VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cubas Blaka, Rosimari de Fátima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paludo Vargas, Letícia, Marchesan, Jairo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647
Resumo: This article aims to analyze data related to access to Professional and Technological Education (EPT) in the municipalities of the Associação dos Municípios do Planalto Norte Catarinense (Amplanorte) and, more specifically, in the municipality of Canoinhas-SC, linking them with the Sustainable Development Goals (SDGs), proposed by the United Nations (UN). Methodologically, the literature supports data obtained from official sources, such as the , Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina (SED) e and Secretaria Municipal de Educação de Canoinhas-SC (SME).  The research shows advances in Professional and Technological Education in that municipality, but also points to the need for investments and improvement in performance by public or private agents. Finally, it points out the importance of professional qualification for young people and adults as one of the possibilities for social inclusion through new jobs, obtaining income and, consequently, contributing to regional development.
id UFMG-5_f224eb53e9a9ace560836e518c2d0094
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35647
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC EDUCACIÓN PROFESIONAL, AGENDA 2030 Y DESARROLLO REGIONAL: UN ANÁLISIS DEL MUNICIPIO DE CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC ENSINO PROFISSIONALIZANTE, AGENDA 2030 E DESENVOLVIMENTO REGIONAL: : UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC Desenvolvimento RegionalEnsino ProfissionalizanteQualificação ProfissionalRegional DevelopmentVocational EducationProfessional qualificationDesarrollo regionalEducación vocacionalCalificación profesionalThis article aims to analyze data related to access to Professional and Technological Education (EPT) in the municipalities of the Associação dos Municípios do Planalto Norte Catarinense (Amplanorte) and, more specifically, in the municipality of Canoinhas-SC, linking them with the Sustainable Development Goals (SDGs), proposed by the United Nations (UN). Methodologically, the literature supports data obtained from official sources, such as the , Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina (SED) e and Secretaria Municipal de Educação de Canoinhas-SC (SME).  The research shows advances in Professional and Technological Education in that municipality, but also points to the need for investments and improvement in performance by public or private agents. Finally, it points out the importance of professional qualification for young people and adults as one of the possibilities for social inclusion through new jobs, obtaining income and, consequently, contributing to regional development.Este artículo tiene como objetivo analizar datos relacionados con el acceso a la Educación Profesional y Tecnológica (EPT) en los municipios de la Asociación de Municipios de Planalto Norte Catarinense (Amplanorte) y, más concretamente, en el municipio de Canoinhas-SC, vinculándolos con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) propuesto por las Naciones Unidas (ONU). Metodológicamente, la literatura apoya datos obtenidos de fuentes oficiales, como el Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE), Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira (INEP), Secretaría de Educación del Estado de Santa Catarina (SED) y Educación Municipal. Departamento de Canoinhas-SC (SME). La investigación muestra avances en Educación Profesional y Tecnológica en ese municipio, pero también apunta a la necesidad de inversiones y mejora en el desempeño por parte de agentes públicos o privados. Finalmente, señala la importancia de la calificación profesional de jóvenes y adultos como una de las posibilidades de inclusión social a través de nuevos empleos, obtención de ingresos y, en consecuencia, contribución al desarrollo regional.Este artigo tem o objetivo analisar os dados relacionados ao acesso à Educação Profissional e Tecnológica (EPT) nos municípios da Associação dos Municípios do Planalto Norte Catarinense (Amplanorte) e, mais especificamente, no município de Canoinhas-SC, vinculando-os com os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) propostos pela Organização das Nações Unidas (ONU).  Metodologicamente, ampara-se na literatura, dados obtidos em fontes oficiais, tais como, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina (SED) e Secretaria Municipal de Educação de Canoinhas-SC (SME). A pesquisa mostra avanços do Ensino Profissional e Tecnológico no referido município, mas, também, aponta para a necessidade de investimentos e a melhoria na atuação por parte dos agentes públicos ou privados. Por fim, aponta a importância da qualificação profissional para os jovens e adultos como uma das possibilidades de a inserção social por meio de novos postos de trabalho, obtenção de renda e, consequentemente, contribuição ao desenvolvimento regional.Educação em Revista 2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647/30371https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647/30372Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCubas Blaka, Rosimari de FátimaPaludo Vargas, LetíciaMarchesan, Jairo2022-12-22T19:48:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35647Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-12-22T19:48:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
EDUCACIÓN PROFESIONAL, AGENDA 2030 Y DESARROLLO REGIONAL: UN ANÁLISIS DEL MUNICIPIO DE CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
ENSINO PROFISSIONALIZANTE, AGENDA 2030 E DESENVOLVIMENTO REGIONAL: : UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
title VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
spellingShingle VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
Cubas Blaka, Rosimari de Fátima
Desenvolvimento Regional
Ensino Profissionalizante
Qualificação Profissional
Regional Development
Vocational Education
Professional qualification
Desarrollo regional
Educación vocacional
Calificación profesional
title_short VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
title_full VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
title_fullStr VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
title_full_unstemmed VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
title_sort VOCATIONAL EDUCATION, 2030 AGENDA AND REGIONAL DEVELOPMENT: AN ANALYSIS OF CANOINHAS-SC: UMA ANÁLISE DO MUNICÍPIO DE CANOINHAS-SC
author Cubas Blaka, Rosimari de Fátima
author_facet Cubas Blaka, Rosimari de Fátima
Paludo Vargas, Letícia
Marchesan, Jairo
author_role author
author2 Paludo Vargas, Letícia
Marchesan, Jairo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cubas Blaka, Rosimari de Fátima
Paludo Vargas, Letícia
Marchesan, Jairo
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Regional
Ensino Profissionalizante
Qualificação Profissional
Regional Development
Vocational Education
Professional qualification
Desarrollo regional
Educación vocacional
Calificación profesional
topic Desenvolvimento Regional
Ensino Profissionalizante
Qualificação Profissional
Regional Development
Vocational Education
Professional qualification
Desarrollo regional
Educación vocacional
Calificación profesional
description This article aims to analyze data related to access to Professional and Technological Education (EPT) in the municipalities of the Associação dos Municípios do Planalto Norte Catarinense (Amplanorte) and, more specifically, in the municipality of Canoinhas-SC, linking them with the Sustainable Development Goals (SDGs), proposed by the United Nations (UN). Methodologically, the literature supports data obtained from official sources, such as the , Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina (SED) e and Secretaria Municipal de Educação de Canoinhas-SC (SME).  The research shows advances in Professional and Technological Education in that municipality, but also points to the need for investments and improvement in performance by public or private agents. Finally, it points out the importance of professional qualification for young people and adults as one of the possibilities for social inclusion through new jobs, obtaining income and, consequently, contributing to regional development.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647/30371
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35647/30372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 38 (2022)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123187957760