A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851 |
Resumo: | Today, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. |
id |
UFMG-7_71494902953dd326442e6a00ec7492b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/14851 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years laterteacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessmentToday, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisZyngier, SoniaMarques-Schäfer, GabrielaMenezes, Danielle de AlmeidaSpallanzani, Alessandra Mitie2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st CenturyRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st CenturyRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2297http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2298http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2299/*ref*/BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988./*ref*/______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei 9394/96. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997./*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP 01/2002. Resolução CNE/CP 02/2002./*ref*/______. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: 2009./*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 02/2015./*ref*/CELANI, Maria Antonieta Alba. Considerações sobre a disciplina “Prática de Ensino de Inglês” nos Cursos de Licenciatura. In: CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de Línguas. São Paulo: EDUC: 70-78, 1984./*ref*/FORPROEX - Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 2012. Available at: <https://www2.ufmg.br/proex/content/download/452/2780/file/PNEU.pdf>. Accessed 06 Dec 2018./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970./*ref*/______. Extensão ou comunicação? 8a ed. Coleção O Mundo, Hoje. Vol. 24. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983./*ref*/______. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996./*ref*/GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997./*ref*/PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor – A formação do professor como prático reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p.93 – 114./*ref*/HOLEC, Henri. Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981./*ref*/KINCHELOE, Joe. A Formação do Professor Como Compromisso Político. Porto Alegre: Editora Artmed, 1997./*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho. O Diário como Ferramenta para a Reflexão Crítica. Tese de Doutorado. PUC/SP, 1999./*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho; ZYNGIER, Sonia. Caderno de Reflexões. Rio de Janeiro. Serviço de Publicações da UFRJ, 2000./*ref*/LITTLE, David. Learner Autonomy. Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik, 1991./*ref*/XXX. 2005./*ref*/MEC/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998./*ref*/______. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. In: Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Volume 1: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2006./*ref*/______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016./*ref*/XXX. 2015/*ref*/NICOLAIDES, Christine Siqueira; FERNANDES, Vera. Learner Autonomy in the light of Freire. In: D.E.L.T.A, 24:esp., 2008, p. 493-511. Available at: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000300006>. Accessed 20 Dec 2018./*ref*/PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, jul./nov. 2013, pp. 05-23./*ref*/SMYTH, John. Teachers Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal. v.29 (2), 1992./*ref*/XXX 2018./*ref*/UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Estatuto, regimento geral. Rio de Janeiro: 2018./*ref*/XXX. 2001./*ref*/______. 2001.Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccesseng2020-07-08T15:02:44Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/14851Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2020-07-08T15:02:44Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
title |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
spellingShingle |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later Zyngier, Sonia teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment |
title_short |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
title_full |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
title_fullStr |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
title_full_unstemmed |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
title_sort |
A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later |
author |
Zyngier, Sonia |
author_facet |
Zyngier, Sonia Marques-Schäfer, Gabriela Menezes, Danielle de Almeida Spallanzani, Alessandra Mitie |
author_role |
author |
author2 |
Marques-Schäfer, Gabriela Menezes, Danielle de Almeida Spallanzani, Alessandra Mitie |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zyngier, Sonia Marques-Schäfer, Gabriela Menezes, Danielle de Almeida Spallanzani, Alessandra Mitie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment |
topic |
teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment |
description |
Today, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2297 http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2298 http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2299 /*ref*/BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. /*ref*/______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei 9394/96. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. /*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP 01/2002. Resolução CNE/CP 02/2002. /*ref*/______. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: 2009. /*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 02/2015. /*ref*/CELANI, Maria Antonieta Alba. Considerações sobre a disciplina “Prática de Ensino de Inglês” nos Cursos de Licenciatura. In: CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de Línguas. São Paulo: EDUC: 70-78, 1984. /*ref*/FORPROEX - Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 2012. Available at: <https://www2.ufmg.br/proex/content/download/452/2780/file/PNEU.pdf>. Accessed 06 Dec 2018. /*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970. /*ref*/______. Extensão ou comunicação? 8a ed. Coleção O Mundo, Hoje. Vol. 24. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983. /*ref*/______. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. /*ref*/GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. /*ref*/PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor – A formação do professor como prático reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p.93 – 114. /*ref*/HOLEC, Henri. Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981. /*ref*/KINCHELOE, Joe. A Formação do Professor Como Compromisso Político. Porto Alegre: Editora Artmed, 1997. /*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho. O Diário como Ferramenta para a Reflexão Crítica. Tese de Doutorado. PUC/SP, 1999. /*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho; ZYNGIER, Sonia. Caderno de Reflexões. Rio de Janeiro. Serviço de Publicações da UFRJ, 2000. /*ref*/LITTLE, David. Learner Autonomy. Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik, 1991. /*ref*/XXX. 2005. /*ref*/MEC/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998. /*ref*/______. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. In: Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Volume 1: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2006. /*ref*/______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016. /*ref*/XXX. 2015 /*ref*/NICOLAIDES, Christine Siqueira; FERNANDES, Vera. Learner Autonomy in the light of Freire. In: D.E.L.T.A, 24:esp., 2008, p. 493-511. Available at: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000300006>. Accessed 20 Dec 2018. /*ref*/PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, jul./nov. 2013, pp. 05-23. /*ref*/SMYTH, John. Teachers Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal. v.29 (2), 1992. /*ref*/XXX 2018. /*ref*/UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Estatuto, regimento geral. Rio de Janeiro: 2018. /*ref*/XXX. 2001. /*ref*/______. 2001. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711101693198336 |