A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bigolin, Marcio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Reategui, Eliseo Berni, Santos, Míria Santanna dos, Almeida, Cleusa Albília de, Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387
Resumo: Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.
id UFMG-7_14ffc80c2065a7b6f8fe977c5267dd85
oai_identifier_str oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/18387
network_acronym_str UFMG-7
network_name_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High SchoolUma ferramenta digital de apoio à revisão por pares voltada à aprendizagem da escrita no Ensino MédioReview; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.Resumo: Esta pesquisa teve como objetivo compreender de que maneira uma ferramenta de apoio à revisão por pares pode auxiliar o processo de revisão e escrita de redações por alunos do Ensino Médio – alunos do 1º e 3º anos. O desenvolvimento da ferramenta partiu de um levantamento inicial dos critérios a serem utilizados na revisão dos textos. Foram utilizados os critérios exigidos para a redação do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), classificados segundo o modelo cognitivo de Leitura para Avaliação. Na modelagem e levantamento desses requisitos foram realizadas entrevistas diretas com potenciais usuários, bem como a validação com professores de língua portuguesa. Após o emprego da ferramenta, foi realizado um grupo focal com alguns dos alunos. A análise dos dados e a comparação das redações iniciais e finais permitiram verificar que o processo de revisão por pares possibilitou o aprimoramento do processo de escrita dos alunos.Palavras-Chave: Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisInstituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Bigolin, MarcioReategui, Eliseo BerniSantos, Míria Santanna dosAlmeida, Cleusa Albília deBarcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística AplicadaRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística AplicadaRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387/1125614946/*ref*/BEARD, R. Ensino da língua: o que dizem as evidências. Organização João Batista Araujo e Oliveira. Bra-sília: Instituto Alfa e Beto, 2015. (Coleção IAB do Seminário Internacional). Disponível em: http://www.alfaebeto.org.br/wp-content/uploads/2015/12/Instituto-Alfa-e-Beto_Ensino-da-Lingua.pdf> Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/DINSMORE, D. L.; ALEXANDER, P. A.; LOUGHLIN, S. M. Focusing the conceptual lens on meta-cognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, [s. l.], v. 20, n. 4, p. 391–409, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-008-9083-6./*ref*/DAEB/INEP. Redação no ENEM 2018: Cartilha do Participante. Brasília: Ministério da Educação (MEC), out. 2018. E-book./*ref*/FLOWER, L. S.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Commu-nication, Illinois, v. 32, n. 4, p. 365–387, dez. 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/356600. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/356600> Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. (Série Educação à Distância). Disponível em: <https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/GUERRA, J. A avaliação do escrito. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 2, n. 2, p. 179–187, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/516>. Acesso em: 29 abr. 2021./*ref*/HAYES, J. R.; FLOWER, L. S.; SCHRIVER, K.; STRATMAN, J. F.; CAREY, L. Cognitive processes in revision. In: ROSENBERG, S. (org.). Advances in applied psycholinguistics: reading, writing, and lan-guage processing. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 176–240./*ref*/INEP. ENEM 2020: Resultados edição impressa, digital e PPL. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/enem/resultados/2020/apresentacao_resultados_finais.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2021./*ref*/INEP. ENEM Redações 2019: material de leitura. Módulo 04, competência II. [S. l.]: INEP, 2020. E-book. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2020/Competencia_2.pdf.> Acesso em: 20 out. 2020./*ref*/JENAL, S.; WILLAMOWIUS VITURI, D.; MACHADO EZAÍAS, Gabriela; ALMEIDA DA SILVA, Luiz; LARCHER CALIRI, M. H. O Processo de revisão por pares: uma revisão integrativa de literatura. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 25, n. 5, p. 802–808, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000500024 Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307026618013>. Acesso em: 28 jul. 2017./*ref*/LUNDSTROM, K.; BAKER, W. To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 30–43, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2008.06.002. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374308000313?via%3Dihub. Acesso em: 5 set. 2017./*ref*/SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. 2. ed. London: SAGE Publications, 2013. E-book./*ref*/SUASSUNA, Lívia. Avaliação da escrita escolar: a importância e o papel dos critérios. Edu-car em Revista, Curitiba, v. 33, n. 66, p. 275–293, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50676. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/CYJMg4yrTJ8pXMvtKsW95gw/?lang=pt>. Acesso em: 29 abr. 2021.Copyright (c) 2023 Marcio Bigolin, Eliseo Berni Reategui, Miria Santana dos Santos, Cleusa Albilia Almeida, Patrícia Santanna dos Barcelloshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-27T14:58:10Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/18387Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2023-12-27T14:58:10Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
Uma ferramenta digital de apoio à revisão por pares voltada à aprendizagem da escrita no Ensino Médio
title A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
spellingShingle A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
Bigolin, Marcio
Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.
Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.
title_short A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
title_full A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
title_fullStr A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
title_full_unstemmed A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
title_sort A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
author Bigolin, Marcio
author_facet Bigolin, Marcio
Reategui, Eliseo Berni
Santos, Míria Santanna dos
Almeida, Cleusa Albília de
Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa
author_role author
author2 Reategui, Eliseo Berni
Santos, Míria Santanna dos
Almeida, Cleusa Albília de
Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bigolin, Marcio
Reategui, Eliseo Berni
Santos, Míria Santanna dos
Almeida, Cleusa Albília de
Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.
Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.
topic Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.
Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.
description Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387
url http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387/1125614946
/*ref*/BEARD, R. Ensino da língua: o que dizem as evidências. Organização João Batista Araujo e Oliveira. Bra-sília: Instituto Alfa e Beto, 2015. (Coleção IAB do Seminário Internacional). Disponível em: http://www.alfaebeto.org.br/wp-content/uploads/2015/12/Instituto-Alfa-e-Beto_Ensino-da-Lingua.pdf> Acesso em: 27 fev. 2023.
/*ref*/DINSMORE, D. L.; ALEXANDER, P. A.; LOUGHLIN, S. M. Focusing the conceptual lens on meta-cognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, [s. l.], v. 20, n. 4, p. 391–409, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-008-9083-6.
/*ref*/DAEB/INEP. Redação no ENEM 2018: Cartilha do Participante. Brasília: Ministério da Educação (MEC), out. 2018. E-book.
/*ref*/FLOWER, L. S.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Commu-nication, Illinois, v. 32, n. 4, p. 365–387, dez. 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/356600. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/356600> Acesso em: 27 fev. 2023.
/*ref*/GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. (Série Educação à Distância). Disponível em: <https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2023.
/*ref*/GUERRA, J. A avaliação do escrito. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 2, n. 2, p. 179–187, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/516>. Acesso em: 29 abr. 2021.
/*ref*/HAYES, J. R.; FLOWER, L. S.; SCHRIVER, K.; STRATMAN, J. F.; CAREY, L. Cognitive processes in revision. In: ROSENBERG, S. (org.). Advances in applied psycholinguistics: reading, writing, and lan-guage processing. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 176–240.
/*ref*/INEP. ENEM 2020: Resultados edição impressa, digital e PPL. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/enem/resultados/2020/apresentacao_resultados_finais.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2021.
/*ref*/INEP. ENEM Redações 2019: material de leitura. Módulo 04, competência II. [S. l.]: INEP, 2020. E-book. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2020/Competencia_2.pdf.> Acesso em: 20 out. 2020.
/*ref*/JENAL, S.; WILLAMOWIUS VITURI, D.; MACHADO EZAÍAS, Gabriela; ALMEIDA DA SILVA, Luiz; LARCHER CALIRI, M. H. O Processo de revisão por pares: uma revisão integrativa de literatura. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 25, n. 5, p. 802–808, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000500024 Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307026618013>. Acesso em: 28 jul. 2017.
/*ref*/LUNDSTROM, K.; BAKER, W. To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 30–43, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2008.06.002. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374308000313?via%3Dihub. Acesso em: 5 set. 2017.
/*ref*/SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. 2. ed. London: SAGE Publications, 2013. E-book.
/*ref*/SUASSUNA, Lívia. Avaliação da escrita escolar: a importância e o papel dos critérios. Edu-car em Revista, Curitiba, v. 33, n. 66, p. 275–293, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50676. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/CYJMg4yrTJ8pXMvtKsW95gw/?lang=pt>. Acesso em: 29 abr. 2021.
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada
1984-6398
1676-0786
reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
collection Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com
_version_ 1799711099429322752