Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392 |
Resumo: | ABSTRACT: One of the key features of critical literacy is the concern with the human and non-human collective other in vulnerable social condition. The obstruction for disenfranchised communities, local language policy goals, exacerbating social inequities and violence seems never-ending. Much before the pandemic times, one side of society had been forcing unprivileged and disempowered communities to struggle for alternative ways to go on playing the game of life. To this end, innovative, participative and ethical education which places the self as responsible for the radical other, frequently an enemy, (LEVINAS, 2007) might enhance learning, unlearning and relearning. I conclude that such a perspective might expand the exercise of critical literacy (FREIRE, 2005), a condition to minimize the impacts of the crises in contemporary society. This research is part of my ongoing project entitled Linguistic-Cultural Education, Language Teaching, Technologies and productive Social Justice in Dilemmatic Times and it is linked to the National Project of Teacher Education through the theories of Critical Literacies, Multilteracies, New Literacies, coordinated by Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Following a bibliographic interpretive research methodology, this work comprises two moments. In the first one, it presents a brief outline of the already one with and for the other in contemporary scenario of online/offline learning, intertwined with the current educational Brazilian situation, going beyond (post)pandemic times, as life-long learning (ALHEIT, 2018). The second moment seeks to theorize on the contributions of Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) and Braidotti (2006, 2018, 2019) with more details on the second, bearing in mind the Levinasian ethics is apparently less approached in the applied field of linguistics and also due to the scope of this article.KEYWORDS: language; critical education; society; teacher education.RESUMO: Um dos aspectos chave do letramento crítico é a preocupação com o outro coletivo, humano e não humano, em condição vulnerável. A obstrução para comunidades marginalizadas, objetivos de políticas linguísticas locais exacerbando desigualdades sociais e violência parecem intermináveis. Muito antes dos tempos pandêmicos, um lado da sociedade vem forçando comunidades desprivilegiadas e desempoderadas a lutar por alternativas para jogar o jogo da vida. Para tal finalidade, uma educação inovadora, participativa e ética que posicione o eu como responsável pelo outro, frequentemente um inimigo, (LEVINAS, 2007) pode ampliar aprendizagem, desaprendizagem e reaprendizagem. Concluo que essa perspectiva pode expandir o exercício do letramento crítico (FREIRE, 2005), uma condição para minimizar os impactos das crises na sociedade contemporânea. Esta pesquisa é parte de meu projeto em andamento e intitulado Educação Linguística-Cultural, Ensino de Línguas, Tecnologias e Justiça Social Produtiva em Tempos Dilemáticos e está vinculado ao Projeto Nacional de Formação de Professores pelas teorias de Letramentos Críticos, Multiletramentos e Novos Letramentos, coordenado pela Profa. Dra. Walkyria Monte Mór e pelo Prof. Dr. Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Seguindo uma metodologia bibliográfica e interpretativista, este trabalho compreende dois momentos. O primeiro momento apresenta um breve esboço do já com um e para o outro no cenário online/off-line contemporâneo, interconectado à situação atual da educação brasileira, indo além do tempos (pós)pandêmicos, como aprendizagem para vida (ALHEIT, 2018). O segundo busca teorizar as contribuições de Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) e Braidotti (2006, 2018, 2019) com mais detalhes no segundo, tendo em mente que a ética Levinasiana é menos abordada no campo aplicado da linguística e também pelo escopo deste artigo.PALAVRAS-CHAVE: linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor. |
id |
