Access by many, permanence by some and success by few: People with disabilities at EPTNM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Disconci, Renilza Carneiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Boing, Maria Salete, Berwig, Solange Emilene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/83652
Resumo: The article approaches the public policies of affirmative actions aimed at the Access of people with disabilities (PcDs) to technical professional education of secondary level (EPTNM), with the objective of discussing the role of student assistance in the permanence and success with students who enter in EPTNM through the quota reservation law for PwDs in the federal institutes of Rio Grande do Sul. The methodology used was based on the deductive method, bibliographical and documental research, in comparison with the analysis of legislation pertinent to affirmative action policies. The results indicate that the universe of affirmative action policies, especially for PwDs, is a field of study still under construction and that the strengthening of policies aimed at the permanence and success of these subjects is an essential tool in this trajectory.
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spelling Access by many, permanence by some and success by few: People with disabilities at EPTNMAcceso de muchos, permanencia de algunos y éxito de pocos: personas com discapacidad en la EPTNMPolíticas públicas para educação profissional inclusiva: acesso de muitos, permanência de alguns e êxito de poucosMiddle-level technical professional educationAffirmative actionsDisabled peopleEducación profesional técnica de nivel medioAcciones afirmativasPersonas con deficienciaEducação profissional técnica de nível médioAções afirmativasPessoas com deficiênciaThe article approaches the public policies of affirmative actions aimed at the Access of people with disabilities (PcDs) to technical professional education of secondary level (EPTNM), with the objective of discussing the role of student assistance in the permanence and success with students who enter in EPTNM through the quota reservation law for PwDs in the federal institutes of Rio Grande do Sul. The methodology used was based on the deductive method, bibliographical and documental research, in comparison with the analysis of legislation pertinent to affirmative action policies. The results indicate that the universe of affirmative action policies, especially for PwDs, is a field of study still under construction and that the strengthening of policies aimed at the permanence and success of these subjects is an essential tool in this trajectory.El artículo aborda las políticas públicas de acciones afirmativas dirigidas al acceso de las personas con discapacidad (PcDs) a la educación técnico profesional de nivel medio (EPTNM)), con el objetivo de discutir el papel de la asistencia estudiantil en La permanencia y el éxito de los estudiantes que ingresaren la EPTNM a través de la ley de reserva de cuotas para PcD en los institutos federales de Rio Grande do Sul. La metodología utilizada se basó en el método deductivo, la investigación bibliográfica y documental, en comparación con el análisis de la legislación pertinente a las políticas de acción afirmativa. Los resultados indican que el universo de las políticas de acción afirmativa, especialmente para las PcD, es un campo de estúdio aún en construcción y que el fortalecimiento de políticas dirigidas a la permanencia y el éxito de estos sujetos es una herramienta fundamental en esa trayectoria.O artigo aborda as políticas públicas de ações afirmativas voltadas ao acesso de pessoas com deficiência (PcDs) à educação profissional técnica de nível médio (EPTNM), com o objetivo de discutir o papel da assistência estudantil na permanência e êxito junto aos estudantes que ingressam na EPTNM através da lei de reserva de cotas para PcDs nos institutos federais do Rio Grande do Sul. A metodologia utilizada fundamentou-se em método dedutivo, pesquisa bibliográfica e documental, em confronto com a análise de legislação pertinente às políticas de ações afirmativas. Os resultados apontam que o universo das políticas de ações afirmativas, sobretudo para PcDs, apresenta-se como um campo de estudo ainda em construção e que o fortalecimento de políticas que visem a permanência e o êxito desses sujeitos é ferramenta essencial nessa trajetória.Universidade Federal de Santa Maria2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8365210.5902/1984686X83652Special Education Magazine; Vol. 36 No. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e74/1-23Revista de Educación Especial; Vol. 36 Núm. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e74/1-23Revista Educação Especial; v. 36 n. 1 (2023): Revista Educação Especial – Publicação Contínua – Qualis – A2; e74/1-231984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/83652/62825http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/83652/62826Copyright (c) 2023 Revista Educação Especialhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDisconci, Renilza CarneiroBoing, Maria SaleteBerwig, Solange Emilene2024-01-23T12:28:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/83652Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2024-01-23T12:28:30Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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