Leitura e escrita nas vozes de futuros professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Dinorá Machado
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mello, Maria Lucia Souza e, Frangella, Rita de Cássia P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464
Resumo: This study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing  practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text.
id UFMG-5_a7f234c77b45406299fff8867dac1a09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44464
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Leitura e escrita nas vozes de futuros professoresLinguagemLeituraEscritaFormaçãoThis study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing  practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text.Este estudo integra uma pesquisa institucional que teve como objetivo analisar as práticas de leitura e escrita em escolas de formação de professores. Privilegiando, como material de estudo para o presente trabalho, as entrevistas realizadas com o intuito de desvelar o envolvimento dos alunos, futuros professores, com a leitura e a escrita. O presente artigo foi construído entrelaçando os dados empíricos ao referencial teórico- metodológico, fundamentando-se na teoria crítica da cultura e da modernidade, em especial nos ensaios de Walter Banjamin, trazendo, também, contribuições de Mickhail Bakhtin. Teve como perspectiva entender a leitura e a escrita como experiência. Concluímos o estudo pretendendo estabelecer um diálogo com seus leitores, diálogo esse que possibilitará recriações sucessivas do texto.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464/36441Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Dinorá MachadoMello, Maria Lucia Souza eFrangella, Rita de Cássia P.2023-05-29T13:46:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44464Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:46:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
title Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
spellingShingle Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
Melo, Dinorá Machado
Linguagem
Leitura
Escrita
Formação
title_short Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
title_full Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
title_fullStr Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
title_full_unstemmed Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
title_sort Leitura e escrita nas vozes de futuros professores
author Melo, Dinorá Machado
author_facet Melo, Dinorá Machado
Mello, Maria Lucia Souza e
Frangella, Rita de Cássia P.
author_role author
author2 Mello, Maria Lucia Souza e
Frangella, Rita de Cássia P.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Dinorá Machado
Mello, Maria Lucia Souza e
Frangella, Rita de Cássia P.
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Leitura
Escrita
Formação
topic Linguagem
Leitura
Escrita
Formação
description This study integrates an institutional research with the purpose of analyzing writing and reading practices into teacher’s courses. We appraise as a material of study for this research, the interviews performed with the intention to stimulate the involvement of current pupils, teachers of the future, with reading and writing  practices. This present article was elaborated interlacing empiric data to the theoric-methodological empiric point of reference, basing itself on the critical theory of culture and modernity, specially on the Walter Benjamin’s essays and also bringing out Mikhail Bakhtin’s contribution. Our purpose was to understand the reading and writing practices as an experience. We concluded this study, intending to establish a dialog with its readers. This dialog will make possible successive recreations of the text.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44464/36441
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 14
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126045327360