UFMG-7_a84b5a940cd298bb8fdff2cb48650818 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/17392 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmáticolanguage; critical education; society; teacher education; linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor.ABSTRACT: One of the key features of critical literacy is the concern with the human and non-human collective other in vulnerable social condition. The obstruction for disenfranchised communities, local language policy goals, exacerbating social inequities and violence seems never-ending. Much before the pandemic times, one side of society had been forcing unprivileged and disempowered communities to struggle for alternative ways to go on playing the game of life. To this end, innovative, participative and ethical education which places the self as responsible for the radical other, frequently an enemy, (LEVINAS, 2007) might enhance learning, unlearning and relearning. I conclude that such a perspective might expand the exercise of critical literacy (FREIRE, 2005), a condition to minimize the impacts of the crises in contemporary society. This research is part of my ongoing project entitled Linguistic-Cultural Education, Language Teaching, Technologies and productive Social Justice in Dilemmatic Times and it is linked to the National Project of Teacher Education through the theories of Critical Literacies, Multilteracies, New Literacies, coordinated by Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Following a bibliographic interpretive research methodology, this work comprises two moments. In the first one, it presents a brief outline of the already one with and for the other in contemporary scenario of online/offline learning, intertwined with the current educational Brazilian situation, going beyond (post)pandemic times, as life-long learning (ALHEIT, 2018). The second moment seeks to theorize on the contributions of Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) and Braidotti (2006, 2018, 2019) with more details on the second, bearing in mind the Levinasian ethics is apparently less approached in the applied field of linguistics and also due to the scope of this article.KEYWORDS: language; critical education; society; teacher education.RESUMO: Um dos aspectos chave do letramento crítico é a preocupação com o outro coletivo, humano e não humano, em condição vulnerável. A obstrução para comunidades marginalizadas, objetivos de políticas linguísticas locais exacerbando desigualdades sociais e violência parecem intermináveis. Muito antes dos tempos pandêmicos, um lado da sociedade vem forçando comunidades desprivilegiadas e desempoderadas a lutar por alternativas para jogar o jogo da vida. Para tal finalidade, uma educação inovadora, participativa e ética que posicione o eu como responsável pelo outro, frequentemente um inimigo, (LEVINAS, 2007) pode ampliar aprendizagem, desaprendizagem e reaprendizagem. Concluo que essa perspectiva pode expandir o exercício do letramento crítico (FREIRE, 2005), uma condição para minimizar os impactos das crises na sociedade contemporânea. Esta pesquisa é parte de meu projeto em andamento e intitulado Educação Linguística-Cultural, Ensino de Línguas, Tecnologias e Justiça Social Produtiva em Tempos Dilemáticos e está vinculado ao Projeto Nacional de Formação de Professores pelas teorias de Letramentos Críticos, Multiletramentos e Novos Letramentos, coordenado pela Profa. Dra. Walkyria Monte Mór e pelo Prof. Dr. Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Seguindo uma metodologia bibliográfica e interpretativista, este trabalho compreende dois momentos. O primeiro momento apresenta um breve esboço do já com um e para o outro no cenário online/off-line contemporâneo, interconectado à situação atual da educação brasileira, indo além do tempos (pós)pandêmicos, como aprendizagem para vida (ALHEIT, 2018). O segundo busca teorizar as contribuições de Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) e Braidotti (2006, 2018, 2019) com mais detalhes no segundo, tendo em mente que a ética Levinasiana é menos abordada no campo aplicado da linguística e também pelo escopo deste artigo.PALAVRAS-CHAVE: linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisTakaki, Nara Hiroko2021-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021)1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392/1125614058/*ref*/ALHEIT, P. The Concept of “Biographicity” as Background Theory of Lifelong Learning? Adult Education Discourses, Zielona Góra, Polonia, v. 19, p. 9-22, 2018. Available at: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7bd3d37b-f76e-495b-b98c-f3c1626a50ea. Access on: Sept. 28, 2020./*ref*/BARAD, K. