Fidelity and praxeologies in didactic applications developed for solving mathematical expressions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camacho Ríos, Alberto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sánchez Luján, Bertha Ivonne, Caldera-Franco, Marisela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/35052
Resumo: The results of a technological development were analyzed to verify their level of reliability regarding the mathematical knowledge taught in the classroom. The concept of fidelity was used a programming context, for it was designed and built in Python. The application has four important characteristics, Compatibility with student’s mobile devices being one of the most important. It can solve inquiries related to first-order linear differential equations. The mathematical technique it follows was taken from the Anthropological Theory of the Didactics. This paper is complemented by cross-referencing similar apps found on the internet. The findings encourage the use of mobile apps in the classroom, as they strengthen the student’s skills.
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spelling Fidelity and praxeologies in didactic applications developed for solving mathematical expressionsFidelidad y praxeologías en aplicaciones didácticas desarrolladas para la resolución de expresiones matemáticasFidelidade e praxeologias em aplicações didáticas desenvolvidas para resolução de expressões matemáticasPraxeologíaFidelidadapp.m.PraxeologyFidelityapp.mPraxeologiaFidelidadeapp.mThe results of a technological development were analyzed to verify their level of reliability regarding the mathematical knowledge taught in the classroom. The concept of fidelity was used a programming context, for it was designed and built in Python. The application has four important characteristics, Compatibility with student’s mobile devices being one of the most important. It can solve inquiries related to first-order linear differential equations. The mathematical technique it follows was taken from the Anthropological Theory of the Didactics. This paper is complemented by cross-referencing similar apps found on the internet. The findings encourage the use of mobile apps in the classroom, as they strengthen the student’s skills.Se analizan los resultados de un desarrollo tecnológico para verificar su nivel de confianza respecto a los conocimientos matemáticos que se enseñan en el salón de clase. En su estructura de programación se utilizó el concepto de fidelidad, toda vez que diseñado y construido en Python. La aplicación posee cuatro características importantes de las que sobresale su portabilidad en el móvil de los estudiantes. Resuelve ejercicios relacionados con las ecuaciones diferenciales lineales de primer orden. La técnica matemática seguida para la resolución es caracterizada en el artículo desde la Teoría Antropológica de lo Didáctico. Se complementa el estudio con el análisis de otras aplicaciones semejantes que se encuentran en la web. Los hallazgos alientan el uso de aplicaciones en el salón de clase, toda vez que fortalecen el logro de capacidades en los estudiantes. São analisados os resultados de um desenvolvimento tecnológico para verificar seu nível de confiança em relação aos conhecimentos matemáticos ministrados em sala de aula. O conceito de fidelidade foi utilizado em sua estrutura de programação, uma vez que foi projetada e construída em Python. O aplicativo possui quatro características importantes, das quais se destaca a portabilidade no celular do aluno. Ele resolve exercícios relacionados com equações diferenciais lineares de primeira ordem. A técnica matemática seguida para a resolução é caracterizada no artigo a partir da Teoria Antropológica da Didática. O estudo é complementado com a análise de outras aplicações semelhantes encontradas na web. As descobertas incentivam o uso de aplicativos em sala de aula, pois fortalecem a conquista de habilidades nos alunos.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/3505210.35699/1983-3652.2021.35052Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e35052Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e35052Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e35052Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e350521983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/35052/28186Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamacho Ríos, Alberto Sánchez Luján, Bertha IvonneCaldera-Franco, Marisela 2022-03-24T11:23:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35052Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-03-24T11:23:09Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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