DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CLÁUDIO DE LIMA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: CID BASTOS, ROGÉRIO, GREGÓRIO VARVAKIS
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105
Resumo: The process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. 
id UFMG-5_94d03a95a64f382c92739c06c7f8eafb
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38105
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATIONPLATAFORMAS DIGITALES DE APRENDIZAJE: UNA REVISIÓN INTEGRADORA PARA APOYAR LA INTERNACIONALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIORPLATAFORMAS DIGITAIS DE APRENDIZAGEM: UMA REVISÃO INTEGRATIVA PARA APOIAR A INTERNACIONALIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR: Internacionalização do Ensino SuperiorPlataforma Digitale-learningMOOCCOILInternationalization of Higher EducationDigital platforme-learningMOOCCOILInternacionalización de la Educación SuperiorPlataforma Digitale-learningMOOCCOILThe process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. El proceso de integrar una dimensión internacional, intercultural y global en el propósito,las funciones o la entrega de la educación define la Internacionalización de la Educación Superior (IES).Debido a la falta de recursos, la internacionalización en casa (IeC) ha ganado popularidad. La IES queinvolucra Tecnología de Información y Comunicación (TIC) abre oportunidades para enfoques deaprendizaje innovadores en naciones y culturas. El propósito de este artículo es analizar las publicacionescientíficas de los últimos años sobre plataformas de aprendizaje digital relacionadas con IES. Para esto,se realizó una investigación exploratoria descriptiva basada en una revisión integrativa de la literatura. Elanálisis muestra que las plataformas e-learning han impulsado el aprendizaje online y a distancia ydiversificado el panorama de la IES. Los programas Collaborative Online International Learning (COIL)emergen como parte de IeC y reflejan el creciente vínculo entre las TIC, las redes sociales y lainternacionalización. El concepto de internacionalización virtual puede utilizarse como estructuraconceptual para promover la IES.O processo de integração de uma dimensão internacional, intercultural e global – nafinalidade, nas funções ou na entrega de educação – define a Internacionalização do Ensino Superior(IES). Devido à falta de recursos para educação, a internacionalização em casa (IeC) ganhou popularidade.A IES envolvendo Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) abre oportunidades para abordagensde aprendizagem inovadoras entre nações e culturas. O objetivo deste artigo é analisar as publicaçõescientíficas dos últimos anos sobre plataformas digitais de aprendizagem relacionados à IES. Para tal, foirealizada uma pesquisa exploratória descritiva com base em uma revisão integrativa da literatura. A análisedesse campo mostra que as plataformas e-learning impulsionaram o ensino on-line e a distância ediversificaram o panorama da IES. Programas Collaborative Online International Learning (COIL) surgemcomo parte da IeC e refletem o crescente vínculo entre TIC, mídia social e internacionalização. Oconceito de internacionalização virtual pode ser utilizado como uma estrutura conceitual para promovera IES.Educação em Revista 2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105/29719https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCLÁUDIO DE LIMACID BASTOS, ROGÉRIO GREGÓRIO VARVAKIS2022-01-28T04:17:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38105Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T04:17:52Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
PLATAFORMAS DIGITALES DE APRENDIZAJE: UNA REVISIÓN INTEGRADORA PARA APOYAR LA INTERNACIONALIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR
PLATAFORMAS DIGITAIS DE APRENDIZAGEM: UMA REVISÃO INTEGRATIVA PARA APOIAR A INTERNACIONALIZAÇÃO DO ENSINO SUPERIOR
title DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
spellingShingle DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
CLÁUDIO DE LIMA
: Internacionalização do Ensino Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
Internationalization of Higher Education
Digital platform
e-learning
MOOC
COIL
Internacionalización de la Educación Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
title_short DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
title_full DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
title_fullStr DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
title_sort DIGITAL LEARNING PLATFORMS: AN INTEGRATIVE REVIEW TO SUPPORT INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
author CLÁUDIO DE LIMA
author_facet CLÁUDIO DE LIMA
CID BASTOS, ROGÉRIO
GREGÓRIO VARVAKIS
author_role author
author2 CID BASTOS, ROGÉRIO
GREGÓRIO VARVAKIS
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv CLÁUDIO DE LIMA
CID BASTOS, ROGÉRIO
GREGÓRIO VARVAKIS
dc.subject.por.fl_str_mv : Internacionalização do Ensino Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
Internationalization of Higher Education
Digital platform
e-learning
MOOC
COIL
Internacionalización de la Educación Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
topic : Internacionalização do Ensino Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
Internationalization of Higher Education
Digital platform
e-learning
MOOC
COIL
Internacionalización de la Educación Superior
Plataforma Digital
e-learning
MOOC
COIL
description The process of integrating an international, intercultural, and global dimension into thepurpose, functions or delivery of education defines the Internationalization of Higher Education (IoHE).Due to lack of resources for education, internationalization at home (IaH) has gained popularity.Internationalization of Higher Education involving Information and Communication Technology (ICT) opens opportunities for innovative learning approaches across nations and cultures. The purpose of thispaper is to analyze the scientific publications of recent years on digital learning platforms related to IoHE.For this, a descriptive exploratory research was conducted based on an integrative literature review.Analysis of this field shows that e-learning platforms have boosted online and distance learning anddiversified the IoHE landscape. Collaborative Online International Learning (COIL) programs emergeas part of IaH and reflect the growing link between ICTs, social media, and internationalization. Theconcept of virtual internationalization can be used as a conceptual framework to promote IoHE. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38105/29719
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124251213824