TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ANDRADE, ANA ISABEL
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056
Resumo: This study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense.
id UFMG-5_f5e7a28e919c370917b3029491431c7b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38056
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIESFORMACIÓN DE PROFESORES PARA LA JUSTICIA SOCIAL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOSFORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A JUSTIÇA SOCIAL: UMA REVISÃO DE ESTUDOS EMPÍRICOSFormação de ProfessoresJustiça socialPedagogia críticaTeacher EducationSocial JusticeCritical pedagogyFormación del ProfesoradoJusticia SocialPedagogía CríticaThis study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense.Este estudio presenta los resultados de un análisis de artículos publicados en revistas deEducación que informan experiencias de capacitación de maestros para la justicia social. El objetivo escomprender cómo se puede llevar a cabo la capacitación documentada para la justicia social, basada en laidentificación de los supuestos teóricos que la respaldan, los análisis utilizados y los resultados logradospor ellos. Una metodología utilizada fue la revisión sistemática de 10 artículos basados en estudiosempíricos publicados entre 2009 y 2017, disponibles para el acceso gratuito en revistas cientificas deeducación. Después de la selección de los artículos, fueron sometidos a un análisis de contenido, o lo quepermitió la comprensión de las prácticas y principios de la formación del profesorado para la justiciasocial. Los resultados muestran que la formación del profesorado para la justicia social se basa enpedagogías de resistencia, de carácter social y transformador, además de implicar una reflexión endiferentes niveles, en la educación multicultural y en las especificidades de los contextos educativos, loque exige a los alumnos un gran sentido crítico.Este estudo apresenta os resultados de uma análise de artigos publicados em revistas da áreada Educação que relatam experiências de formação de professores para a justiça social. O objetivo é o decompreender como as formações docentes para a justiça social podem ser realizadas, a partir daidentificação dos pressupostos teóricos que as fundamentam, das estratégias utilizadas e dos resultadosalcançados por elas. A metodologia utilizada foi a da revisão sistemática de 10 artigos baseados emestudos empíricos, publicados entre 2009 e 2017, disponíveis para acesso livre em revistas acadêmicas daárea. Após a seleção dos artigos, estes foram sujeitos a uma análise de conteúdo, o que possibilitoucompreender práticas e princípios de formação docente para a justiça social. Os resultados mostram queas formações de professores para a justiça social se fundamentam em pedagogias de resistência, de carátersocial e transformativo, para além de implicarem uma reflexão sobre a diversidade em diferentes níveis,sobre a educação multicultural e sobre as especificidades dos contextos educativos, exigindo dosformandos grande senso crítico.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056/29672https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA ANDRADE, ANA ISABEL2022-01-27T19:56:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38056Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:56:18Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
FORMACIÓN DE PROFESORES PARA LA JUSTICIA SOCIAL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOS
FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A JUSTIÇA SOCIAL: UMA REVISÃO DE ESTUDOS EMPÍRICOS
title TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
spellingShingle TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA
Formação de Professores
Justiça social
Pedagogia crítica
Teacher Education
Social Justice
Critical pedagogy
Formación del Profesorado
Justicia Social
Pedagogía Crítica
title_short TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
title_full TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
title_fullStr TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
title_full_unstemmed TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
title_sort TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
author GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA
author_facet GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA
ANDRADE, ANA ISABEL
author_role author
author2 ANDRADE, ANA ISABEL
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA
ANDRADE, ANA ISABEL
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Justiça social
Pedagogia crítica
Teacher Education
Social Justice
Critical pedagogy
Formación del Profesorado
Justicia Social
Pedagogía Crítica
topic Formação de Professores
Justiça social
Pedagogia crítica
Teacher Education
Social Justice
Critical pedagogy
Formación del Profesorado
Justicia Social
Pedagogía Crítica
description This study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056/29672
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123848560640