Uma Tarefa para mais de um século: Schiller e os potenciais formativos da educação estética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baroni, Vivian
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cenci, Angelo Vitório
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20089
Resumo: In this paper, we analyse the concept of aesthetic education shown in the work Letters upon the aesthetic education of man, by Friedrich Schiller. As long as Schiller sees the clash between formal drive and sensuous drive as the source of fragmentation of man and the source of evil in society, the establishment of ludic impulse is pointed by the philosopher as a path through which it is possible to restore harmony in man and in society. For Schiller, such state can only be reached through aesthetic education, in which the free play between reason and sensibility, while absence of rules or concepts, is identified with real human freedom. With its broad sense of rationality and its formative potentials, Schiller’s aesthetic education is greatly relevant in contemporaneity, particularly when it comes to overcoming the instrumental and fragmentary character of knowledge and the cognitivist reductionism in the field of education.
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spelling Uma Tarefa para mais de um século: Schiller e os potenciais formativos da educação estéticaEducação estética, Beleza, Formação, Schiller.In this paper, we analyse the concept of aesthetic education shown in the work Letters upon the aesthetic education of man, by Friedrich Schiller. As long as Schiller sees the clash between formal drive and sensuous drive as the source of fragmentation of man and the source of evil in society, the establishment of ludic impulse is pointed by the philosopher as a path through which it is possible to restore harmony in man and in society. For Schiller, such state can only be reached through aesthetic education, in which the free play between reason and sensibility, while absence of rules or concepts, is identified with real human freedom. With its broad sense of rationality and its formative potentials, Schiller’s aesthetic education is greatly relevant in contemporaneity, particularly when it comes to overcoming the instrumental and fragmentary character of knowledge and the cognitivist reductionism in the field of education.En este artículo, buscamos hacer un análisis del concepto de la educación estética que aparece en la obra La educación estética del hombre en una serie de cartas, de Friedrich Schiller. A medida que Schiller ve la separación entre el impulso formal y el impulso sensible como origen de la fragmentación del hombre y fuente de los males de la sociedad, el establecimiento del impulso lúdico es señalado por el filósofo como camino por lo cual se puede restaurar la armonía en el hombre y en la sociedad. Para Schiller, este estado solo puede ser alcanzado a través de la educación estética, en la cual el libre juego entre la razón y la sensibilidad, en cuanto ausencia de reglas o conceptos, se identifica como verdadera libertad humana. En su sentido de racionalidad ampliada y sus potenciales formativos, la educación estética schilleriana mantiene ingente actualidad en la contemporaneidad, especialmente cuando se trata de superar el carácter instrumental y fragmentario del conocimiento y el reduccionismo cognitivo en el campo educacional.No presente artigo, procuramos analisar o conceito de educação estética que aparece na obra A educação estética do homem numa série de cartas, de Friedrich Schiller. Na medida em que Schiller vê a separação entre o impulso formal e o impulso sensível como origem da fragmentação do homem e fonte dos males da sociedade, o estabelecimento do impulso lúdico é apontado pelo filósofo como caminho pelo qual se pode restaurar a harmonia no homem e na sociedade. Para Schiller, tal estado somente pode ser alcançado por meio da educação estética, na qual o livre jogo entre a razão e a sensibilidade, enquanto ausência de regras ou conceitos, identifica-se com a verdadeira liberdade humana. Com seu sentido de racionalidade ampliada e seus potenciais formativos, a educação estética schilleriana guarda ingente atualidade na contemporaneidade, sobretudo quando se trata de superar o caráter instrumental e fragmentário do conhecimento e o reducionismo cognitivista no campo educacional.Educação em Revista 2021-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20089Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20089/29591Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaroni, VivianCenci, Angelo Vitório2022-01-25T22:20:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20089Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-25T22:20:47Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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