al final, presenta y discute brevemente la propuesta artístico-educativaPostales para el futuro, idealizada y también dirigida por el autor, como una forma de mostrar formas deleer y escribir con imágenes en un horizonte que concibe palabras y visualidades como dispositivos deinvención, más allá de escudos de importancia.O artigo surge como parte dos resultados, do aporte teórico e das ações desenvolvidas pelapesquisa intitulada Docência e criação em educação das artes visuais: povoamentos entre visualidades, leituras e escritas,coordenada pelo autor. Apresenta, assim, um arranjo elaborado com as noções presentes em seu título –especialmente criação, resistência/re-existência, povoamento e arte – para convidar o leitor a pensarconcepções que envolvam uma possível perspectiva de formação de docências, a fim de atuar na educaçãodas artes na contemporaneidade. Desse modo, o texto apresenta um modo de se relacionar com conceitose imagens, tanto no que tange à própria investigação, quanto ao que se refere àquilo que acabarespingando no ambiente formativo de professores de artes visuais. No fim, apresenta e discutebrevemente a proposta artístico-educacional Postais para o Futuro, idealizada e conduzida também peloautor, como modo de evidenciar formas de ler e escrever com imagens em um horizonte que concebepalavras e visualidades como dispositivos de invenção, para além de anteparos de significação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027/29614https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPOLETTI MOSSI, CRISTIAN 2022-01-27T01:01:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38027Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T01:01:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
ASENTAMIENTOS Y RESISTENCIAS ENTRE DOCENCIA Y CREACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS ARTES
POVOAMENTOS E RESISTÊNCIAS ENTRE DOCÊNCIA E CRIAÇÃO NO ENSINO DAS ARTES
title SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
spellingShingle SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
POLETTI MOSSI, CRISTIAN
Criação
Formação
Docência
Educação
Arte
Creation
Training
Teaching
Education
Art.
Creación
Formación
Docencia
Educación
Arte
title_short SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
title_full SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
title_fullStr SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
title_full_unstemmed SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
title_sort SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
author POLETTI MOSSI, CRISTIAN
author_facet POLETTI MOSSI, CRISTIAN
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv POLETTI MOSSI, CRISTIAN
dc.subject.por.fl_str_mv Criação
Formação
Docência
Educação
Arte
Creation
Training
Teaching
Education
Art.
Creación
Formación
Docencia
Educación
Arte
topic Criação
Formação
Docência
Educação
Arte
Creation
Training
Teaching
Education
Art.
Creación
Formación
Docencia
Educación
Arte
description : The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027/29614
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123798228992