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Mater and Meaning. Durham, N.C.: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822388128/*ref*/BHABHA, H. The Location of Culture. London, New York: Routledge, 1994./*ref*/BRAIDOTTI, R. Posthuman Knowledge. Cambridge: Polity Press, 2019. Kindle version./*ref*/BRAIDOTTI, R. Affirmative Ethics, Posthuman Subjectivity, and Intimate Scholarship: A Conversation with Rosi Braidotti. In: STROM, K.; MILLS, T.; OVENS, A. (ed.). Decentering the Researcher in Intimate Scholarship. Wagon Lane, UK: Emerald Publishing, 2018. p. 179-188. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720180000031014/*ref*/BRAIDOTTI, R. Transpositions. On Nomadic Ethics. Cambridge: Polity Press, 2006./*ref*/CANAGARAJAH, S. Reconsidering Material Conditions in Language Politics: A Revised Agenda for Resistance, Nordic Journal of English Studies, Gothenburg, Sweden, v. 19, n. 3, p. 101-114, 2020. DOI: http://doi.org/10.35360/njes.580/*ref*/CANAGARAJAH, S. Introduction. The Nexus of Migration and Language. The Emergence of a Disciplinary Space. In: CANAGARAJAH, S. (ed.) The Routledge Handbook of Migration and Language. London; New York, 2017. Kindle version (unpaged)./*ref*/CANAGARAJAH, S. Translingual Practice. Global Englishes and Cosmopolitan Relations. London; New York: Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/ 10.4324/9780203073889/*ref*/CAPUTO, J. (ed.) Deconstruction in a Nutshell. A Conversation with Jacques Derrida. Edited and with a Commentary by John D. Caputo. New York: Fordham University Press, 2006./*ref*/CAPUTO, J. (ed.). Against Ethics. Contributions to a Poetics of Obligation with Constant Reference to Deconstruction. Indiana: Indiana University Press, 1993. (Studies in Continental Thought). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv15d7z9r/*ref*/DELEUZE, G.; GUATTARI, F. A thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translation and Foreword by Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005./*ref*/DERRIDA, J. Jacques Derrida. Adeus a Emmanuel Lévinas. Tradução de Fábio Landa com a colaboração de Eva Landa. São Paulo: Perspectiva, 2015./*ref*/DERRIDA, J. Of Grammatology. Translated by Gayatri Chakravorty Spivak. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press, 1997./*ref*/DERRIDA, J. Force of Law. The Mystical Foundation of ‘Authority’ In: CORNELL, D.; ROSELFELD, M.; CARLSON, D. G. (ed.) Deconstruction and the Possibility of Justice. New York: Routledge, 1992. p. 3-167./*ref*/FRASER, N. Rethinking Recognition. New Left Review, London, v. 3, p. 107-118, 2000. Available at: https://newleftreview.org/issues/ii3/articles/nancy-fraser-rethinking-recognition. Access at: Jul. 12, 2020./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Editora da UNESP, 2005./*ref*/FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v15n42/v15n42a13.pdf. Acesso em: 4 de jul. 2020./*ref*/JANKS, H. Literacy and Power. London; New York: Routledge, 2010. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203869956/*ref*/LANKSHEAR, C. The Challenge of Digital Epistemologies. Education Communication and Information, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 167-186, 2003. DOI: https://doi.org.10.1080/14636310303144/*ref*/LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New Literacies: Everyday Practices and Social Learning. Berkshire; New York: Open University Press, 2011./*ref*/LEVINAS, E. Violência do rosto. Tradução de Fernando Soares Moreira. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2014./*ref*/LEVINAS, E. Otherwise than Being or Beyond Essence. Translated by Alphonso Lingis. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesne University Press, 2008./*ref*/LEVINAS, E. Entrevistas. In: POIRIÉ, F. (ed.). Emmanuel Lévinas: ensaio e entrevistas. Tradução de J. Guinsburg, Márcio Honório de Godoy e Thiago Blumenthal. