SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854 |
Resumo: | School space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised. |
id |
UFMG-5_a32e8a644283e0f9650cc7a247bf2e28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20854 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTIONLA ESPACIALIDAD ESCOLAR, LECTURAS EN FOCO Y DESPLAZAMIENTOS EN LA (DE)CONSTRUCCIÓN DE UN OBJETOESPACIALIDADE ESCOLAR, LEITURAS DE FOCO E DESLOCAMENTOS NA (DES) CONSTRUÇÃO DE UM OBJETOEspaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolarSchool spaces, space production, right to education and school spaceEspacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolarSchool space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised.El espacio escolar es una dimensión sustantiva de las formas y las culturas escolares que necesita ser abordado en su complejidad y en las (des)articulaciones con procesos pedagógicos, sociales y culturales de las instituciones educativas, las políticas educativas y el contexto social. En este trabajo se presentan, en una primera parte, algunas perspectivas teórico-metodológicas y categorías analíticas con el propósito de ampliar y profundizar en su conocimiento. Estas herramientas se construyeron con aportes de las ciencias sociales, en particular de la geografía crítica y postestructuralista, en un proceso que incluye, asimismo, intervenciones y reflexiones interdisciplinarias entre pedagogos, arquitectos y diseñadores industriales en el marco de proyectos de investigación en la Universidad Nacional de XXXX. En una segunda parte, se ponen en juego estas categorías analíticas con los procesos de escolarización y se plantean algunas reflexiones e interrogaciones en torno a los desafíos que implica la ampliación de derecho a la educación en clave espacial.O espaço escolar é uma dimensão substantiva das formas e das culturas escolares que precisa ser abordadas em sua complexidade e nas (des)articulações com os processos pedagógicos, sociais e culturais das instituições escolares, as políticas educacionais e o contexto social. Neste trabalho apresenta-se, inicialmente, algumas perspectivas teórico-metodológicas e categorias analíticas com o propósito de ampliar e aprofundar esse conhecimento. Essas ferramentas foram construídas a partir das ciências sociais e, particularmente, da geografia crítica e pós-estruturalista, num processo que também incluiu intervenções e reflexões interdisciplinares entre pedagogos, arquitetos y designs industriais no âmbito de projetos de pesquisa na Universidade Nacional de XXXX. Na segunda parte do trabalho, essas categorias analíticas são articuladas e problematizadas com os processos de escolarização e levanta-se algumas reflexões e questionamentos relacionados aos desafios postos à ampliação do direito à educação considerando a dimensão espacial.Educação em Revista 2021-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer rewiedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGengspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28859https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28860Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Alejandra María2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20854Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION LA ESPACIALIDAD ESCOLAR, LECTURAS EN FOCO Y DESPLAZAMIENTOS EN LA (DE)CONSTRUCCIÓN DE UN OBJETO ESPACIALIDADE ESCOLAR, LEITURAS DE FOCO E DESLOCAMENTOS NA (DES) CONSTRUÇÃO DE UM OBJETO |
title |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
spellingShingle |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION Castro, Alejandra María Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar School spaces, space production, right to education and school space Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar |
title_short |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
title_full |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
title_fullStr |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
title_full_unstemmed |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
title_sort |
SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION |
author |
Castro, Alejandra María |
author_facet |
Castro, Alejandra María |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Alejandra María |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar School spaces, space production, right to education and school space Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar |
topic |
Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar School spaces, space production, right to education and school space Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar |
description |
School space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer rewied Revisado por pares texto Avaliado por Pares texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa |
language |
eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28859 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28860 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120311713792 |