TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056 |
Resumo: | This study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense. |
id |
UFMG-5_f5e7a28e919c370917b3029491431c7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38056 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIESFORMACIÓN DE PROFESORES PARA LA JUSTICIA SOCIAL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOSFORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A JUSTIÇA SOCIAL: UMA REVISÃO DE ESTUDOS EMPÍRICOSFormação de ProfessoresJustiça socialPedagogia críticaTeacher EducationSocial JusticeCritical pedagogyFormación del ProfesoradoJusticia SocialPedagogía CríticaThis study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense.Este estudio presenta los resultados de un análisis de artículos publicados en revistas deEducación que informan experiencias de capacitación de maestros para la justicia social. El objetivo escomprender cómo se puede llevar a cabo la capacitación documentada para la justicia social, basada en laidentificación de los supuestos teóricos que la respaldan, los análisis utilizados y los resultados logradospor ellos. Una metodología utilizada fue la revisión sistemática de 10 artículos basados en estudiosempíricos publicados entre 2009 y 2017, disponibles para el acceso gratuito en revistas cientificas deeducación. Después de la selección de los artículos, fueron sometidos a un análisis de contenido, o lo quepermitió la comprensión de las prácticas y principios de la formación del profesorado para la justiciasocial. Los resultados muestran que la formación del profesorado para la justicia social se basa enpedagogías de resistencia, de carácter social y transformador, además de implicar una reflexión endiferentes niveles, en la educación multicultural y en las especificidades de los contextos educativos, loque exige a los alumnos un gran sentido crítico.Este estudo apresenta os resultados de uma análise de artigos publicados em revistas da áreada Educação que relatam experiências de formação de professores para a justiça social. O objetivo é o decompreender como as formações docentes para a justiça social podem ser realizadas, a partir daidentificação dos pressupostos teóricos que as fundamentam, das estratégias utilizadas e dos resultadosalcançados por elas. A metodologia utilizada foi a da revisão sistemática de 10 artigos baseados emestudos empíricos, publicados entre 2009 e 2017, disponíveis para acesso livre em revistas acadêmicas daárea. Após a seleção dos artigos, estes foram sujeitos a uma análise de conteúdo, o que possibilitoucompreender práticas e princípios de formação docente para a justiça social. Os resultados mostram queas formações de professores para a justiça social se fundamentam em pedagogias de resistência, de carátersocial e transformativo, para além de implicarem uma reflexão sobre a diversidade em diferentes níveis,sobre a educação multicultural e sobre as especificidades dos contextos educativos, exigindo dosformandos grande senso crítico.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056/29672https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA ANDRADE, ANA ISABEL2022-01-27T19:56:18Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38056Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T19:56:18Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES FORMACIÓN DE PROFESORES PARA LA JUSTICIA SOCIAL: UNA REVISIÓN DE ESTUDIOS EMPÍRICOS FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA A JUSTIÇA SOCIAL: UMA REVISÃO DE ESTUDOS EMPÍRICOS |
title |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
spellingShingle |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA Formação de Professores Justiça social Pedagogia crítica Teacher Education Social Justice Critical pedagogy Formación del Profesorado Justicia Social Pedagogía Crítica |
title_short |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
title_full |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
title_fullStr |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
title_full_unstemmed |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
title_sort |
TRAINING OF TEACHERS FOR SOCIAL JUSTICE: A REVIEW OF EMPIRICAL STUDIES |
author |
GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA |
author_facet |
GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA ANDRADE, ANA ISABEL |
author_role |
author |
author2 |
ANDRADE, ANA ISABEL |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GOMES FERNANDES, HELANE DE FÁTIMA ANDRADE, ANA ISABEL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Justiça social Pedagogia crítica Teacher Education Social Justice Critical pedagogy Formación del Profesorado Justicia Social Pedagogía Crítica |
topic |
Formação de Professores Justiça social Pedagogia crítica Teacher Education Social Justice Critical pedagogy Formación del Profesorado Justicia Social Pedagogía Crítica |
description |
This study presents the results of an analysis of articles published in magazines in the areaof Education that report experiences of training teachers for social justice. The objective is to understandhow the documented training for social justice can be carried out, based on the identification of thetheoretical assumptions that support it, the analyzes used and the results achieved by them. Onemethodology used was the systematic review of 10 articles based on empirical studies, published between2009 and 2017, available for free access in specialized journals. After selecting the articles, they weresubmitted to a content analysis, what enabled the understanding of practices and principles of teachereducation for social justice. The results show how teacher training for social justice are based onpedagogies of resistance, social and transformative character, in addition to implying a reflection ondifferent levels, on multicultural education and on the specificities of educational contexts, requiringtrainees great critical sense. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38056/29672 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123848560640 |