Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464 |
Resumo: | This study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text. |
id |
UFMG-5_a7f234c77b45406299fff8867dac1a09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44464 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professoresLinguagemLeituraEscritaFormaçãoThis study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text.Este estudo integra uma pesquisa institucional que teve como objetivo analisar as práticas de leitura e escrita em escolas de formação de professores. Privilegiando, como material de estudo para o presente trabalho, as entrevistas realizadas com o intuito de desvelar o envolvimento dos alunos, futuros professores, com a leitura e a escrita. O presente artigo foi construído entrelaçando os dados empíricos ao referencial teórico- metodológico, fundamentando-se na teoria crítica da cultura e da modernidade, em especial nos ensaios de Walter Banjamin, trazendo, também, contribuições de Mickhail Bakhtin. Teve como perspectiva entender a leitura e a escrita como experiência. Concluímos o estudo pretendendo estabelecer um diálogo com seus leitores, diálogo esse que possibilitará recriações sucessivas do texto.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464/36441Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Dinorá MachadoMello, Maria Lucia Souza eFrangella, Rita de Cássia P.2023-05-29T13:46:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44464Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:46:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
title |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
spellingShingle |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores Melo, Dinorá Machado Linguagem Leitura Escrita Formação |
title_short |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
title_full |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
title_fullStr |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
title_full_unstemmed |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
title_sort |
Leitura e escrita nas vozes de futuros professores |
author |
Melo, Dinorá Machado |
author_facet |
Melo, Dinorá Machado Mello, Maria Lucia Souza e Frangella, Rita de Cássia P. |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Maria Lucia Souza e Frangella, Rita de Cássia P. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Dinorá Machado Mello, Maria Lucia Souza e Frangella, Rita de Cássia P. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Leitura Escrita Formação |
topic |
Linguagem Leitura Escrita Formação |
description |
This study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464/36441 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 14 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126045327360 |