20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Luiz Renato Martins da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pasian, Mara Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565
Resumo: The education of deaf and hearing-impaired people was sometimes marked by the phase of exaltation, sometimes of exclusion, which had a negativeimpact on the admission of these people to the most diverse educational spaces. In view of this scenario, laws were created so that the rights and human dignity of all were guaranteed. Thus, we aim to analyze what changes were made in the Brazilian context, Law Nº 10.436 of 2002 provided for the education of deaf and hard of hearing people in 20 years (from 2002 to 2022), based on the synopses of the educational census. We used descriptive, exploratory and qualitative research. The analysis provided a glimpse that in these 20 years of the Libras Law, popularly known as Law No. and higher education, until the valorization of the Brazilian sign language -Libras in the most diverse spaces of society and guarantees in relation to health, however, we are still far from an effective proportion of this public in Brazilian education, when compared to data from the demographic census.      
id UFMG-5_d3f9e4fa2b61b514d20668a512c63bd6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40565
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?20 AÑOS DEL RECONOCIMIENTO DE LIBRAS: ¿QUÉ PASÓ EN LA EDUCACIÓN DE LAS PERSONAS SORDAS?A EDUCAÇÃO DAS PESSOAS SURDAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE AO LONGO DE 20 ANOS (2002-2022) APÓS O RECONHECIMENTO DA LEI DE LIBRASlibras, legislação, deficiência auditiva, surdez The education of deaf and hearing-impaired people was sometimes marked by the phase of exaltation, sometimes of exclusion, which had a negativeimpact on the admission of these people to the most diverse educational spaces. In view of this scenario, laws were created so that the rights and human dignity of all were guaranteed. Thus, we aim to analyze what changes were made in the Brazilian context, Law Nº 10.436 of 2002 provided for the education of deaf and hard of hearing people in 20 years (from 2002 to 2022), based on the synopses of the educational census. We used descriptive, exploratory and qualitative research. The analysis provided a glimpse that in these 20 years of the Libras Law, popularly known as Law No. and higher education, until the valorization of the Brazilian sign language -Libras in the most diverse spaces of society and guarantees in relation to health, however, we are still far from an effective proportion of this public in Brazilian education, when compared to data from the demographic census.       La educación de las personas sordas y deficientes auditivas estuvo a veces marcada por la fase de exaltación, a veces de exclusión, lo que repercutió negativamente en la admisión de estas personas a los más diversos espacios educativos. Ante este escenario, se creó una legislación para que se garantizaran los derechos y la dignidad humana de todos. Así, nos proponemos analizar qué cambios dispuso la Ley Nº 10.436 de 2002 en la educación de las personas sordas y con deficiencias auditivas en 20 años (de 2002 a 2022), a partir de las sinopsis de los censos educativos. Utilizamos investigación descriptiva, exploratoria y cualitativa. El análisis permitió vislumbrar que en estos 20 años de la Ley Libras, popularmente conocida como Ley No. la valorización de la lengua de signos brasileña -Libras en los más diversos espacios de la sociedad y garantías en materia de salud, sin embargo, todavía estamos lejos de una proporción efectiva de este público en la educación brasileña, en comparación con los datos del censo demográfico. A Educaçãodas pessoas surdas e com deficiência auditiva, ora foi marcada pela fase da exaltação, ora da exclusão, o que impactou, de forma negativa, no ingresso dessas pessoas aos mais diversos espaços educacionais. Diante desse cenário, legislações foram sendo criadas a fim de que o direito e a dignidade humana de todos fossem garantidos. Objetivamos assim, analisar quais mudanças, a Lei Nº 10.436 de 2002 proporcionou na educação das pessoas surdas e com deficiência auditiva em 20 anos (de 2002 a 2022), com base nas sinopses dos censos educacionais. Utilizamo-nos da pesquisa descritiva, exploratória e de natureza qualitativa. A análise proporcionou vislumbrar que nesses 20 anos da Lei de Libras, assim conhecida popularmente a Lei Nº 10.436 de 2002, muitos avanços ocorreram desde o aumento no ingresso dos estudantes surdos e com deficiência auditiva em comparação às matrículas na educação básica e educação superior, até a valorização da língua brasileira de sinais –Libras nos mais diversos espaços da sociedade e garantias com relação à saúde, no entanto, ainda estamos distantes de uma proporção efetiva desse público na educação brasileira, quando em comparação aos dados do censo demográfico.     Educação em Revista 2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565/39384https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565/39385Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Luiz Renato Martins daPasian, Mara Silvia2023-12-06T10:43:59Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40565Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-12-06T10:43:59Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
20 AÑOS DEL RECONOCIMIENTO DE LIBRAS: ¿QUÉ PASÓ EN LA EDUCACIÓN DE LAS PERSONAS SORDAS?
A EDUCAÇÃO DAS PESSOAS SURDAS NO BRASIL: UMA ANÁLISE AO LONGO DE 20 ANOS (2002-2022) APÓS O RECONHECIMENTO DA LEI DE LIBRAS
title 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
spellingShingle 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
Rocha, Luiz Renato Martins da
libras, legislação, deficiência auditiva, surdez
title_short 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
title_full 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
title_fullStr 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
title_full_unstemmed 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
title_sort 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?
author Rocha, Luiz Renato Martins da
author_facet Rocha, Luiz Renato Martins da
Pasian, Mara Silvia
author_role author
author2 Pasian, Mara Silvia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Luiz Renato Martins da
Pasian, Mara Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv libras, legislação, deficiência auditiva, surdez
topic libras, legislação, deficiência auditiva, surdez
description The education of deaf and hearing-impaired people was sometimes marked by the phase of exaltation, sometimes of exclusion, which had a negativeimpact on the admission of these people to the most diverse educational spaces. In view of this scenario, laws were created so that the rights and human dignity of all were guaranteed. Thus, we aim to analyze what changes were made in the Brazilian context, Law Nº 10.436 of 2002 provided for the education of deaf and hard of hearing people in 20 years (from 2002 to 2022), based on the synopses of the educational census. We used descriptive, exploratory and qualitative research. The analysis provided a glimpse that in these 20 years of the Libras Law, popularly known as Law No. and higher education, until the valorization of the Brazilian sign language -Libras in the most diverse spaces of society and guarantees in relation to health, however, we are still far from an effective proportion of this public in Brazilian education, when compared to data from the demographic census.      
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565/39384
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565/39385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124677984256