DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105 |
Resumo: | The process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. |
id |
UFMG-5_94d03a95a64f382c92739c06c7f8eafb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38105 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATIONPLATAFORMAS DIGITALES DE APRENDIZAJE: UNA REVISIÓN INTEGRADORA PARA APOYAR LA INTERNACIONALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIORPLATAFORMAS DIGITAIS DE APRENDIZAGEM: UMA REVISÃO INTEGRATIVA PARA APOIAR A INTERNACIONALIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR: Internacionalização do Ensino SuperiorPlataforma Digitale-learningMOOCCOILInternationalization of Higher EducationDigital platforme-learningMOOCCOILInternacionalización de la Educación SuperiorPlataforma Digitale-learningMOOCCOILThe process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. El proceso de integrar una dimensión internacional, intercultural y global en el propósito,las funciones o la entrega de la educación define la Internacionalización de la Educación Superior (IES).Debido a la falta de recursos, la internacionalización en casa (IeC) ha ganado popularidad. La IES queinvolucra Tecnología de Información y Comunicación (TIC) abre oportunidades para enfoques deaprendizaje innovadores en naciones y culturas. El propósito de este artículo es analizar las publicacionescientíficas de los últimos años sobre plataformas de aprendizaje digital relacionadas con IES. Para esto,se realizó una investigación exploratoria descriptiva basada en una revisión integrativa de la literatura. Elanálisis muestra que las plataformas e-learning han impulsado el aprendizaje online y a distancia ydiversificado el panorama de la IES. Los programas Collaborative Online International Learning (COIL)emergen como parte de IeC y reflejan el creciente vínculo entre las TIC, las redes sociales y lainternacionalización. El concepto de internacionalización virtual puede utilizarse como estructuraconceptual para promover la IES.O processo de integração de uma dimensão internacional, intercultural e global – nafinalidade, nas funções ou na entrega de educação – define a Internacionalização do Ensino Superior(IES). Devido à falta de recursos para educação, a internacionalização em casa (IeC) ganhou popularidade.A IES envolvendo Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) abre oportunidades para abordagensde aprendizagem inovadoras entre nações e culturas. O objetivo deste artigo é analisar as publicaçõescientíficas dos últimos anos sobre plataformas digitais de aprendizagem relacionados à IES. Para tal, foirealizada uma pesquisa exploratória descritiva com base em uma revisão integrativa da literatura. A análisedesse campo mostra que as plataformas e-learning impulsionaram o ensino on-line e a distância ediversificaram o panorama da IES. Programas Collaborative Online International Learning (COIL) surgemcomo parte da IeC e refletem o crescente vínculo entre TIC, mídia social e internacionalização. Oconceito de internacionalização virtual pode ser utilizado como uma estrutura conceitual para promovera IES.Educação em Revista 2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105/29719https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCLÁUDIO DE LIMACID BASTOS, ROGÉRIO GREGÓRIO VARVAKIS2022-01-28T04:17:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38105Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T04:17:52Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION PLATAFORMAS DIGITALES DE APRENDIZAJE: UNA REVISIÓN INTEGRADORA PARA APOYAR LA INTERNACIONALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR PLATAFORMAS DIGITAIS DE APRENDIZAGEM: UMA REVISÃO INTEGRATIVA PARA APOIAR A INTERNACIONALIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR |
title |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION CLÁUDIO DE LIMA : Internacionalização do Ensino Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL Internationalization of Higher Education Digital platform e-learning MOOC COIL Internacionalización de la Educación Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL |
title_short |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
title_full |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
title_sort |
DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION |
author |
CLÁUDIO DE LIMA |
author_facet |
CLÁUDIO DE LIMA CID BASTOS, ROGÉRIO GREGÓRIO VARVAKIS |
author_role |
author |
author2 |
CID BASTOS, ROGÉRIO GREGÓRIO VARVAKIS |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CLÁUDIO DE LIMA CID BASTOS, ROGÉRIO GREGÓRIO VARVAKIS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
: Internacionalização do Ensino Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL Internationalization of Higher Education Digital platform e-learning MOOC COIL Internacionalización de la Educación Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL |
topic |
: Internacionalização do Ensino Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL Internationalization of Higher Education Digital platform e-learning MOOC COIL Internacionalización de la Educación Superior Plataforma Digital e-learning MOOC COIL |
description |
The process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105/29719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124251213824 |