Saber leer, aprender a leer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830 |
Resumo: | Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially. |
id |
UFMG-5_85f313fb93e28a3de9d96ea6a8c6fa3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39830 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Saber leer, aprender a leerLeituraEscritaInterpretaçãoInconsciente.ReadingWritingInterpretationUnconscious.Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially.A partir da constatação de que, nos termos atuais, se lê cada vez menos, a autora propõe manter em aberto outra questão: Se lê menos ou se lê diferente? Assim, o artigo interroga a relação do ser falante com a escrita e com a cultura, destacando, em toda leitura, o componente da interpretação, que não ocorre independentemente da leitura do inconsciente. Apresenta o inconsciente como intérprete, ou seja, um aparelho de leitura que interpreta a realidade e tudo o que é lido. Chama a atenção para a dimensão de satisfação inerente à atividade de interpretação e à função da educação de apontar as possibilidades para que tal satisfação possa circular socialmente.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830/30565Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Tizio, Hebe2023-05-29T14:19:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39830Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:19:42Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saber leer, aprender a leer |
title |
Saber leer, aprender a leer |
spellingShingle |
Saber leer, aprender a leer Tizio, Hebe Leitura Escrita Interpretação Inconsciente. Reading Writing Interpretation Unconscious. |
title_short |
Saber leer, aprender a leer |
title_full |
Saber leer, aprender a leer |
title_fullStr |
Saber leer, aprender a leer |
title_full_unstemmed |
Saber leer, aprender a leer |
title_sort |
Saber leer, aprender a leer |
author |
Tizio, Hebe |
author_facet |
Tizio, Hebe |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tizio, Hebe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Escrita Interpretação Inconsciente. Reading Writing Interpretation Unconscious. |
topic |
Leitura Escrita Interpretação Inconsciente. Reading Writing Interpretation Unconscious. |
description |
Following the observation that, nowadays, people read less, the author places another question: Do people read less or do they just read differently? Thus, the article interrogates the relation of the talking being to writing and culture, highlighting in the reading process the interpretation component which does not occur apart from the unconscious reading. It presents the unconscious as an interpreter, to wit, a reading device that interprets reality and everything that is read. It draws attention to the dimension of satisfaction inherent in the interpretation activity and in the schooling function to spot possibilities so that the said satisfaction may spread socially. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39830/30565 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124386480128 |