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 51-134./*ref*/LEVINAS, E. Ethics and Infinity. Conversations with Philippe Nemo. Translated by Richard A. Cohen. Pittsburg: Duquesne University Press, 2000./*ref*/LEVINAS, E. Totality and Infinity. An Essay on Exteriority. Translated by Alphonso Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press, 1994./*ref*/LEVINAS, E. Whole otherwise. In: BERNASCONI, R.; CRITCHLEY, S. (ed.; trans.). Re-reading Levinas. Indiana: Indiana University Press, 1991. p. 3-10./*ref*/LUKE, A. Educational Policy, Narrative and Discourse. New York; London: Routledge, 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315145167/*ref*/MALDONALDO-TORRES, N.; VIZCAÍNO, R.; WALLACE, J.; WE, J. E. A. Decolonizing Philosophy. In: BHAMBRA, G.; GEBRIAL, D.; NISANCIOGLU, K. (ed.). Decolonizing University. London: Pluto Press, 2018. p. 64-92./*ref*/MONTE MÓR, W. Formação docente e educação linguística: uma perspectiva linguístico-cultural-educacional. In: SILVA, W. M.; SILVA, W. R.; CAMPOS, D. M. (org.). Desafios da formação de professores na Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 187-206./*ref*/MONTE MÓR, W. Sobre rupturas e expansão na visão de mundo: seguindo as pegadas e os rastros da formação crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil. São Paulo: Pá de Palavras, 2018. p. 265-278./*ref*/MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MÓR, W. (org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas e linguagens. Campinas: Pontes Editores, 2017a. p. 267-286./*ref*/MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (org.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes Editores, 2017b. p. 315- 336./*ref*/MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL. R. F (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. v.1, p. 31-59./*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies in the Brazilian University and in Elementary/Secondary Schools: The Dialetics Between the Local and the Global. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 307-318./*ref*/MONTE MÓR, W. Multimodalidades e comunicação: antigas novas questões no ensino de línguas estrangeiras. Letras & Letras, Uberlândia, v. 26, n. 2, p. 469-476, 2010./*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies, Meaning Making and New Epistemological Perspectives. Revistas UNAL. Matices en Lenguas Extranjeras, Bogotá, n. 2, [s.p.], 2008./*ref*/MONTE MÓR, W. Linguagem e leitura da realidade: outros olhos, outras vozes. 1999. 288f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Departamento de Letras Modernas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999./*ref*/MOUFFE, C. Agonistics. Thinking the World Politically. London; New York: Verso, 2013./*ref*/MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (ed.). Constructing Critical Literacies. Teaching and Learning Textual Practice. New York: Hampton Press, 1997. (Language & Social Processes)/*ref*/PENNYCOOK, A. From Speaking to Semiosis: In Search of Sociolinguistic Comprehensiveness. In: ABRALIN AO VIVO – LINGUISTICS ONLINE, 2020. Youtube. Available on: https://www.youtube.com/watch?v=EmOs-ih7ftw. Access at: 8 Jul. 2020./*ref*/PENNYCOOK, A. Posthumanist Applied Linguistics. New York: Routledge, 2018. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315457574/*ref*/PENNYCOOK, A. Global Englishes and Transcultural Flows. London; New York: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203088807/*ref*/PENNYCOOK, A.; MAKONI, S. Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. London; New York: Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429489396/*ref*/QUIJANO, A. Colonialidade de poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2005. p. 107-130. (Colección Sur Sur)/*ref*/SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020./*ref*/SANTOS, B. de S. The End of the Cognitive Empire. The Coming of Age of Epistemologies of the South. Durham: Duke University Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478002000/*ref*/SANTOS, B. de S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 237-280, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285. Available on: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Sociologia_das_ausencias_RCCS63.PDF. Access at: 7 Jul. 2020/*ref*/SCHMIDT, C. Language Policies and Language Education in Brazil and Canada: An Interview with Professor Schmidt. Interview by Daniel de Mello Ferraz. Papéis, Campo Grande, v. 24, n. 47, p. 206-216, 2020./*ref*/SOUZA, L. T. M. de Introduction. Theorizing the South(s). In: FINARDI, K. R. (org.). English in the South. Londrina: EDUEL, 2019. p. 87-24./*ref*/STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014./*ref*/TAKAKI, N. H. Por uma autoetnografia/autocrítica reflexiva. Interletras, Dourados, v. 8, n. 31, p. 443-462, abr./set., 2020. DOI: https://doi.org.10.29327/214648.8.31-17/*ref*/TAKAKI, N. H. É o que somos, sendo: o papel da (auto)crítica nos letramentos. In: FERRAZ. D. M.; KAWASHI-FURLAN, C. J. (ed.