Saber leer, aprender a leer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tizio, Hebe
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830
Resumo: Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially.
id UFMG-5_85f313fb93e28a3de9d96ea6a8c6fa3a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39830
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Saber leer, aprender a leerLeituraEscritaInterpretaçãoInconsciente.ReadingWritingInterpretationUnconscious.Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially.A partir da constatação de que, nos termos atuais, se lê cada vez menos, a autora propõe manter em aberto outra questão: Se lê menos ou se lê diferente? Assim, o artigo interroga a relação do ser falante com a escrita e com a cultura, destacando, em toda leitura, o componente da interpretação, que não ocorre independentemente da leitura do inconsciente. Apresenta o inconsciente como intérprete, ou seja, um aparelho de leitura que interpreta a realidade e tudo o que é lido. Chama a atenção para a dimensão de satisfação inerente à atividade de interpretação e à função da educação de apontar as possibilidades para que tal satisfação possa circular socialmente.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830/30565Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Tizio, Hebe2023-05-29T14:19:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39830Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:19:42Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Saber leer, aprender a leer
title Saber leer, aprender a leer
spellingShingle Saber leer, aprender a leer
Tizio, Hebe
Leitura
Escrita
Interpretação
Inconsciente.
Reading
Writing
Interpretation
Unconscious.
title_short Saber leer, aprender a leer
title_full Saber leer, aprender a leer
title_fullStr Saber leer, aprender a leer
title_full_unstemmed Saber leer, aprender a leer
title_sort Saber leer, aprender a leer
author Tizio, Hebe
author_facet Tizio, Hebe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tizio, Hebe
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Escrita
Interpretação
Inconsciente.
Reading
Writing
Interpretation
Unconscious.
topic Leitura
Escrita
Interpretação
Inconsciente.
Reading
Writing
Interpretation
Unconscious.
description Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830/30565
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124386480128