Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275 |
Resumo: | The integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers. |
id |
UFMG-9_eb702d45aa550703064398b41cdc99a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/40275 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature reviewEl aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literaturaAprendizagem de matemática aprimorada por tecnologia na Europa: uma revisão de literaturaMatemáticaTecnologiasEducação secundáriaUnião EuropeiaEstudo bibliográficoMatemáticasTecnologíasEducación secundariaUnión EuropeaEstudio bibliográficoMathematicsTechnologiesSecondary educationEuropean UnionLiterature reviewThe integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers.La integración de la tecnología en los procesos formativos es una realidad en los diferentes sistemas educativos internacionales, estando presente de manera transversal o específica en el aprendizaje de las diferentes materias en las distintas etapas formativas. Este trabajo aborda específicamente el modo en que esta se utiliza como herramienta metodológica al servicio de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en la etapa de Educación Secundaria. Tomando como contexto geográfico la Unión Europea, se realiza una revisión sistemática de la literatura científica alojada en la base de datos de \textit{Web Of Science} de los últimos cinco años. Los resultados arrojan que la producción científica es prolífica, especialmente en los dos últimos años y en el contexto español; que las herramientas tecnológicas utilizadas son diversas; y que, independientemente de estas cuestiones, se concibe que estas tienen un impacto positivo en los procesos formativos de las matemáticas, tanto para los estudiantes como para los docentes.A integração da tecnologia nos processos formativos é uma realidade nos diferentes sistemas educativos internacionais, estando presente de forma transversal ou específica na aprendizagem das diferentes disciplinas nas diferentes etapas formativas. Este trabalho trata especificamente da forma como ela é utilizada como ferramenta metodológica a serviço do ensino e da aprendizagem da matemática no ensino médio. Tomando a União Europeia como contexto geográfico, é realizada uma revisão sistemática da literatura científica hospedada na base de dados Web Of Science dos últimos cinco anos. Os resultados mostram que a produção científica é prolífica, especialmente nos últimos dois anos e no contexto espanhol; que as ferramentas tecnológicas utilizadas são diversas; e que, independentemente dessas questões, se concebe que elas tenham um impacto positivo nos processos formativos da matemática, tanto para alunos quanto para professores.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4027510.35699/1983-3652.2022.40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e402751983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275/31196Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Arizahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGabarda Méndez, VicenteColomo Magaña, ErnestoRuiz Palmero, JulioCívico Ariza, Andrea2022-10-31T13:32:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40275Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-10-31T13:32:07Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura Aprendizagem de matemática aprimorada por tecnologia na Europa: uma revisão de literatura |
title |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
spellingShingle |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review Gabarda Méndez, Vicente Matemática Tecnologias Educação secundária União Europeia Estudo bibliográfico Matemáticas Tecnologías Educación secundaria Unión Europea Estudio bibliográfico Mathematics Technologies Secondary education European Union Literature review |
title_short |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
title_full |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
title_fullStr |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
title_full_unstemmed |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
title_sort |
Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review |
author |
Gabarda Méndez, Vicente |
author_facet |
Gabarda Méndez, Vicente Colomo Magaña, Ernesto Ruiz Palmero, Julio Cívico Ariza, Andrea |
author_role |
author |
author2 |
Colomo Magaña, Ernesto Ruiz Palmero, Julio Cívico Ariza, Andrea |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabarda Méndez, Vicente Colomo Magaña, Ernesto Ruiz Palmero, Julio Cívico Ariza, Andrea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Tecnologias Educação secundária União Europeia Estudo bibliográfico Matemáticas Tecnologías Educación secundaria Unión Europea Estudio bibliográfico Mathematics Technologies Secondary education European Union Literature review |
topic |
Matemática Tecnologias Educação secundária União Europeia Estudo bibliográfico Matemáticas Tecnologías Educación secundaria Unión Europea Estudio bibliográfico Mathematics Technologies Secondary education European Union Literature review |
description |
The integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275 10.35699/1983-3652.2022.40275 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2022.40275 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275/31196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Ariza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Ariza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275 Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275 Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275 Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711143892090880 |