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta-Cultural, 2019. p. 197-216. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2019.249.163-181/*ref*/TAKAKI, N. H. Epistemologia-ontologia-metodologia pela diferença: lócus transfronteira em ironia multimodal. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 2, p. 1-26, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/010318134907175031/*ref*/TODD, S. Learning from the Other. Levinas, Psychoanalysis and Ethical Possibilities in Education. New York: State University of New York Press, 2003./*ref*/VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017./*ref*/WALSH, C. Interculturality and Decolonilaity. In: MIGNOLO, W.; WALSH, C. On decoloniality. Concepts. Analytics. Práxis. Durham; London: Duke University Press, 2018. p. 57-80. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822371779-004/*ref*/WITTGENSTEIN, L. Philosophical Investigations. Oxford: Blackwell, 1953.Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicadahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-05T12:03:32Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/17392Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2021-05-05T12:03:32Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
title |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
spellingShingle |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático Takaki, Nara Hiroko language; critical education; society; teacher education; linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor. |
title_short |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
title_full |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
title_fullStr |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
title_full_unstemmed |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
title_sort |
Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming / Letramento Crítico com (Freire) e para o outro (Levinas): éticas/justiça social como vir a ser enigmático |
author |
Takaki, Nara Hiroko |
author_facet |
Takaki, Nara Hiroko |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Takaki, Nara Hiroko |
dc.subject.por.fl_str_mv |
language; critical education; society; teacher education; linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor. |
topic |
language; critical education; society; teacher education; linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor. |
description |
ABSTRACT: One of the key features of critical literacy is the concern with the human and non-human collective other in vulnerable social condition. The obstruction for disenfranchised communities, local language policy goals, exacerbating social inequities and violence seems never-ending. Much before the pandemic times, one side of society had been forcing unprivileged and disempowered communities to struggle for alternative ways to go on playing the game of life. To this end, innovative, participative and ethical education which places the self as responsible for the radical other, frequently an enemy, (LEVINAS, 2007) might enhance learning, unlearning and relearning. I conclude that such a perspective might expand the exercise of critical literacy (FREIRE, 2005), a condition to minimize the impacts of the crises in contemporary society. This research is part of my ongoing project entitled Linguistic-Cultural Education, Language Teaching, Technologies and productive Social Justice in Dilemmatic Times and it is linked to the National Project of Teacher Education through the theories of Critical Literacies, Multilteracies, New Literacies, coordinated by Walkyria Monte Mór and Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Following a bibliographic interpretive research methodology, this work comprises two moments. In the first one, it presents a brief outline of the already one with and for the other in contemporary scenario of online/offline learning, intertwined with the current educational Brazilian situation, going beyond (post)pandemic times, as life-long learning (ALHEIT, 2018). The second moment seeks to theorize on the contributions of Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) and