A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387 |
Resumo: | Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online. |
id |
UFMG-7_14ffc80c2065a7b6f8fe977c5267dd85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/18387 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High SchoolUma ferramenta digital de apoio à revisão por pares voltada à aprendizagem da escrita no Ensino MédioReview; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online.Resumo: Esta pesquisa teve como objetivo compreender de que maneira uma ferramenta de apoio à revisão por pares pode auxiliar o processo de revisão e escrita de redações por alunos do Ensino Médio – alunos do 1º e 3º anos. O desenvolvimento da ferramenta partiu de um levantamento inicial dos critérios a serem utilizados na revisão dos textos. Foram utilizados os critérios exigidos para a redação do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), classificados segundo o modelo cognitivo de Leitura para Avaliação. Na modelagem e levantamento desses requisitos foram realizadas entrevistas diretas com potenciais usuários, bem como a validação com professores de língua portuguesa. Após o emprego da ferramenta, foi realizado um grupo focal com alguns dos alunos. A análise dos dados e a comparação das redações iniciais e finais permitiram verificar que o processo de revisão por pares possibilitou o aprimoramento do processo de escrita dos alunos.Palavras-Chave: Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisInstituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Bigolin, MarcioReategui, Eliseo BerniSantos, Míria Santanna dosAlmeida, Cleusa Albília deBarcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística AplicadaRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística AplicadaRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387/1125614946/*ref*/BEARD, R. Ensino da língua: o que dizem as evidências. Organização João Batista Araujo e Oliveira. Bra-sília: Instituto Alfa e Beto, 2015. (Coleção IAB do Seminário Internacional). Disponível em: http://www.alfaebeto.org.br/wp-content/uploads/2015/12/Instituto-Alfa-e-Beto_Ensino-da-Lingua.pdf> Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/DINSMORE, D. L.; ALEXANDER, P. A.; LOUGHLIN, S. M. Focusing the conceptual lens on meta-cognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, [s. l.], v. 20, n. 4, p. 391–409, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-008-9083-6./*ref*/DAEB/INEP. Redação no ENEM 2018: Cartilha do Participante. Brasília: Ministério da Educação (MEC), out. 2018. E-book./*ref*/FLOWER, L. S.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Commu-nication, Illinois, v. 32, n. 4, p. 365–387, dez. 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/356600. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/356600> Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. (Série Educação à Distância). Disponível em: <https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2023./*ref*/GUERRA, J. A avaliação do escrito. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 2, n. 2, p. 179–187, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/516>. Acesso em: 29 abr. 2021./*ref*/HAYES, J. R.; FLOWER, L. S.; SCHRIVER, K.; STRATMAN, J. F.; CAREY, L. Cognitive processes in revision. In: ROSENBERG, S. (org.). Advances in applied psycholinguistics: reading, writing, and lan-guage processing. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 176–240./*ref*/INEP. ENEM 2020: Resultados edição impressa, digital e PPL. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/enem/resultados/2020/apresentacao_resultados_finais.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2021./*ref*/INEP. ENEM Redações 2019: material de leitura. Módulo 04, competência II. [S. l.]: INEP, 2020. E-book. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2020/Competencia_2.pdf.> Acesso em: 20 out. 2020./*ref*/JENAL, S.; WILLAMOWIUS VITURI, D.; MACHADO EZAÍAS, Gabriela; ALMEIDA DA SILVA, Luiz; LARCHER CALIRI, M. H. O Processo de revisão por pares: uma revisão integrativa de literatura. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 25, n. 5, p. 802–808, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000500024 Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307026618013>. Acesso em: 28 jul. 2017./*ref*/LUNDSTROM, K.; BAKER, W. To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 30–43, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2008.06.002. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374308000313?via%3Dihub. Acesso em: 5 set. 2017./*ref*/SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. 2. ed. London: SAGE Publications, 2013. E-book./*ref*/SUASSUNA, Lívia. Avaliação da escrita escolar: a importância e o papel dos critérios. Edu-car em Revista, Curitiba, v. 33, n. 66, p. 275–293, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50676. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/CYJMg4yrTJ8pXMvtKsW95gw/?lang=pt>. Acesso em: 29 abr. 2021.Copyright (c) 2023 Marcio Bigolin, Eliseo Berni Reategui, Miria Santana dos Santos, Cleusa Albilia Almeida, Patrícia Santanna dos Barcelloshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-27T14:58:10Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/18387Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2023-12-27T14:58:10Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School Uma ferramenta digital de apoio à revisão por pares voltada à aprendizagem da escrita no Ensino Médio |
title |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
