Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
DOI: | 10.35699/1983-3652.2021.24935 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935 |
Resumo: | This article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes. |
id |
UFMG-9_8a2347af5379fa14587ed9077b5248b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/24935 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
spelling |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivismUTILIZAR LA WIKIVERSIDAD EN LA ENSEÑANZA DEL PERIODISMO CIENTÍFICO: APERTURA, COLABORACIÓN Y CONECTIVISMO: abertura, colaboração e conectivismoUTILISATION DE LA WIKIVERSITÉ DANS L'ENSEIGNEMENT DU JOURNALISME SCIENTIFIQUE: OUVERTURE, COLLABORATION ET CONNECTIVISME: abertura, colaboração e conectivismoO uso da Wikiversidade no ensino do jornalismo científico: abertura, colaboração e conectivismoJornalismo CientíficoWikiColaboraçãoConectivismoAberturaScientific JournalismWikiCollaborationConnectivismOpennessThis article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes.O objetivo deste artigo é apresentar criticamente um relato de caso sobre a criação de um curso online, aberto e colaborativo de introdução ao jornalismo científico. Inicia-se por mostrar o contexto no qual o projeto foi concebido para, em seguida, abordar brevemente a tríade "comunicação, educação e tecnologia", com ênfase para o papel da tecnologia na educação a distância, que pode ser vista da perspectiva histórica das “gerações de inovação tecnológica”. Ao chegar ao contexto atual, do advento da Internet e das práticas da Web 2.0, o relato aprofunda-se na descrição do curso, realizado na plataforma livre Wikiversidade, e nos processos de seu desenvolvimento. Universidade Federal de Minas Gerais2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2493510.35699/1983-3652.2021.24935Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e249351983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935/20517Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDieb, Daniel Almeida AbrahãoPeschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da 2022-04-12T16:42:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24935Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-04-12T16:42:41Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism UTILIZAR LA WIKIVERSIDAD EN LA ENSEÑANZA DEL PERIODISMO CIENTÍFICO: APERTURA, COLABORACIÓN Y CONECTIVISMO: abertura, colaboração e conectivismo UTILISATION DE LA WIKIVERSITÉ DANS L'ENSEIGNEMENT DU JOURNALISME SCIENTIFIQUE: OUVERTURE, COLLABORATION ET CONNECTIVISME: abertura, colaboração e conectivismo O uso da Wikiversidade no ensino do jornalismo científico: abertura, colaboração e conectivismo |
title |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
spellingShingle |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism Dieb, Daniel Almeida Abrahão Jornalismo Científico Wiki Colaboração Conectivismo Abertura Scientific Journalism Wiki Collaboration Connectivism Openness Dieb, Daniel Almeida Abrahão Jornalismo Científico Wiki Colaboração Conectivismo Abertura Scientific Journalism Wiki Collaboration Connectivism Openness |
title_short |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
title_full |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
title_fullStr |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
title_full_unstemmed |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
title_sort |
Using Wikiversity in teaching scientific journalism: openness, collaboration and connectivism |
author |
Dieb, Daniel Almeida Abrahão |
author_facet |
Dieb, Daniel Almeida Abrahão Dieb, Daniel Almeida Abrahão Peschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da Peschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da |
author_role |
author |
author2 |
Peschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dieb, Daniel Almeida Abrahão Peschanski, João Alexandre Paixão, Fernando Jorge da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo Científico Wiki Colaboração Conectivismo Abertura Scientific Journalism Wiki Collaboration Connectivism Openness |
topic |
Jornalismo Científico Wiki Colaboração Conectivismo Abertura Scientific Journalism Wiki Collaboration Connectivism Openness |
description |
This article aims at critically presenting a case study about the creation of an online, open and collaborative course of introduction to scientific journalism. It begins showing the context in which the project was conceived and then briefly talks about the triad “communication, education and technology”, emphasizing technology's role in distance education, which can be seen from the historical perspective of “generations of technological innovation”. In the current context, with the Internet's advent and practices related to the 2.0 Web, this case deepens the description of a course, hosted at Wikiversity, and on its creation processes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935 10.35699/1983-3652.2021.24935 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2021.24935 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24935/20517 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935 Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935 Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935 Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e24935 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1822183026660999168 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.35699/1983-3652.2021.24935 |