Braidotti (2006, 2018, 2019) with more details on the second, bearing in mind the Levinasian ethics is apparently less approached in the applied field of linguistics and also due to the scope of this article.KEYWORDS: language; critical education; society; teacher education.RESUMO: Um dos aspectos chave do letramento crítico é a preocupação com o outro coletivo, humano e não humano, em condição vulnerável. A obstrução para comunidades marginalizadas, objetivos de políticas linguísticas locais exacerbando desigualdades sociais e violência parecem intermináveis. Muito antes dos tempos pandêmicos, um lado da sociedade vem forçando comunidades desprivilegiadas e desempoderadas a lutar por alternativas para jogar o jogo da vida. Para tal finalidade, uma educação inovadora, participativa e ética que posicione o eu como responsável pelo outro, frequentemente um inimigo, (LEVINAS, 2007) pode ampliar aprendizagem, desaprendizagem e reaprendizagem. Concluo que essa perspectiva pode expandir o exercício do letramento crítico (FREIRE, 2005), uma condição para minimizar os impactos das crises na sociedade contemporânea. Esta pesquisa é parte de meu projeto em andamento e intitulado Educação Linguística-Cultural, Ensino de Línguas, Tecnologias e Justiça Social Produtiva em Tempos Dilemáticos e está vinculado ao Projeto Nacional de Formação de Professores pelas teorias de Letramentos Críticos, Multiletramentos e Novos Letramentos, coordenado pela Profa. Dra. Walkyria Monte Mór e pelo Prof. Dr. Lynn Mario Trindade Menezes de Souza. Seguindo uma metodologia bibliográfica e interpretativista, este trabalho compreende dois momentos. O primeiro momento apresenta um breve esboço do já com um e para o outro no cenário online/off-line contemporâneo, interconectado à situação atual da educação brasileira, indo além do tempos (pós)pandêmicos, como aprendizagem para vida (ALHEIT, 2018). O segundo busca teorizar as contribuições de Freire (2005), Levinas (1991, 1994, 2000, 2007, 2008, 2014) e Braidotti (2006, 2018, 2019) com mais detalhes no segundo, tendo em mente que a ética Levinasiana é menos abordada no campo aplicado da linguística e também pelo escopo deste artigo.PALAVRAS-CHAVE: linguagem; educação crítica; sociedade; formação de professor. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-05 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/17392/1125614058 /*ref*/ALHEIT, P. The Concept of “Biographicity” as Background Theory of Lifelong Learning? Adult Education Discourses, Zielona Góra, Polonia, v. 19, p. 9-22, 2018. Available at: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7bd3d37b-f76e-495b-b98c-f3c1626a50ea. Access on: Sept. 28, 2020. /*ref*/BARAD, K. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Mater and Meaning. Durham, N.C.: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822388128 /*ref*/BHABHA, H. The Location of Culture. London, New York: Routledge, 1994. /*ref*/BRAIDOTTI, R. Posthuman Knowledge. Cambridge: Polity Press, 2019. Kindle version. /*ref*/BRAIDOTTI, R. Affirmative Ethics, Posthuman Subjectivity, and Intimate Scholarship: A Conversation with Rosi Braidotti. In: STROM, K.; MILLS, T.; OVENS, A. (ed.). Decentering the Researcher in Intimate Scholarship. Wagon Lane, UK: Emerald Publishing, 2018. p. 179-188. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720180000031014 /*ref*/BRAIDOTTI, R. Transpositions. On Nomadic Ethics. Cambridge: Polity Press, 2006. /*ref*/CANAGARAJAH, S. Reconsidering Material Conditions in Language Politics: A Revised Agenda for Resistance, Nordic Journal of English Studies, Gothenburg, Sweden, v. 19, n. 3, p. 101-114, 2020. DOI: http://doi.org/10.35360/njes.580 /*ref*/CANAGARAJAH, S. Introduction. The Nexus of Migration and Language. The Emergence of a Disciplinary Space. In: CANAGARAJAH, S. (ed.) The Routledge Handbook of Migration and Language. London; New York, 2017. Kindle version (unpaged). /*ref*/CANAGARAJAH, S. Translingual Practice. Global Englishes and Cosmopolitan Relations. London; New York: Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/ 10.4324/9780203073889 /*ref*/CAPUTO, J. (ed.) Deconstruction in a Nutshell. A Conversation with Jacques Derrida. Edited and with a Commentary by John D. Caputo. New York: Fordham University Press, 2006. /*ref*/CAPUTO, J. (ed.). Against Ethics. Contributions to a Poetics of Obligation with Constant Reference to Deconstruction. Indiana: Indiana University Press, 1993. (Studies in Continental Thought). