A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gawryszewski, Bruno
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636
Resumo:   This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text.      
id UFMG-5_da5d61b92d95a25601ec7a814e0c75f4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/32636
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médioEstudantesEducação Profissional Técnica de Nível MédioTrabalho e EducaçãoStudentsTechnical Professional Education of Middle LevelWork and EducationEstudiantesFormación técnica de grado médioTrabajo y Educación   This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text.         Este texto resume parte de una investigación de campo que aborda las motivaciones, percepciones y expectativas de los estudiantes técnicos de secundaria en cuestión sobre el proceso de formación profesional y la coyuntura del mundo del trabajo. Inicialmente, el artículo contextualiza las políticas dirigidas a la Educación Vocacional, con el fin de comprender cómo esta modalidad de enseñanza se ha ampliado desde principios del siglo XXI y cómo ha ido cambiando en el escenario actual del mundo del trabajo. A continuación, se presentan los resultados de la investigación, considerando la caracterización de los sujetos participantes y sus consideraciones sobre el campo del análisis del trabajo y la educación. La interpretación de las declaraciones de los estudiantes fue reveladora sobre cómo los aspectos de la subjetividad humana son dimensiones desarrolladas a través de las relaciones sociales y que estas expresiones materiales representan la participación de los sujetos en el mundo y cómo proyectan sus posibilidades futuras. Finalmente, las observaciones finales se hacen como una síntesis del texto   O presente texto sintetiza parte de uma pesquisa de campo que aborda as motivações, percepções e expectativas de estudantes de cursos técnicos de nível médio em questionamento sobre o processo de formação profissional e a conjuntura do mundo do trabalho. Inicialmente, o artigo contextualiza as políticas direcionadas à Educação Profissional, de modo a perceber como essa modalidade de ensino tem sido expandida desde o início do século XXI, e como tem se dado as transformações no atual cenário do mundo do trabalho. A seguir, são apresentados os resultados da pesquisa, tendo em vista a caracterização dos sujeitos participantes e suas considerações acerca do campo de análise de trabalho e educação. A interpretação das falas dos estudantes foi reveladora sobre como aspectos da subjetividade humana são dimensões desenvolvidas através das relações sociais e que essas expressões materiais representam a forma de envolvimento dos sujeitos com o mundo e como projetam suas possibilidades futuras. Por fim, são tecidas as considerações finais como síntese do texto. Educação em Revista 2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 191982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26157https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26158Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGawryszewski, Bruno2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32636Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
title A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
spellingShingle A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
Gawryszewski, Bruno
Estudantes
Educação Profissional Técnica de Nível Médio
Trabalho e Educação
Students
Technical Professional Education of Middle Level
Work and Education
Estudiantes
Formación técnica de grado médio
Trabajo y Educación
title_short A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
title_full A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
title_fullStr A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
title_full_unstemmed A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
title_sort A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
author Gawryszewski, Bruno
author_facet Gawryszewski, Bruno
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gawryszewski, Bruno
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes
Educação Profissional Técnica de Nível Médio
Trabalho e Educação
Students
Technical Professional Education of Middle Level
Work and Education
Estudiantes
Formación técnica de grado médio
Trabajo y Educación
topic Estudantes
Educação Profissional Técnica de Nível Médio
Trabalho e Educação
Students
Technical Professional Education of Middle Level
Work and Education
Estudiantes
Formación técnica de grado médio
Trabajo y Educación
description   This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text.      
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Texto
Avaliado por Pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26157
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26158
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 19
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123060031488