A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Fernando Aparecido de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000
Resumo: This theoretical study aimed to present a proposal to build a pedagogical game from the conception of conceptual schemes. This proposal was developed in the doctoral thesis of one of the authors of the article, who worked with the construction of knowledge about biological evolutionary concepts from the development of a pedagogical game. To this end, the authors initially discuss the design of recreational games from the perspective of three conceptual schemes, namely: Rules, Playful Interaction and Culture. Subsequently, after characterizing the pedagogical game, according to a discussion conducted in the light of specific literature, the authors present and discuss in detail the primary scheme proposed by them to think about the pedagogical game, the Formal Education arrangement. Finally, they point out that the proposal can be used to think and develop pedagogical games not only for teaching Natural Sciences practiced in Basic Education, but in any subject linked to Formal Education.
id UFMG-5_8095f9bf490a686bc602dde331b1d9e6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/25000
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMESUNA PROPUESTA PARA LA ELABORACIÓN DE JUEGO PEDAGÓGICO A PARTIR DE LA CONCEPCIÓN DE ESQUEMAS CONCEPTUALESUMA PROPOSTA PARA A ELABORAÇÃO DO JOGO PEDAGÓGICO A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE ESQUEMAS CONCEITUAISJogo PedagógicoLúdicoEducação FormalEsquemas ConceituaisPedagogical GamePlayfulFormal EducationConceptual SchemesJuego PedagógicoLúdicoEducación FormalEsquemas ConceptualesThis theoretical study aimed to present a proposal to build a pedagogical game from the conception of conceptual schemes. This proposal was developed in the doctoral thesis of one of the authors of the article, who worked with the construction of knowledge about biological evolutionary concepts from the development of a pedagogical game. To this end, the authors initially discuss the design of recreational games from the perspective of three conceptual schemes, namely: Rules, Playful Interaction and Culture. Subsequently, after characterizing the pedagogical game, according to a discussion conducted in the light of specific literature, the authors present and discuss in detail the primary scheme proposed by them to think about the pedagogical game, the Formal Education arrangement. Finally, they point out that the proposal can be used to think and develop pedagogical games not only for teaching Natural Sciences practiced in Basic Education, but in any subject linked to Formal Education.En este artículo teórico se tiene por objetivo presentar una propuesta de construcción de juego pedagógico a partir de la concepción de esquemas conceptuales. Esta propuesta se desarrolló en tesis de doctoral de uno de los autores del artículo, que investigó con la construcción de conocimiento a respeto de conceptos biológicos evolutivos a partir de la elaboración de un juego pedagógico. Para esto, los autores discuten inicialmente sobre la concepción de juegos recreativos a partir de la óptica de tres esquemas conceptuales, los esquemas: Reglas, Interacción Lúdica y Cultura. Después, tras caracterizar el juego pedagógico, de acuerdo con discusión realizada bajo la luz de la literatura específica, los autores presentan y discuten en detalles el esquema primario propuesto por ellos para pensarse el juego pedagógico, el esquema Educación Formal. Por fin, ellos apuntan que la propuesta puede ser utilizada para pensarse y elaborar juegos pedagógicos no solo para la enseñanza de las Ciencias Naturales practicado en la Educación Primaria, sino en cualquier asignatura relacionada a la Educación Formal.Este artigo teórico objetiva apresentar uma proposta de construção de jogo pedagógico a partir da concepção de esquemas conceituais. Tal proposta foi desenvolvida em tese de doutorado de um dos autores do artigo, que trabalhou com a construção de conhecimento a respeito de conceitos biológicos evolutivos a partir da elaboração de um jogo pedagógico. Para tanto, os autores discutem inicialmente sobre a concepção de jogos recreativos a partir da ótica de três esquemas conceituais, os esquemas: Regras, Interação Lúdica e Cultura. Posteriormente, após caracterizar o jogo pedagógico, de acordo com discussão realizada sob a luz da literatura específica, os autores apresentam e discutem em detalhes o esquema primário proposto por eles para se pensar o jogo pedagógico, o esquema Educação Formal. Por fim, eles apontam que a proposta pode ser utilizada para se pensar e elaborar jogos pedagógicos não somente para o ensino das Ciências Naturais praticado na Educação Básica, mas em qualquer disciplina vinculada à Educação Formal.Educação em Revista 2021-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000/29044https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000/29045Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Fernando Aparecido deSoares, Márlon Herbert Flora Barbosa2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25000Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
UNA PROPUESTA PARA LA ELABORACIÓN DE JUEGO PEDAGÓGICO A PARTIR DE LA CONCEPCIÓN DE ESQUEMAS CONCEPTUALES
UMA PROPOSTA PARA A ELABORAÇÃO DO JOGO PEDAGÓGICO A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE ESQUEMAS CONCEITUAIS
title A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
spellingShingle A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
Moraes, Fernando Aparecido de
Jogo Pedagógico
Lúdico
Educação Formal
Esquemas Conceituais
Pedagogical Game
Playful
Formal Education
Conceptual Schemes
Juego Pedagógico
Lúdico
Educación Formal
Esquemas Conceptuales
title_short A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
title_full A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
title_fullStr A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
title_full_unstemmed A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
title_sort A PROPOSAL FOR THE ELABORATION OF A PEDAGOGICAL GAME FROM THE FORMULATION OF CONCEPTUAL SCHEMES
author Moraes, Fernando Aparecido de
author_facet Moraes, Fernando Aparecido de
Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa
author_role author
author2 Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Fernando Aparecido de
Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo Pedagógico
Lúdico
Educação Formal
Esquemas Conceituais
Pedagogical Game
Playful
Formal Education
Conceptual Schemes
Juego Pedagógico
Lúdico
Educación Formal
Esquemas Conceptuales
topic Jogo Pedagógico
Lúdico
Educação Formal
Esquemas Conceituais
Pedagogical Game
Playful
Formal Education
Conceptual Schemes
Juego Pedagógico
Lúdico
Educación Formal
Esquemas Conceptuales
description This theoretical study aimed to present a proposal to build a pedagogical game from the conception of conceptual schemes. This proposal was developed in the doctoral thesis of one of the authors of the article, who worked with the construction of knowledge about biological evolutionary concepts from the development of a pedagogical game. To this end, the authors initially discuss the design of recreational games from the perspective of three conceptual schemes, namely: Rules, Playful Interaction and Culture. Subsequently, after characterizing the pedagogical game, according to a discussion conducted in the light of specific literature, the authors present and discuss in detail the primary scheme proposed by them to think about the pedagogical game, the Formal Education arrangement. Finally, they point out that the proposal can be used to think and develop pedagogical games not only for teaching Natural Sciences practiced in Basic Education, but in any subject linked to Formal Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000/29044
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25000/29045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711122521063424