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv15d7z9r /*ref*/DELEUZE, G.; GUATTARI, F. A thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translation and Foreword by Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005. /*ref*/DERRIDA, J. Jacques Derrida. Adeus a Emmanuel Lévinas. Tradução de Fábio Landa com a colaboração de Eva Landa. São Paulo: Perspectiva, 2015. /*ref*/DERRIDA, J. Of Grammatology. Translated by Gayatri Chakravorty Spivak. Baltimore, Maryland: The Johns Hopkins University Press, 1997. /*ref*/DERRIDA, J. Force of Law. The Mystical Foundation of ‘Authority’ In: CORNELL, D.; ROSELFELD, M.; CARLSON, D. G. (ed.) Deconstruction and the Possibility of Justice. New York: Routledge, 1992. p. 3-167. /*ref*/FRASER, N. Rethinking Recognition. New Left Review, London, v. 3, p. 107-118, 2000. Available at: https://newleftreview.org/issues/ii3/articles/nancy-fraser-rethinking-recognition. Access at: Jul. 12, 2020. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Editora da UNESP, 2005. /*ref*/FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v15n42/v15n42a13.pdf. Acesso em: 4 de jul. 2020. /*ref*/JANKS, H. Literacy and Power. London; New York: Routledge, 2010. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203869956 /*ref*/LANKSHEAR, C. The Challenge of Digital Epistemologies. Education Communication and Information, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 167-186, 2003. DOI: https://doi.org.10.1080/14636310303144 /*ref*/LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New Literacies: Everyday Practices and Social Learning. Berkshire; New York: Open University Press, 2011. /*ref*/LEVINAS, E. Violência do rosto. Tradução de Fernando Soares Moreira. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2014. /*ref*/LEVINAS, E. Otherwise than Being or Beyond Essence. Translated by Alphonso Lingis. Pittsburgh, Pennsylvania: Duquesne University Press, 2008. /*ref*/LEVINAS, E. Entrevistas. In: POIRIÉ, F. (ed.). Emmanuel Lévinas: ensaio e entrevistas. Tradução de J. Guinsburg, Márcio Honório de Godoy e Thiago Blumenthal. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 51-134. /*ref*/LEVINAS, E. Ethics and Infinity. Conversations with Philippe Nemo. Translated by Richard A. Cohen. Pittsburg: Duquesne University Press, 2000. /*ref*/LEVINAS, E. Totality and Infinity. An Essay on Exteriority. Translated by Alphonso Lingis. Pittsburgh: Duquesne University Press, 1994. /*ref*/LEVINAS, E. Whole otherwise. In: BERNASCONI, R.; CRITCHLEY, S. (ed.; trans.). Re-reading Levinas. Indiana: Indiana University Press, 1991. p. 3-10. /*ref*/LUKE, A. Educational Policy, Narrative and Discourse. New York; London: Routledge, 2019. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315145167 /*ref*/MALDONALDO-TORRES, N.; VIZCAÍNO, R.; WALLACE, J.; WE, J. E. A. Decolonizing Philosophy. In: BHAMBRA, G.; GEBRIAL, D.; NISANCIOGLU, K. (ed.). Decolonizing University. London: Pluto Press, 2018. p. 64-92. /*ref*/MONTE MÓR, W. Formação docente e educação linguística: uma perspectiva linguístico-cultural-educacional. In: SILVA, W. M.; SILVA, W. R.; CAMPOS, D. M. (org.). Desafios da formação de professores na Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 187-206. /*ref*/MONTE MÓR, W. Sobre rupturas e expansão na visão de mundo: seguindo as pegadas e os rastros da formação crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil. São Paulo: Pá de Palavras, 2018. p. 265-278. /*ref*/MONTE MÓR, W. Sociedade da escrita e sociedade digital: línguas e linguagens em revisão. In: TAKAKI, N. H.; MONTE MÓR, W. (org.). Construções de sentido e letramento digital crítico na área de línguas e linguagens. Campinas: Pontes Editores, 2017a. p. 267-286. /*ref*/MONTE MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (org.