The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Clemente, Adriely da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Leonardo Chaves, Garantizado Júnior, José Olavo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162
Resumo: This paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions.
id UFMG-9_f48a48f39a13986f963ca6866d342591
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33162
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teachingO portal do projeto PROENEM (UNILAB) como plataforma pedagógica de ensino de argumentação e escritaPortal PROENEM (Unilab)Recursos tecnológicosTécnicas argumentativasRedação estilo ENEMPROENEM Portal (Unilab)Technological resourcesArgumentative techniquesENEM style writingThis paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions.O presente trabalho tem por objetivo analisar de que modo os materiais didáticos de duas oficinas, disponibilizados tecnologicamente no Portal Educacional PROENEM (Unilab), contribuíram para a construção da argumentação nos textos de estudantes pré-universitários, integrantes das ações do Projeto de Extensão Palestras Interdisciplinares e Oficinas de Produção Textual para o Enem (PROENEM). Teoricamente, nosso trabalho está alicerçado nos estudos de Perelman e Tyteca (1996) e Fiorin (2018) sobre as técnicas argumentativas e em Bottentuit Junior (2013) sobre as características pedagógicas de um portal educacional. Foram analisadas dez redações estilo ENEM de estudantes que, ao participarem do Curso de Redação Gratuito PROENEM (Unilab), acessaram o Portal para realizar suas produções textuais.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/3316210.35699/1983-3652.2021.33162Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e331621983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162/28404Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessClemente, Adriely da SilvaFerreira, Leonardo ChavesGarantizado Júnior, José Olavo da Silva2022-03-24T11:17:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33162Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-03-24T11:17:21Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
O portal do projeto PROENEM (UNILAB) como plataforma pedagógica de ensino de argumentação e escrita
title The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
spellingShingle The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
Clemente, Adriely da Silva
Portal PROENEM (Unilab)
Recursos tecnológicos
Técnicas argumentativas
Redação estilo ENEM
PROENEM Portal (Unilab)
Technological resources
Argumentative techniques
ENEM style writing
title_short The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
title_full The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
title_fullStr The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
title_full_unstemmed The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
title_sort The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
author Clemente, Adriely da Silva
author_facet Clemente, Adriely da Silva
Ferreira, Leonardo Chaves
Garantizado Júnior, José Olavo da Silva
author_role author
author2 Ferreira, Leonardo Chaves
Garantizado Júnior, José Olavo da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Clemente, Adriely da Silva
Ferreira, Leonardo Chaves
Garantizado Júnior, José Olavo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Portal PROENEM (Unilab)
Recursos tecnológicos
Técnicas argumentativas
Redação estilo ENEM
PROENEM Portal (Unilab)
Technological resources
Argumentative techniques
ENEM style writing
topic Portal PROENEM (Unilab)
Recursos tecnológicos
Técnicas argumentativas
Redação estilo ENEM
PROENEM Portal (Unilab)
Technological resources
Argumentative techniques
ENEM style writing
description This paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162
10.35699/1983-3652.2021.33162
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2021.33162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162/28404
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162
Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162
Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162
Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143450640384