A escolarização da música: concepções e contradições

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Nair
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159
Resumo: The purpose of this paper is to present a panorama, in a historical, social and political perspective, of the music scholarization process in Brazil, since the end of the XIX century up to nowadays, bringing to light conceptions, values and creeds that have leading the pedagogical practice of public school educators through the time. It will be also analyzed the conceptions and contradictions presented in the Brazil Educational Legislation, and its influence in the Music Educator formation and profile.
id UFMG-5_daae34b567ad68295e5ec954ff7d8e31
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45159
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling A escolarização da música: concepções e contradições Prática PedagógicaMúsicaLegislaçãoPedagogical PracticeMusicLegislationsPráctica PedagógicaMúsicaLegislaciónThe purpose of this paper is to present a panorama, in a historical, social and political perspective, of the music scholarization process in Brazil, since the end of the XIX century up to nowadays, bringing to light conceptions, values and creeds that have leading the pedagogical practice of public school educators through the time. It will be also analyzed the conceptions and contradictions presented in the Brazil Educational Legislation, and its influence in the Music Educator formation and profile.Este articulo tiene como objetivo presenter un panorama, dentro de una perspectiva histórica, social y política, Del proceso de escolarización de La Música em Brasil, desde el final Del siglo XIX hasta los actuales, trayendo a La luz conceptos, valores y creencias que conducirán a La practica pedagógica de los profesores de las escuelas públicas a los años. Pretende, también, analizar los conceptos y contradicciones presentes em La legislación educaativa brasileña, y SUS influencias em La formación y em el perfil Del profesor de Música.Este artigo tem como objetivo apresentar um panorama, dentro de uma perspectiva histórica, social e política, do processo de escolarização da Música no Brasil, desde o final do século XIX até os dias atuais, trazendo à luz concepções, valores e crenças que conduziram a prática pedagógica dos professores das escolas públicas ao longo dos anos. Pretende-se, também, analisar as concepções e contradições presentes na legislação educacional brasileira, e suas influências na formação e no perfil do professor de Música. Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159/37060Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Nair2023-05-29T14:04:08Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45159Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:08Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A escolarização da música: concepções e contradições
title A escolarização da música: concepções e contradições
spellingShingle A escolarização da música: concepções e contradições
Pires, Nair
Prática Pedagógica
Música
Legislação
Pedagogical Practice
Music
Legislations
Práctica Pedagógica
Música
Legislación
title_short A escolarização da música: concepções e contradições
title_full A escolarização da música: concepções e contradições
title_fullStr A escolarização da música: concepções e contradições
title_full_unstemmed A escolarização da música: concepções e contradições
title_sort A escolarização da música: concepções e contradições
author Pires, Nair
author_facet Pires, Nair
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Nair
dc.subject.por.fl_str_mv Prática Pedagógica
Música
Legislação
Pedagogical Practice
Music
Legislations
Práctica Pedagógica
Música
Legislación
topic Prática Pedagógica
Música
Legislação
Pedagogical Practice
Music
Legislations
Práctica Pedagógica
Música
Legislación
description The purpose of this paper is to present a panorama, in a historical, social and political perspective, of the music scholarization process in Brazil, since the end of the XIX century up to nowadays, bringing to light conceptions, values and creeds that have leading the pedagogical practice of public school educators through the time. It will be also analyzed the conceptions and contradictions presented in the Brazil Educational Legislation, and its influence in the Music Educator formation and profile.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45159/37060
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 20 n. 39 (2004): Edição 17
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126982754304