The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162 |
Resumo: | This paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions. |
id |
UFMG-9_f48a48f39a13986f963ca6866d342591 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33162 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teachingO portal do projeto PROENEM (UNILAB) como plataforma pedagógica de ensino de argumentação e escritaPortal PROENEM (Unilab)Recursos tecnológicosTécnicas argumentativasRedação estilo ENEMPROENEM Portal (Unilab)Technological resourcesArgumentative techniquesENEM style writingThis paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions.O presente trabalho tem por objetivo analisar de que modo os materiais didáticos de duas oficinas, disponibilizados tecnologicamente no Portal Educacional PROENEM (Unilab), contribuíram para a construção da argumentação nos textos de estudantes pré-universitários, integrantes das ações do Projeto de Extensão Palestras Interdisciplinares e Oficinas de Produção Textual para o Enem (PROENEM). Teoricamente, nosso trabalho está alicerçado nos estudos de Perelman e Tyteca (1996) e Fiorin (2018) sobre as técnicas argumentativas e em Bottentuit Junior (2013) sobre as características pedagógicas de um portal educacional. Foram analisadas dez redações estilo ENEM de estudantes que, ao participarem do Curso de Redação Gratuito PROENEM (Unilab), acessaram o Portal para realizar suas produções textuais.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/3316210.35699/1983-3652.2021.33162Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e331621983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162/28404Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessClemente, Adriely da SilvaFerreira, Leonardo ChavesGarantizado Júnior, José Olavo da Silva2022-03-24T11:17:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33162Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-03-24T11:17:21Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching O portal do projeto PROENEM (UNILAB) como plataforma pedagógica de ensino de argumentação e escrita |
title |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
spellingShingle |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching Clemente, Adriely da Silva Portal PROENEM (Unilab) Recursos tecnológicos Técnicas argumentativas Redação estilo ENEM PROENEM Portal (Unilab) Technological resources Argumentative techniques ENEM style writing |
title_short |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
title_full |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
title_fullStr |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
title_full_unstemmed |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
title_sort |
The PROENEM project portal (UNILAB) as a pedagogical platform for argumentation and writing teaching |
author |
Clemente, Adriely da Silva |
author_facet |
Clemente, Adriely da Silva Ferreira, Leonardo Chaves Garantizado Júnior, José Olavo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Leonardo Chaves Garantizado Júnior, José Olavo da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Clemente, Adriely da Silva Ferreira, Leonardo Chaves Garantizado Júnior, José Olavo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portal PROENEM (Unilab) Recursos tecnológicos Técnicas argumentativas Redação estilo ENEM PROENEM Portal (Unilab) Technological resources Argumentative techniques ENEM style writing |
topic |
Portal PROENEM (Unilab) Recursos tecnológicos Técnicas argumentativas Redação estilo ENEM PROENEM Portal (Unilab) Technological resources Argumentative techniques ENEM style writing |
description |
This paper aims to analyze how the teaching materials of two workshops, technologically available on the PROENEM Educational Portal (Unilab), contributed to the construction of argumentation in the texts of pre-university students, members of the actions of the Extension Project Interdisciplinary Lectures and Textual Production Workshops for Enem (PROENEM). Theoretically, our work will be based on the studies of Perelman and Tyteca (1996) and Fiorin (2018) about argumentative techniques and Bottentuit Junior (2013) on the pedagogical characteristics of an educational portal. Ten ENEM style essays from students who, participating in the PROENEM Free Writing Course (Unilab), accessed the Portal to make their textual productions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162 10.35699/1983-3652.2021.33162 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2021.33162 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33162/28404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 14 No. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162 Texto Livre; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162 Texto Livre; Vol. 14 No 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162 Texto Livre; v. 14 n. 3 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e33162 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711143450640384 |