REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Gomes, Rodrigo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares de Almeida Júnior, Admir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794
Resumo: This article aimed to (re) visit Pierre Bourdieu's notion of field to understand Brazilian Physical Education as a field of non-neutral knowledge production, full of interests in power disputes. The construction of writing took place by two methodological aspects. The first was a bibliographic review of works by Bourdieu and authors of Brazilian Physical Education who studied the author. The second is based on the sociological analysis carried out on the doctoral thesis produced by one of the authors. We consider that the exercise carried out in this article allows us to think about analytical alternatives in the theoretical and methodological construction of new studies. We point out that the field is recent, under construction and permeated by academic / professional tensions that interfere with its identity. The entire route presented explains the interests of agents and institutions that play symbolically in the fabric of their conveniences. We believe it is essential to unveil the multiple elements that intend this field, mainly with regard to its institutionalization, increase and policy.
id UFMG-5_8ec4911b7d0bb5db2b00b2e872fb5fcd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26794
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRAEducação FísicaPierre BourdieuNoção de campoFormação ProfissionalThis article aimed to (re) visit Pierre Bourdieu's notion of field to understand Brazilian Physical Education as a field of non-neutral knowledge production, full of interests in power disputes. The construction of writing took place by two methodological aspects. The first was a bibliographic review of works by Bourdieu and authors of Brazilian Physical Education who studied the author. The second is based on the sociological analysis carried out on the doctoral thesis produced by one of the authors. We consider that the exercise carried out in this article allows us to think about analytical alternatives in the theoretical and methodological construction of new studies. We point out that the field is recent, under construction and permeated by academic / professional tensions that interfere with its identity. The entire route presented explains the interests of agents and institutions that play symbolically in the fabric of their conveniences. We believe it is essential to unveil the multiple elements that intend this field, mainly with regard to its institutionalization, increase and policy.Este artículo tuvo como objetivo (re) visitar la noción de campo de Pierre Bourdieu para entender la Educación Física brasileña como un campo de producción de conocimiento no neutral, lleno de intereses en disputas de poder. La construcción de la escritura se dio por dos aspectos metodológicos. El primero fue una revisión bibliográfica de trabajos de Bourdieu y autores de la Educación Física brasileña que estudiaron al autor. El segundo se basa en el análisis sociológico realizado sobre la tesis doctoral elaborada por uno de los autores. Consideramos que el ejercicio realizado en este artículo nos permite pensar en alternativas analíticas en la construcción teórica y metodológica de nuevos estudios. Señalamos que el campo es reciente, en construcción y permeado por tensiones académicas/profesionales que interfieren con su identidad. Todo el recorrido presentado explica los intereses de agentes e instituciones que juegan simbólicamente en el tejido de sus conveniencias. Creemos que es fundamental develar los múltiples elementos que pretenden este campo, principalmente en lo que se refiere a su institucionalización, incremento y política.Este artigo teve por objetivo (re) visitar a noção de campo de Pierre Bourdieu para compreender a Educação Física brasileira como um campo de produção de conhecimentos não neutro, repleto de interesses nas disputas pelo poder. A construção da escrita se deu por dois aspectos metodológicos. O primeiro via apreciação bibliográfica de obras de Bourdieu e de autores da Educação Física brasileira que se debruçaram sobre o autor. O segundo alicerçado na análise sociológica realizada na tese doutoral produzida por um dos autores. Consideramos que o exercício realizado neste artigo permite pensar sobre alternativas analíticas na construção teórico-metodológica de novos estudos. Apontamos que o campo é recente, em construção e permeado por tensões acadêmico/profissionais que interferem em sua identidade. Todo o percurso apresentado explica os interesses próprios de agentes e instituições que jogam simbolicamente na trama de suas conveniências. Cremos ser essencial o desvelamento dos múltiplos elementos que tencionam esse campo, principalmente no que diz respeito à sua institucionalização, incremento e política.Educação em Revista 2022-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedPortuguêsRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794/31352https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794/31353Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Gomes, RodrigoSoares de Almeida Júnior, Admir2022-12-22T19:48:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26794Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-12-22T19:48:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
title REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
spellingShingle REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
de Oliveira Gomes, Rodrigo
Educação Física
Pierre Bourdieu
Noção de campo
Formação Profissional
title_short REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
title_full REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
title_fullStr REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
title_full_unstemmed REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
title_sort REVISITANDO A NOÇÃO DE CAMPO DE PIERRE BOURDIEU PARA COMPREENDER A PRODUÇÃO DE CONHECIMENTOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA
author de Oliveira Gomes, Rodrigo
author_facet de Oliveira Gomes, Rodrigo
Soares de Almeida Júnior, Admir
author_role author
author2 Soares de Almeida Júnior, Admir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Gomes, Rodrigo
Soares de Almeida Júnior, Admir
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Pierre Bourdieu
Noção de campo
Formação Profissional
topic Educação Física
Pierre Bourdieu
Noção de campo
Formação Profissional
description This article aimed to (re) visit Pierre Bourdieu's notion of field to understand Brazilian Physical Education as a field of non-neutral knowledge production, full of interests in power disputes. The construction of writing took place by two methodological aspects. The first was a bibliographic review of works by Bourdieu and authors of Brazilian Physical Education who studied the author. The second is based on the sociological analysis carried out on the doctoral thesis produced by one of the authors. We consider that the exercise carried out in this article allows us to think about analytical alternatives in the theoretical and methodological construction of new studies. We point out that the field is recent, under construction and permeated by academic / professional tensions that interfere with its identity. The entire route presented explains the interests of agents and institutions that play symbolically in the fabric of their conveniences. We believe it is essential to unveil the multiple elements that intend this field, mainly with regard to its institutionalization, increase and policy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Português
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794/31352
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26794/31353
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 38 (2022)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123021234176