Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gabarda Méndez, Vicente
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Colomo Magaña, Ernesto, Ruiz Palmero, Julio, Cívico Ariza, Andrea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275
Resumo: The integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers.
id UFMG-9_eb702d45aa550703064398b41cdc99a3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40275
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature reviewEl aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literaturaAprendizagem de matemática aprimorada por tecnologia na Europa: uma revisão de literaturaMatemáticaTecnologiasEducação secundáriaUnião EuropeiaEstudo bibliográficoMatemáticasTecnologíasEducación secundariaUnión EuropeaEstudio bibliográficoMathematicsTechnologiesSecondary educationEuropean UnionLiterature reviewThe integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers.La integración de la tecnología en los procesos formativos es una realidad en los diferentes sistemas educativos internacionales, estando presente de manera transversal o específica en el aprendizaje de las diferentes materias en las distintas etapas formativas. Este trabajo aborda específicamente el modo en que esta se utiliza como herramienta metodológica al servicio de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en la etapa de Educación Secundaria. Tomando como contexto geográfico la Unión Europea, se realiza una revisión sistemática de la literatura científica alojada en la base de datos de \textit{Web Of Science} de los últimos cinco años. Los resultados arrojan que la producción científica es prolífica, especialmente en los dos últimos años y en el contexto español; que las herramientas tecnológicas utilizadas son diversas; y que, independientemente de estas cuestiones, se concibe que estas tienen un impacto positivo en los procesos formativos de las matemáticas, tanto para los estudiantes como para los docentes.A integração da tecnologia nos processos formativos é uma realidade nos diferentes sistemas educativos internacionais, estando presente de forma transversal ou específica na aprendizagem das diferentes disciplinas nas diferentes etapas formativas. Este trabalho trata especificamente da forma como ela é utilizada como ferramenta metodológica a serviço do ensino e da aprendizagem da matemática no ensino médio. Tomando a União Europeia como contexto geográfico, é realizada uma revisão sistemática da literatura científica hospedada na base de dados Web Of Science dos últimos cinco anos. Os resultados mostram que a produção científica é prolífica, especialmente nos últimos dois anos e no contexto espanhol; que as ferramentas tecnológicas utilizadas são diversas; e que, independentemente dessas questões, se concebe que elas tenham um impacto positivo nos processos formativos da matemática, tanto para alunos quanto para professores.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4027510.35699/1983-3652.2022.40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e402751983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275/31196Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Arizahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGabarda Méndez, VicenteColomo Magaña, ErnestoRuiz Palmero, JulioCívico Ariza, Andrea2022-10-31T13:32:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40275Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-10-31T13:32:07Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura
Aprendizagem de matemática aprimorada por tecnologia na Europa: uma revisão de literatura
title Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
spellingShingle Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
Gabarda Méndez, Vicente
Matemática
Tecnologias
Educação secundária
União Europeia
Estudo bibliográfico
Matemáticas
Tecnologías
Educación secundaria
Unión Europea
Estudio bibliográfico
Mathematics
Technologies
Secondary education
European Union
Literature review
title_short Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
title_full Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
title_fullStr Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
title_full_unstemmed Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
title_sort Technology-enhanced mathematics learning in Europe: a literature review
author Gabarda Méndez, Vicente
author_facet Gabarda Méndez, Vicente
Colomo Magaña, Ernesto
Ruiz Palmero, Julio
Cívico Ariza, Andrea
author_role author
author2 Colomo Magaña, Ernesto
Ruiz Palmero, Julio
Cívico Ariza, Andrea
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gabarda Méndez, Vicente
Colomo Magaña, Ernesto
Ruiz Palmero, Julio
Cívico Ariza, Andrea
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Tecnologias
Educação secundária
União Europeia
Estudo bibliográfico
Matemáticas
Tecnologías
Educación secundaria
Unión Europea
Estudio bibliográfico
Mathematics
Technologies
Secondary education
European Union
Literature review
topic Matemática
Tecnologias
Educação secundária
União Europeia
Estudo bibliográfico
Matemáticas
Tecnologías
Educación secundaria
Unión Europea
Estudio bibliográfico
Mathematics
Technologies
Secondary education
European Union
Literature review
description The integration of technology in educational processes is a reality in different international education systems, being included in a transversal or specific way in the learning of the different subjects in different educational stages. This paper deals specifically addresses the way in which technology is used as a methodological tool in the teaching and learning of Mathematics at the Secondary Education in high school. Taking the European Union as a geographical context, a systematic review of the scientific literature hosted in the Web of Science database over the last five years is carried out. The results show that the scientific production is prolific, especially in the last two years and in the Spanish context; that the technological tools used are diverse; and that, regardless of these issues, they are considered to have a positive impact on the educational processes of Mathematics, for both students and teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275
10.35699/1983-3652.2022.40275
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2022.40275
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40275/31196
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Ariza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Vicente Gabarda Méndez, Ernesto Colomo, Julio Ruiz Palmero, Andrea Cívico Ariza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275
Texto Livre; Vol. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275
Texto Livre; v. 15 (2022): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia ; e40275
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143892090880