FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823 |
Resumo: | This article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize. |
id |
UFMG-5_f6fc8f014ba335aeaca47f5390ba760e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38823 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORASMilitânciaDocênciaÉtica e polítcaNetnografiaFeminismosMilitancyFeminismsTeachingEthics and politicsNetnographyMilitanciaFeminismosPráctica docenteÉtica y políticaNetnografiaThis article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize. El artículo examina las prácticas de militancia de tres jóvenes profesoras, activas en múltiples agendas y que hacen uso de las redes sociales como locus de resistencia. Los datos fueron obtenidos en una netnografía realizada en la red social Facebook de estas profesoras, seguida de una entrevista. Proponemos un estudio ético-político, basado en el concepto de ética de Michel Foucault. Creemos que las profesoras reconocen la obligación moral de luchar y defender, respondiendo a un tipo específico de feminismo, un feminismo en red, que se da a través de alianzas con otras luchas. Las profesoras parecen presionar la escuela y el currículo escolar con temas y agendas de lucha y militancia, lo que provoca debates. Además, identificamos una experiencia de militancia constituida por prácticas que apuestan por el poder transformador de las pequeñas coacciones y tensiones que se producen en las redes sociales y modos de vida, y que están revelando intentos de erosionar verdades difíciles de desestabilizar.O artigo perscruta práticas de militâncias de três jovens professoras, atuantes em múltiplas pautas e que fazem uso das redes sociais como lócus de resistência. Os dados foram obtidos em uma netnografia realizada na rede social Facebook dessas professoras, seguida por entrevista. Propusemos um estudo ético-político, fundamentado no conceito de ética em Michel Foucault. Consideramos que as professoras reconhecem a obrigação moral de lutar e defender, respondendo a um tipo específico de feminismo, um feminismo de rede, que se dá a partir das alianças com as demais lutas. As professoras parecem tensionar a escola e o currículo escolar com temas e pautas de luta e de militância, o que provoca debates. Além disso, identificamos uma experiência de militância constituída por práticas que apostam na potência transformadora dos pequenos constrangimentos e tensionamentos produzidos nas redes sociais e nos modos de vida, e que estão revelando tentativas de corroer verdades difíceis de serem desestabilizadas.Educação em Revista 2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por parestextoAvaliado por ParesTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823Educação em Revista ; v. 401982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43328https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43329Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Santos Dorotéio, Patrícia KarlaPicanço Favacho, André Márcio2024-03-01T14:41:39Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38823Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2024-03-01T14:41:39Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
title |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
spellingShingle |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla Militância Docência Ética e polítca Netnografia Feminismos Militancy Feminisms Teaching Ethics and politics Netnography Militancia Feminismos Práctica docente Ética y política Netnografia |
title_short |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
title_full |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
title_fullStr |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
title_full_unstemmed |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
title_sort |
FEMINISMO DE REDE: A MILITÂNCIA ON E OFF-LINE DE TRÊS JOVENS PROFESSORAS |
author |
Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla |
author_facet |
Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla Picanço Favacho, André Márcio |
author_role |
author |
author2 |
Picanço Favacho, André Márcio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Santos Dorotéio, Patrícia Karla Picanço Favacho, André Márcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Militância Docência Ética e polítca Netnografia Feminismos Militancy Feminisms Teaching Ethics and politics Netnography Militancia Feminismos Práctica docente Ética y política Netnografia |
topic |
Militância Docência Ética e polítca Netnografia Feminismos Militancy Feminisms Teaching Ethics and politics Netnography Militancia Feminismos Práctica docente Ética y política Netnografia |
description |
This article examines the militancy practices of three young female teachers, who work on multiple agendas and use social networks as their locus of resistance. Data were obtained from a netnography carried out on these teachers’ Facebook, followed up by an interview. We have proposed an ethical-political study, based on Michael Foucault’s concept of ethics. We consider that these teachers recognize the moral obligation to fight and defend, responding to a specific type of feminism, a network feminism, which takes place through alliances with other struggles. The teachers seem to pressure the school and the school curriculum with themes and agendas of struggle and militancy, which gives rise to debates. In addition, we have identified an experience of militancy constituted by practices that bet on the transformative power of small constraints and tensions produced on social networks, which is revealing other ways of life and attempts of eroding truths that are difficult to destabilize. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares texto Avaliado por Pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43328 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38823/43329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 40 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120163864576 |