A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zyngier, Sonia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Marques-Schäfer, Gabriela, Menezes, Danielle de Almeida, Spallanzani, Alessandra Mitie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851
Resumo: Today, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. 
id UFMG-7_71494902953dd326442e6a00ec7492b4
oai_identifier_str oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/14851
network_acronym_str UFMG-7
network_name_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years laterteacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessmentToday, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisZyngier, SoniaMarques-Schäfer, GabrielaMenezes, Danielle de AlmeidaSpallanzani, Alessandra Mitie2020-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st CenturyRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st CenturyRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2297http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2298http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2299/*ref*/BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988./*ref*/______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei 9394/96. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997./*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP 01/2002. Resolução CNE/CP 02/2002./*ref*/______. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: 2009./*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 02/2015./*ref*/CELANI, Maria Antonieta Alba. Considerações sobre a disciplina “Prática de Ensino de Inglês” nos Cursos de Licenciatura. In: CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de Línguas. São Paulo: EDUC: 70-78, 1984./*ref*/FORPROEX - Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 2012. Available at: <https://www2.ufmg.br/proex/content/download/452/2780/file/PNEU.pdf>. Accessed 06 Dec 2018./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970./*ref*/______. Extensão ou comunicação? 8a ed. Coleção O Mundo, Hoje. Vol. 24. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983./*ref*/______. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996./*ref*/GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997./*ref*/PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor – A formação do professor como prático reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p.93 – 114./*ref*/HOLEC, Henri. Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981./*ref*/KINCHELOE, Joe. A Formação do Professor Como Compromisso Político. Porto Alegre: Editora Artmed, 1997./*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho. O Diário como Ferramenta para a Reflexão Crítica. Tese de Doutorado. PUC/SP, 1999./*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho; ZYNGIER, Sonia. Caderno de Reflexões. Rio de Janeiro. Serviço de Publicações da UFRJ, 2000./*ref*/LITTLE, David. Learner Autonomy. Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik, 1991./*ref*/XXX. 2005./*ref*/MEC/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998./*ref*/______. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. In: Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Volume 1: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2006./*ref*/______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016./*ref*/XXX. 2015/*ref*/NICOLAIDES, Christine Siqueira; FERNANDES, Vera. Learner Autonomy in the light of Freire. In: D.E.L.T.A, 24:esp., 2008, p. 493-511. Available at: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000300006>. Accessed 20 Dec 2018./*ref*/PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, jul./nov. 2013, pp. 05-23./*ref*/SMYTH, John. Teachers Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal. v.29 (2), 1992./*ref*/XXX 2018./*ref*/UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Estatuto, regimento geral. Rio de Janeiro: 2018./*ref*/XXX. 2001./*ref*/______. 2001.Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccesseng2020-07-08T15:02:44Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/14851Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2020-07-08T15:02:44Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
title A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
spellingShingle A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
Zyngier, Sonia
teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment
title_short A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
title_full A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
title_fullStr A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
title_full_unstemmed A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
title_sort A longitudinal evaluation of a Teacher Education Project: CLAC 20 years later
author Zyngier, Sonia
author_facet Zyngier, Sonia
Marques-Schäfer, Gabriela
Menezes, Danielle de Almeida
Spallanzani, Alessandra Mitie
author_role author
author2 Marques-Schäfer, Gabriela
Menezes, Danielle de Almeida
Spallanzani, Alessandra Mitie
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Zyngier, Sonia
Marques-Schäfer, Gabriela
Menezes, Danielle de Almeida
Spallanzani, Alessandra Mitie
dc.subject.por.fl_str_mv teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment
topic teacher education, teacher pre-service program, university extension, autonomy, longitudinal assessment
description Today, engaging in university extension programs is mandatory for Humanities undergraduate students. However, before 2015, efforts in this area were rather scant and tended to concentrate on services and consultancy. Few were the projects like CLAC that aimed at preparing teachers for the realities of the classroom by means of a hands-on experience. In order to examine the influence this pioneer project may have on the academic, professional, and personal life of the participants, this paper reports a longitudinal study with 60 participants. Their responses to an online questionnaire indicate that the project reached its objectives in terms of promoting critical thinking and autonomy, and preparing well-qualified professionals. This assessment evidences that this pioneering project is a model that should be replicated. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-08
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851
url http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/14851
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2297
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2298
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/14851/2299
/*ref*/BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
/*ref*/______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - Lei 9394/96. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
/*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Resolução CNE/CP 01/2002. Resolução CNE/CP 02/2002.
/*ref*/______. Plano Nacional de Extensão Universitária. Brasília: 2009.
/*ref*/______. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 02/2015.
/*ref*/CELANI, Maria Antonieta Alba. Considerações sobre a disciplina “Prática de Ensino de Inglês” nos Cursos de Licenciatura. In: CELANI, Maria Antonieta Alba. Ensino de Línguas. São Paulo: EDUC: 70-78, 1984.
/*ref*/FORPROEX - Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras, 2012. Available at: <https://www2.ufmg.br/proex/content/download/452/2780/file/PNEU.pdf>. Accessed 06 Dec 2018.
/*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
/*ref*/______. Extensão ou comunicação? 8a ed. Coleção O Mundo, Hoje. Vol. 24. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
/*ref*/______. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
/*ref*/GIROUX, Henry Armand. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
/*ref*/PÉREZ GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor – A formação do professor como prático reflexivo. In: NÓVOA, A. (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p.93 – 114.
/*ref*/HOLEC, Henri. Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981.
/*ref*/KINCHELOE, Joe. A Formação do Professor Como Compromisso Político. Porto Alegre: Editora Artmed, 1997.
/*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho. O Diário como Ferramenta para a Reflexão Crítica. Tese de Doutorado. PUC/SP, 1999.
/*ref*/LIBERALI, Fernanda Coelho; ZYNGIER, Sonia. Caderno de Reflexões. Rio de Janeiro. Serviço de Publicações da UFRJ, 2000.
/*ref*/LITTLE, David. Learner Autonomy. Definitions, issues and problems. Dublin: Authentik, 1991.
/*ref*/XXX. 2005.
/*ref*/MEC/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental – Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.
/*ref*/______. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. In: Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Volume 1: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2006.
/*ref*/______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2016.
/*ref*/XXX. 2015
/*ref*/NICOLAIDES, Christine Siqueira; FERNANDES, Vera. Learner Autonomy in the light of Freire. In: D.E.L.T.A, 24:esp., 2008, p. 493-511. Available at: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000300006>. Accessed 20 Dec 2018.
/*ref*/PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces - Revista de Extensão, v. 1, n. 1, jul./nov. 2013, pp. 05-23.
/*ref*/SMYTH, John. Teachers Work and the Politics of Reflection. American Educational Research Journal. v.29 (2), 1992.
/*ref*/XXX 2018.
/*ref*/UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Estatuto, regimento geral. Rio de Janeiro: 2018.
/*ref*/XXX. 2001.
/*ref*/______. 2001.
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 20, No 2 (2020): Teacher Education for the 21st Century
1984-6398
1676-0786
reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
collection Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com
_version_ 1799711101693198336