SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027 |
Resumo: | : The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks. |
id |
UFMG-5_801910636c7df880f8ed65b0b71f2d73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38027 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATIONASENTAMIENTOS Y RESISTENCIAS ENTRE DOCENCIA Y CREACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS ARTESPOVOAMENTOS E RESISTÊNCIAS ENTRE DOCÊNCIA E CRIAÇÃO NO ENSINO DAS ARTESCriaçãoFormaçãoDocênciaEducaçãoArteCreationTrainingTeachingEducationArt.CreaciónFormaciónDocenciaEducaciónArte: The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks.El artículo aparece como parte de los resultados, la contribución teórica y las accionesdesarrolladas por la investigación titulada Enseñanza y creación en la educación de las artes visuales:asentamientos entre visualidades, lecturas y escritos, coordinados por el autor. Por lo tanto, presenta unadisposición elaborada con las nociones presentes en su título, especialmente creación, resistencia / reexistencia, asentamiento y arte, para invitar al lector a pensar en concepciones que involucran una posibleperspectiva de la formación docente, para actuar en educación artística contemporánea. De esta manera,el texto presenta una forma de relacionarse con conceptos e imágenes, tanto con respecto a lainvestigación en sí misma, como con respecto a lo que termina salpicando en el ambiente formativo delos maestros de artes visuales. Al final, presenta y discute brevemente la propuesta artístico-educativaPostales para el futuro, idealizada y también dirigida por el autor, como una forma de mostrar formas deleer y escribir con imágenes en un horizonte que concibe palabras y visualidades como dispositivos deinvención, más allá de escudos de importancia.O artigo surge como parte dos resultados, do aporte teórico e das ações desenvolvidas pelapesquisa intitulada Docência e criação em educação das artes visuais: povoamentos entre visualidades, leituras e escritas,coordenada pelo autor. Apresenta, assim, um arranjo elaborado com as noções presentes em seu título –especialmente criação, resistência/re-existência, povoamento e arte – para convidar o leitor a pensarconcepções que envolvam uma possível perspectiva de formação de docências, a fim de atuar na educaçãodas artes na contemporaneidade. Desse modo, o texto apresenta um modo de se relacionar com conceitose imagens, tanto no que tange à própria investigação, quanto ao que se refere àquilo que acabarespingando no ambiente formativo de professores de artes visuais. No fim, apresenta e discutebrevemente a proposta artístico-educacional Postais para o Futuro, idealizada e conduzida também peloautor, como modo de evidenciar formas de ler e escrever com imagens em um horizonte que concebepalavras e visualidades como dispositivos de invenção, para além de anteparos de significação.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027/29614https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPOLETTI MOSSI, CRISTIAN 2022-01-27T01:01:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38027Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T01:01:29Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION ASENTAMIENTOS Y RESISTENCIAS ENTRE DOCENCIA Y CREACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS ARTES POVOAMENTOS E RESISTÊNCIAS ENTRE DOCÊNCIA E CRIAÇÃO NO ENSINO DAS ARTES |
title |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
spellingShingle |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION POLETTI MOSSI, CRISTIAN Criação Formação Docência Educação Arte Creation Training Teaching Education Art. Creación Formación Docencia Educación Arte |
title_short |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
title_full |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
title_fullStr |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
title_full_unstemmed |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
title_sort |
SETTLEMENTS AND RESISTANCE BETWEEN TEACHING AND CREATION IN ART EDUCATION |
author |
POLETTI MOSSI, CRISTIAN |
author_facet |
POLETTI MOSSI, CRISTIAN |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
POLETTI MOSSI, CRISTIAN |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Criação Formação Docência Educação Arte Creation Training Teaching Education Art. Creación Formación Docencia Educación Arte |
topic |
Criação Formação Docência Educação Arte Creation Training Teaching Education Art. Creación Formación Docencia Educación Arte |
description |
: The article emerges as part of the results, the theoretical basis and the actions developedby the research entitled Teaching and creation in visual arts education: stands between visuals, reading and writing,coordinated by the author. It presents, therefore, an elaborate arrangement with the notions present inits title – especially creation, resistance/re-existence, settlement and art – to invite the reader to thinkabout concepts that involve a possible perspective for teacher training in the work with art education incontemporaneity. In this way, the text presents a way of relating to concepts and images, both with regardto research itself, as with what ends up contaminating in the formative environment of teachers of visualarts. In the end, it briefly presents and discusses the artistic-educational proposal Postcards for the Future,also idealized and carried out by the author, as a way of evidencing forms of reading and writing withimages in a horizon that conceives words and visualities as invention devices, beyond signifyingframeworks. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38027/29614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123798228992 |