Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dieb, Daniel Almeida Abrahão
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Peschanski, João Alexandre, Paixão, Fernando Jorge da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935
Resumo: This article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes.
id UFMG-9_8a2347af5379fa14587ed9077b5248b2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24935
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivismUTILIZAR LA WIKIVERSIDAD EN LA ENSEÑANZA DEL PERIODISMO CIENTÍFICO: APERTURA, COLABORACIÓN Y CONECTIVISMO: abertura, colaboração e conectivismoUTILISATION DE LA WIKIVERSITÉ DANS L'ENSEIGNEMENT DU JOURNALISME SCIENTIFIQUE: OUVERTURE, COLLABORATION ET CONNECTIVISME: abertura, colaboração e conectivismoO uso da Wikiversidade no ensino do jornalismo científico: abertura, colaboração e conectivismoJornalismo CientíficoWikiColaboraçãoConectivismoAberturaScientific JournalismWikiCollaborationConnectivismOpennessThis article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes.O objetivo deste artigo é apresentar criticamente um relato de caso sobre a criação de um curso online, aberto e colaborativo de introdução ao jornalismo científico. Inicia-se por mostrar o contexto no qual o projeto foi concebido para, em seguida, abordar brevemente a tríade "comunicação, educação e tecnologia", com ênfase para o papel da tecnologia na educação a distância, que pode ser vista da perspectiva histórica das “gerações de inovação tecnológica”. Ao chegar ao contexto atual, do advento da Internet e das práticas da Web 2.0, o relato aprofunda-se na descrição do curso, realizado na plataforma livre Wikiversidade, e nos processos de seu desenvolvimento.  Universidade Federal de Minas Gerais2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2493510.35699/1983-3652.2021.24935Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e249351983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935/20517Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDieb, Daniel Almeida AbrahãoPeschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da 2022-04-12T16:42:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24935Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-04-12T16:42:41Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
UTILIZAR LA WIKIVERSIDAD EN LA ENSEÑANZA DEL PERIODISMO CIENTÍFICO: APERTURA, COLABORACIÓN Y CONECTIVISMO: abertura, colaboração e conectivismo
UTILISATION DE LA WIKIVERSITÉ DANS L'ENSEIGNEMENT DU JOURNALISME SCIENTIFIQUE: OUVERTURE, COLLABORATION ET CONNECTIVISME: abertura, colaboração e conectivismo
O uso da Wikiversidade no ensino do jornalismo científico: abertura, colaboração e conectivismo
title Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
spellingShingle Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
Dieb, Daniel Almeida Abrahão
Jornalismo Científico
Wiki
Colaboração
Conectivismo
Abertura
Scientific Journalism
Wiki
Collaboration
Connectivism
Openness
title_short Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
title_full Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
title_fullStr Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
title_full_unstemmed Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
title_sort Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
author Dieb, Daniel Almeida Abrahão
author_facet Dieb, Daniel Almeida Abrahão
Peschanski, João Alexandre
Paixão, Fernando Jorge da
author_role author
author2 Peschanski, João Alexandre
Paixão, Fernando Jorge da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dieb, Daniel Almeida Abrahão
Peschanski, João Alexandre
Paixão, Fernando Jorge da
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo Científico
Wiki
Colaboração
Conectivismo
Abertura
Scientific Journalism
Wiki
Collaboration
Connectivism
Openness
topic Jornalismo Científico
Wiki
Colaboração
Conectivismo
Abertura
Scientific Journalism
Wiki
Collaboration
Connectivism
Openness
description This article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935
10.35699/1983-3652.2021.24935
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2021.24935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935/20517
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935
Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935
Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935
Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711142987169792