spellingShingle |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School Bigolin, Marcio Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online. Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online. |
title_short |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
title_full |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
title_fullStr |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
title_full_unstemmed |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
title_sort |
A Peer Review Support System Aimed at Learning Writing in High School |
author |
Bigolin, Marcio |
author_facet |
Bigolin, Marcio Reategui, Eliseo Berni Santos, Míria Santanna dos Almeida, Cleusa Albília de Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa |
author_role |
author |
author2 |
Reategui, Eliseo Berni Santos, Míria Santanna dos Almeida, Cleusa Albília de Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bigolin, Marcio Reategui, Eliseo Berni Santos, Míria Santanna dos Almeida, Cleusa Albília de Barcellos, Patrícia da Silva Campelo Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online. Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online. |
topic |
Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online. Revisão; Revisão por pares; Escrita; ENEM; Revisão Online. |
description |
Abstract: To assist the writing process, a tool was developed using peer review, whose creation and implementation started from an initial survey of the criteria to be used in the review of texts. High school students were chosen as the target audience. The criteria required for the writing of the National High School Exam (ENEM) were used, classified according to the cognitive model of Reading for Evaluation. In the modeling and survey of these requirements, direct interviews were conducted with potential users, as well as validation with Portuguese teachers. After using the tool, a focus group was held with some of the students. The analysis of the data and the comparison of the initial and final essays allowed us to verify that the peer review process enabled the improvement of the students’ writing process.Keywords: Review; Peer review; Writing; ENEM; Revisão Online. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/18387/1125614946 /*ref*/BEARD, R. Ensino da língua: o que dizem as evidências. Organização João Batista Araujo e Oliveira. Bra-sília: Instituto Alfa e Beto, 2015. (Coleção IAB do Seminário Internacional). Disponível em: http://www.alfaebeto.org.br/wp-content/uploads/2015/12/Instituto-Alfa-e-Beto_Ensino-da-Lingua.pdf> Acesso em: 27 fev. 2023. /*ref*/DINSMORE, D. L.; ALEXANDER, P. A.; LOUGHLIN, S. M. Focusing the conceptual lens on meta-cognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, [s. l.], v. 20, n. 4, p. 391–409, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-008-9083-6. /*ref*/DAEB/INEP. Redação no ENEM 2018: Cartilha do Participante. Brasília: Ministério da Educação (MEC), out. 2018. E-book. /*ref*/FLOWER, L. S.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Commu-nication, Illinois, v. 32, n. 4, p. 365–387, dez. 1981. DOI: https://doi.org/10.2307/356600. Disponível em: <https://www.jstor.org/stable/356600> Acesso em: 27 fev. 2023. /*ref*/GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. 1. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. (Série Educação à Distância). Disponível em: <https://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2023. /*ref*/GUERRA, J. A avaliação do escrito. Revista Desenredo, Passo Fundo, v. 2, n. 2, p. 179–187, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/516>. Acesso em: 29 abr. 2021. /*ref*/HAYES, J. R.; FLOWER, L. S.; SCHRIVER, K.; STRATMAN, J. F.; CAREY, L. Cognitive processes in revision. In: ROSENBERG, S. (org.). Advances in applied psycholinguistics: reading, writing, and lan-guage processing. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. p. 176–240. /*ref*/INEP. ENEM 2020: Resultados edição impressa, digital e PPL. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/enem/resultados/2020/apresentacao_resultados_finais.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2021. /*ref*/INEP. ENEM Redações 2019: material de leitura. Módulo 04, competência II. [S. l.]: INEP, 2020. E-book. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/downloads/2020/Competencia_2.pdf.> Acesso em: 20 out. 2020. /*ref*/JENAL, S.; WILLAMOWIUS VITURI, D.; MACHADO EZAÍAS, Gabriela; ALMEIDA DA SILVA, Luiz; LARCHER CALIRI, M. H. O Processo de revisão por pares: uma revisão integrativa de literatura. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 25, n. 5, p. 802–808, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000500024 Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307026618013>. Acesso em: 28 jul. 2017. /*ref*/LUNDSTROM, K.; BAKER, W. To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, [s. l.], v. 18, n. 1, p. 30–43, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jslw.2008.06.002. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374308000313?via%3Dihub. Acesso em: 5 set. 2017. /*ref*/SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. 2. ed. London: SAGE Publications, 2013. E-book. /*ref*/SUASSUNA, Lívia. Avaliação da escrita escolar: a importância e o papel dos critérios. Edu-car em Revista, Curitiba, v. 33, n. 66, p. 275–293, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50676. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/CYJMg4yrTJ8pXMvtKsW95gw/?lang=pt>. Acesso em: 29 abr. 2021. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 2 (2023): Revista Brasileira de Linguística Aplicada 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711099429322752 |