A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636 |
Resumo: | This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text. |
id |
UFMG-5_da5d61b92d95a25601ec7a814e0c75f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/32636 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médioEstudantesEducação Profissional Técnica de Nível MédioTrabalho e EducaçãoStudentsTechnical Professional Education of Middle LevelWork and EducationEstudiantesFormación técnica de grado médioTrabajo y Educación This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text. Este texto resume parte de una investigación de campo que aborda las motivaciones, percepciones y expectativas de los estudiantes técnicos de secundaria en cuestión sobre el proceso de formación profesional y la coyuntura del mundo del trabajo. Inicialmente, el artículo contextualiza las políticas dirigidas a la Educación Vocacional, con el fin de comprender cómo esta modalidad de enseñanza se ha ampliado desde principios del siglo XXI y cómo ha ido cambiando en el escenario actual del mundo del trabajo. A continuación, se presentan los resultados de la investigación, considerando la caracterización de los sujetos participantes y sus consideraciones sobre el campo del análisis del trabajo y la educación. La interpretación de las declaraciones de los estudiantes fue reveladora sobre cómo los aspectos de la subjetividad humana son dimensiones desarrolladas a través de las relaciones sociales y que estas expresiones materiales representan la participación de los sujetos en el mundo y cómo proyectan sus posibilidades futuras. Finalmente, las observaciones finales se hacen como una síntesis del texto O presente texto sintetiza parte de uma pesquisa de campo que aborda as motivações, percepções e expectativas de estudantes de cursos técnicos de nível médio em questionamento sobre o processo de formação profissional e a conjuntura do mundo do trabalho. Inicialmente, o artigo contextualiza as políticas direcionadas à Educação Profissional, de modo a perceber como essa modalidade de ensino tem sido expandida desde o início do século XXI, e como tem se dado as transformações no atual cenário do mundo do trabalho. A seguir, são apresentados os resultados da pesquisa, tendo em vista a caracterização dos sujeitos participantes e suas considerações acerca do campo de análise de trabalho e educação. A interpretação das falas dos estudantes foi reveladora sobre como aspectos da subjetividade humana são dimensões desenvolvidas através das relações sociais e que essas expressões materiais representam a forma de envolvimento dos sujeitos com o mundo e como projetam suas possibilidades futuras. Por fim, são tecidas as considerações finais como síntese do texto. Educação em Revista 2021-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 191982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26157https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26158Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGawryszewski, Bruno2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/32636Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
title |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
spellingShingle |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio Gawryszewski, Bruno Estudantes Educação Profissional Técnica de Nível Médio Trabalho e Educação Students Technical Professional Education of Middle Level Work and Education Estudiantes Formación técnica de grado médio Trabajo y Educación |
title_short |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
title_full |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
title_fullStr |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
title_full_unstemmed |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
title_sort |
A formação profissional e o mundo do trabalho pela ótica de estudantes de cursos técnicos de nível médio |
author |
Gawryszewski, Bruno |
author_facet |
Gawryszewski, Bruno |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gawryszewski, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes Educação Profissional Técnica de Nível Médio Trabalho e Educação Students Technical Professional Education of Middle Level Work and Education Estudiantes Formación técnica de grado médio Trabajo y Educación |
topic |
Estudantes Educação Profissional Técnica de Nível Médio Trabalho e Educação Students Technical Professional Education of Middle Level Work and Education Estudiantes Formación técnica de grado médio Trabajo y Educación |
description |
This text synthesizes part of a field research that addresses the motivations, perceptions and expectations of middle-level technical courses students inquired about the professional training process and the situation of the work world. First, the article contextualizes the policies directed to Professional Education, in order to understand how this teaching modality has been expanded since the early 21st century, and how transformations have taken place in the current scenario of the work world. Next, the research results are presented, with a view to characterizing the participating subjects and their considerations about the field of work and education analysis. The interpretation of students' speeches was insightful into how aspects of human subjectivity are dimensions developed through social relations and these material expressions represent the subjects' form of involvement with the world and how they project their future possibilities. At last, final considerations are made as a synthesis of the text. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Texto Avaliado por Pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26157 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32636/26158 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021); 19 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123060031488 |