FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Picanço Favacho, André Márcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823
Resumo: This article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize.  
id UFMG-5_f6fc8f014ba335aeaca47f5390ba760e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38823
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORASMilitânciaDocênciaÉtica e polítcaNetnografiaFeminismosMilitancyFeminismsTeachingEthics and politicsNetnographyMilitanciaFeminismosPráctica docenteÉtica y políticaNetnografiaThis article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize.  El artículo examina las prácticas de militancia de tres jóvenes profesoras, activas en múltiples agendas y que hacen uso de las redes sociales como locus de resistencia. Los datos fueron obtenidos en una netnografía realizada en la red social Facebook de estas profesoras, seguida de una entrevista. Proponemos un estudio ético-político, basado en el concepto de ética de Michel Foucault. Creemos que las profesoras reconocen la obligación moral de luchar y defender, respondiendo a un tipo específico de feminismo, un feminismo en red, que se da a través de alianzas con otras luchas. Las profesoras parecen presionar la escuela y el currículo escolar con temas y agendas de lucha y militancia, lo que provoca debates. Además, identificamos una experiencia de militancia constituida por prácticas que apuestan por el poder transformador de las pequeñas coacciones y tensiones que se producen en las redes sociales y modos de vida, y que están revelando intentos de erosionar verdades difíciles de desestabilizar.O artigo perscruta práticas de militâncias de três jovens professoras, atuantes em múltiplas pautas e que fazem uso das redes sociais como lócus de resistência. Os dados foram obtidos em uma netnografia realizada na rede social Facebook dessas professoras, seguida por entrevista. Propusemos um estudo ético-político, fundamentado no conceito de ética em Michel Foucault. Consideramos que as professoras reconhecem a obrigação moral de lutar e defender, respondendo a um tipo específico de feminismo, um feminismo de rede, que se dá a partir das alianças com as demais lutas. As professoras parecem tensionar a escola e o currículo escolar com temas e pautas de luta e de militância, o que provoca debates. Além disso, identificamos uma experiência de militância constituída por práticas que apostam na potência transformadora dos pequenos constrangimentos e tensionamentos produzidos nas redes sociais e nos modos de vida, e que estão revelando tentativas de corroer verdades difíceis de serem desestabilizadas.Educação em Revista 2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43328https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43329Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Santos Dorotéio, Patrícia KarlaPicanço Favacho, André Márcio2024-03-01T14:41:39Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38823Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-01T14:41:39Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
title FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
spellingShingle FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla
Militância
Docência
Ética e polítca
Netnografia
Feminismos
Militancy
Feminisms
Teaching
Ethics and politics
Netnography
Militancia
Feminismos
Práctica docente
Ética y política
Netnografia
title_short FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
title_full FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
title_fullStr FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
title_full_unstemmed FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
title_sort FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
author Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla
author_facet Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla
Picanço Favacho, André Márcio
author_role author
author2 Picanço Favacho, André Márcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla
Picanço Favacho, André Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Militância
Docência
Ética e polítca
Netnografia
Feminismos
Militancy
Feminisms
Teaching
Ethics and politics
Netnography
Militancia
Feminismos
Práctica docente
Ética y política
Netnografia
topic Militância
Docência
Ética e polítca
Netnografia
Feminismos
Militancy
Feminisms
Teaching
Ethics and politics
Netnography
Militancia
Feminismos
Práctica docente
Ética y política
Netnografia
description This article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
texto
Avaliado por Pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43328
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43329
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 40
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120163864576