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas: Pontes Editores, 2017b. p. 315- 336. /*ref*/MONTE MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL. R. F (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2013. v.1, p. 31-59. /*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies in the Brazilian University and in Elementary/Secondary Schools: The Dialetics Between the Local and the Global. In: MACIEL, R. F.; ARAUJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 307-318. /*ref*/MONTE MÓR, W. Multimodalidades e comunicação: antigas novas questões no ensino de línguas estrangeiras. Letras & Letras, Uberlândia, v. 26, n. 2, p. 469-476, 2010. /*ref*/MONTE MÓR, W. Critical Literacies, Meaning Making and New Epistemological Perspectives. Revistas UNAL. Matices en Lenguas Extranjeras, Bogotá, n. 2, [s.p.], 2008. /*ref*/MONTE MÓR, W. Linguagem e leitura da realidade: outros olhos, outras vozes. 1999. 288f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) – Departamento de Letras Modernas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999. /*ref*/MOUFFE, C. Agonistics. Thinking the World Politically. London; New York: Verso, 2013. /*ref*/MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (ed.). Constructing Critical Literacies. Teaching and Learning Textual Practice. New York: Hampton Press, 1997. (Language & Social Processes) /*ref*/PENNYCOOK, A. From Speaking to Semiosis: In Search of Sociolinguistic Comprehensiveness. In: ABRALIN AO VIVO – LINGUISTICS ONLINE, 2020. Youtube. Available on: https://www.youtube.com/watch?v=EmOs-ih7ftw. Access at: 8 Jul. 2020. /*ref*/PENNYCOOK, A. Posthumanist Applied Linguistics. New York: Routledge, 2018. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315457574 /*ref*/PENNYCOOK, A. Global Englishes and Transcultural Flows. London; New York: Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203088807 /*ref*/PENNYCOOK, A.; MAKONI, S. Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. London; New York: Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429489396 /*ref*/QUIJANO, A. Colonialidade de poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2005. p. 107-130. (Colección Sur Sur) /*ref*/SANTOS, B. de S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020. /*ref*/SANTOS, B. de S. The End of the Cognitive Empire. The Coming of Age of Epistemologies of the South. Durham: Duke University Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478002000 /*ref*/SANTOS, B. de S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 237-280, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285. Available on: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Sociologia_das_ausencias_RCCS63.PDF. Access at: 7 Jul. 2020 /*ref*/SCHMIDT, C. Language Policies and Language Education in Brazil and Canada: An Interview with Professor Schmidt. Interview by Daniel de Mello Ferraz. Papéis, Campo Grande, v. 24, n. 47, p. 206-216, 2020. /*ref*/SOUZA, L. T. M. de Introduction. Theorizing the South(s). In: FINARDI, K. R. (org.). English in the South. Londrina: EDUEL, 2019. p. 87-24. /*ref*/STREET, Brian V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014. /*ref*/TAKAKI, N. H. Por uma autoetnografia/autocrítica reflexiva. Interletras, Dourados, v. 8, n. 31, p. 443-462, abr./set., 2020. DOI: https://doi.org.10.29327/214648.8.31-17 /*ref*/TAKAKI, N. H. É o que somos, sendo: o papel da (auto)crítica nos letramentos. In: FERRAZ. D. M.; KAWASHI-FURLAN, C. J. (ed.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta-Cultural, 2019. p. 197-216. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2019.249.163-181 /*ref*/TAKAKI, N. H. Epistemologia-ontologia-metodologia pela diferença: lócus transfronteira em ironia multimodal. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 2, p. 1-26, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/010318134907175031 /*ref*/TODD, S. Learning from the Other. Levinas, Psychoanalysis and Ethical Possibilities in Education. New York: State University of New York Press, 2003. /*ref*/VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017. /*ref*/WALSH, C. Interculturality and Decolonilaity. In: MIGNOLO, W.; WALSH, C. On decoloniality. Concepts. Analytics. Práxis. Durham; London: Duke University Press, 2018. p. 57-80. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822371779-004 /*ref*/WITTGENSTEIN, L. Philosophical Investigations. Oxford: Blackwell, 1953. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicada http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Linguística Aplicada http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 21, No 2 (2021): Número Temático - Literacies in Times of Crisis (Lançamento em 2021) 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711101655449600 |