As características musicais da comunicação entre adulto e bebê e suas implicações no desenvolvimento cognitivo musical da criança no primeiro ano de vida
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9D7GT8 |
Resumo: | As a kindergarten music teacher for over fifteen years, I have seen the happiness of the babies in each of ours classes and observed their motor, vocal and inter-social development at the end of each year. This context motivated me to develop this research which aims to investigate the musical characteristics of the communication between adults and babies from zero to twelve months years old and their influences on childs musical and cognitive development in the first year of life. For this purpose, a theoretical study was developed. The theories of Piaget (1966), Vygotsky (1984), Winnicott (1996), Wallon (1975) and Spitz (1987) were studied as well as the music development theories of François Delalande (1995) and Edwin E. Gordon (2000). Four researches concerning babies vocal (PARIZZI, 2009), inter-social (BEYER, 2008), sensory and motor (CARNEIRO, 2006) and emotional development (STAHLSCHMIDT, 2002) were also studied. Then, connections between these theories with the concepts of communicative musicality (MALLOCH, 1999/2000) and intuitive parenting (PAPOUSEK M.; PAPOUSEK, H., 1996) were made. The results suggest that there has been a rich dialogue between these two concepts and the ideas of the authors weve studied, which reinforces the significance of Mallochs (1999/2000) and Papouseks ideas (1996), specially for music educators. |
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As características musicais da comunicação entre adulto e bebê e suas implicações no desenvolvimento cognitivo musical da criança no primeiro ano de vidaDesenvolvimento cognitivo-musicalInteração bebê/adultoMusicalidade comunicativaParentalidade intuitivaEducação musical criançaMusicaAs a kindergarten music teacher for over fifteen years, I have seen the happiness of the babies in each of ours classes and observed their motor, vocal and inter-social development at the end of each year. This context motivated me to develop this research which aims to investigate the musical characteristics of the communication between adults and babies from zero to twelve months years old and their influences on childs musical and cognitive development in the first year of life. For this purpose, a theoretical study was developed. The theories of Piaget (1966), Vygotsky (1984), Winnicott (1996), Wallon (1975) and Spitz (1987) were studied as well as the music development theories of François Delalande (1995) and Edwin E. Gordon (2000). Four researches concerning babies vocal (PARIZZI, 2009), inter-social (BEYER, 2008), sensory and motor (CARNEIRO, 2006) and emotional development (STAHLSCHMIDT, 2002) were also studied. Then, connections between these theories with the concepts of communicative musicality (MALLOCH, 1999/2000) and intuitive parenting (PAPOUSEK M.; PAPOUSEK, H., 1996) were made. The results suggest that there has been a rich dialogue between these two concepts and the ideas of the authors weve studied, which reinforces the significance of Mallochs (1999/2000) and Papouseks ideas (1996), specially for music educators.Como professora de música na educação infantil, observo há mais de quinze anos, a alegria dos bebês, em cada uma de nossas aulas, como também o seu desenvolvimento motor, vocal e intersocial ao final de cada ano letivo. Este contexto serviu de motivação para esta pesquisa, cujo objetivo é investigar as características musicais da comunicação entre o adulto e o bebê de zero a doze meses e suas implicações no desenvolvimento da criança no primeiro ano de vida. Para tal, foi realizado um estudo de natureza teórico-bibliográfica. Estudamos as teorias de Piaget (1966), Vygotysky (1984), Winnicott (1996), Wallon (1975), Spitz (1987) e as teorias do desenvolvimento musical de François Delalande (1995) e de Edwin E. Gordon (2000). Além disso, foram estudadas quatro pesquisas acerca do desenvolvimento cognitivo-musical do bebê: o desenvolvimento vocal (PARIZZI, 2009), o intersocial (BEYER, 2008), o sensório-motor (CARNEIRO, 2006) e o emocional (STAHLSCHMIDT, 2002). A seguir, foram estabelecidas conexões entre essa fundamentação teórica com os conceitos de musicalidade comunicativa (MALLOCH 1999/2000) e de parentalidade intuitiva (PAPOUSEK M; PAPOUSEK, H, 1996). Os resultados apontam para uma rica interlocução entre esses conceitos e as ideias dos autores aqui estudados, o que confirma a relevância das ideias de Malloch (1999/2000) e do casal Papousek (1996), especialmente para educadores musicais.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMaria Betania Parizzi FonsecaRita de Cássia de SouzaOiliam Jose LannaMarcy de Lima Santos2019-08-12T10:32:50Z2019-08-12T10:32:50Z2013-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9D7GT8info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T20:33:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/AAGS-9D7GT8Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T20:33:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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