The complexity of online collaborative writing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1374 |
Resumo: | Abstract This paper focuses on collaboration, collective intelligence, and wiki technology in a complex perspective. It presents some results from qualitative research carried out with Brazilian university students using wiki tools to write collaborative essays. The results demonstrate that the use of wiki did not change the behavior of the majority of participants because they resisted collaboration, which is considered an essential element for the dynamicity of a complex learning system. Keywords: dynamic systems,collaboration, wiki. Resumo Este trabalho foca a colaboração, a inteligência coletiva e a tecnologia wiki em uma perspectiva complexa. Apresenta resultados de uma pesquisa qualitativa com alunos universitários brasileiros, usando ferramentas wiki para escrita de textos de forma colaborativa. Os resultados demonstram que o uso de wiki não mudou o comportamento da maioria dos participantes porque eles resistiram à colaboração que é um elemento essencial para um sistema de aprendizagem complexo e dinâmico. Palavras-chave: sistemas dinâmicos, colaboração, wiki. |
id |
UNB-30_d2bc3f8bc80439876d2acfc10ee1d644 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1374 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
The complexity of online collaborative writingDynamic system;Collaboration;WikiAbstract This paper focuses on collaboration, collective intelligence, and wiki technology in a complex perspective. It presents some results from qualitative research carried out with Brazilian university students using wiki tools to write collaborative essays. The results demonstrate that the use of wiki did not change the behavior of the majority of participants because they resisted collaboration, which is considered an essential element for the dynamicity of a complex learning system. Keywords: dynamic systems,collaboration, wiki. Resumo Este trabalho foca a colaboração, a inteligência coletiva e a tecnologia wiki em uma perspectiva complexa. Apresenta resultados de uma pesquisa qualitativa com alunos universitários brasileiros, usando ferramentas wiki para escrita de textos de forma colaborativa. Os resultados demonstram que o uso de wiki não mudou o comportamento da maioria dos participantes porque eles resistiram à colaboração que é um elemento essencial para um sistema de aprendizagem complexo e dinâmico. Palavras-chave: sistemas dinâmicos, colaboração, wiki.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2015-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/137410.26512/rhla.v14i1.1374Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 14 No. 1 (2015)Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 14 n. 1 (2015)2237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1374/1211Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira einfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-02T12:02:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1374Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:21.985179Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The complexity of online collaborative writing |
title |
The complexity of online collaborative writing |
spellingShingle |
The complexity of online collaborative writing Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e Dynamic system; Collaboration; Wiki |
title_short |
The complexity of online collaborative writing |
title_full |
The complexity of online collaborative writing |
title_fullStr |
The complexity of online collaborative writing |
title_full_unstemmed |
The complexity of online collaborative writing |
title_sort |
The complexity of online collaborative writing |
author |
Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e |
author_facet |
Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dynamic system; Collaboration; Wiki |
topic |
Dynamic system; Collaboration; Wiki |
description |
Abstract This paper focuses on collaboration, collective intelligence, and wiki technology in a complex perspective. It presents some results from qualitative research carried out with Brazilian university students using wiki tools to write collaborative essays. The results demonstrate that the use of wiki did not change the behavior of the majority of participants because they resisted collaboration, which is considered an essential element for the dynamicity of a complex learning system. Keywords: dynamic systems,collaboration, wiki. Resumo Este trabalho foca a colaboração, a inteligência coletiva e a tecnologia wiki em uma perspectiva complexa. Apresenta resultados de uma pesquisa qualitativa com alunos universitários brasileiros, usando ferramentas wiki para escrita de textos de forma colaborativa. Os resultados demonstram que o uso de wiki não mudou o comportamento da maioria dos participantes porque eles resistiram à colaboração que é um elemento essencial para um sistema de aprendizagem complexo e dinâmico. Palavras-chave: sistemas dinâmicos, colaboração, wiki. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1374 10.26512/rhla.v14i1.1374 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1374 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v14i1.1374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1374/1211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 14 No. 1 (2015) Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 14 n. 1 (2015) 2237-0951 1677-9770 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051345314775040 |