SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Alejandra María
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854
Resumo: School space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised.
id UFMG-5_a32e8a644283e0f9650cc7a247bf2e28
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20854
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTIONLA ESPACIALIDAD ESCOLAR, LECTURAS EN FOCO Y DESPLAZAMIENTOS EN LA (DE)CONSTRUCCIÓN DE UN OBJETOESPACIALIDADE ESCOLAR, LEITURAS DE FOCO E DESLOCAMENTOS NA (DES) CONSTRUÇÃO DE UM OBJETOEspaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolarSchool spaces, space production, right to education and school spaceEspacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolarSchool space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised.El espacio escolar es una dimensión sustantiva de las formas y las culturas escolares que necesita ser abordado en su complejidad y en las (des)articulaciones con procesos pedagógicos, sociales y culturales de las instituciones educativas, las políticas educativas y el contexto social. En este trabajo se presentan, en una primera parte, algunas perspectivas teórico-metodológicas y categorías analíticas con el propósito de ampliar y profundizar en su conocimiento. Estas herramientas se construyeron con aportes de las ciencias sociales, en particular de la geografía crítica y postestructuralista, en un proceso que incluye, asimismo, intervenciones y reflexiones interdisciplinarias entre pedagogos, arquitectos y diseñadores industriales en el marco de proyectos de investigación en la Universidad Nacional de XXXX. En una segunda parte, se ponen en juego estas categorías analíticas con los procesos de escolarización y se plantean algunas reflexiones e interrogaciones en torno a los desafíos que implica la ampliación de derecho a la educación en clave espacial.O espaço escolar é uma dimensão substantiva das formas e das culturas escolares que precisa ser abordadas em sua complexidade e nas (des)articulações com os processos pedagógicos, sociais e culturais das instituições escolares, as políticas educacionais e o contexto social. Neste trabalho apresenta-se, inicialmente, algumas perspectivas teórico-metodológicas e categorias analíticas com o propósito de ampliar e aprofundar esse conhecimento. Essas ferramentas foram construídas a partir das ciências sociais e, particularmente, da geografia crítica e pós-estruturalista, num processo que também incluiu intervenções e reflexões interdisciplinares entre pedagogos, arquitetos y designs industriais no âmbito de projetos de pesquisa na Universidade Nacional de XXXX. Na segunda parte do trabalho, essas categorias analíticas são articuladas e problematizadas com os processos de escolarização e levanta-se algumas reflexões e questionamentos relacionados aos desafios postos à ampliação do direito à educação considerando a dimensão espacial.Educação em Revista 2021-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer rewiedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGengspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28859https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28860Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Alejandra María2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20854Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
LA ESPACIALIDAD ESCOLAR, LECTURAS EN FOCO Y DESPLAZAMIENTOS EN LA (DE)CONSTRUCCIÓN DE UN OBJETO
ESPACIALIDADE ESCOLAR, LEITURAS DE FOCO E DESLOCAMENTOS NA (DES) CONSTRUÇÃO DE UM OBJETO
title SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
spellingShingle SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
Castro, Alejandra María
Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar
School spaces, space production, right to education and school space
Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar
title_short SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
title_full SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
title_fullStr SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
title_full_unstemmed SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
title_sort SCHOOL SPACE, FOCUSED READINGS AND SHIFTS IN AN OBJECT (DE)CONSTRUCTION
author Castro, Alejandra María
author_facet Castro, Alejandra María
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Alejandra María
dc.subject.por.fl_str_mv Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar
School spaces, space production, right to education and school space
Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar
topic Espaços escolares, produção do espaço, direito à educação e espacialidade escolar
School spaces, space production, right to education and school space
Espacios escolares, producción del espacio, derecho a la educación y espacialidad escolar
description School space is a substantial dimension of school forms and cultures that needs to be tackled in its complexity and in the (dis)mantling of pedagogical, social and cultural processes of educational institutions and policies in their social context. In a first part of this work, some theoretical-methodological perspectives and analytic categories are presented so as to expand and deepen their study. To this outlook, the contribution of social sciences, in particular of poststructuralist and critical geography is substantial in a process that, additionally, comprises interdisciplinary practices, interventions and reflections among educators, architects and industrial designers in the framework of research projects at the National University of XXXX. In a second part, these analytical categories come into play with school processes and some questions and reflections on the challenge that implies the expansion of the right to an education where space counts are raised.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer rewied
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28859
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20854/28860
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120311713792