Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/44305 |
Resumo: | The Brazilian higher education has showed strong growth over the past two decades. However, opportunities for growth and profit seeking offered commercial character to education, making that the quality of the courses did not follow the growing number of new vacant situations, especially in the private higher education institutions. In this context, this research was conducted with the graduating students of a private institution, in order to check the dimensions of quality, from a scale adapted from SERVPERF, influencing the recommendation of the course by respondents. Exploratory factor analysis returned different dimensions from those used in the original SERVPERF scale, resulting in a new structure for the educational context. Among the new dimensions identified, expanded service and reliability-empathy had a significant impact on recommendation. The study also showed that the tangible aspects and reliability constructs had no significant impact on recommendation. |
id |
UFMG_0d4c139be8ca80881582d8eaa60a46b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/44305 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo HorizonteAssessing the relationship between perceived service quality and recommendation on administration course of an private higher education institution from Belo HorizonteEscala SERVPERF adaptadaInstituições de ensino superior privado (IES)Qualidade percebidaRecomendaçãoModelagem de equações estruturais.Universidades e faculdades particulares - AdministraçãoThe Brazilian higher education has showed strong growth over the past two decades. However, opportunities for growth and profit seeking offered commercial character to education, making that the quality of the courses did not follow the growing number of new vacant situations, especially in the private higher education institutions. In this context, this research was conducted with the graduating students of a private institution, in order to check the dimensions of quality, from a scale adapted from SERVPERF, influencing the recommendation of the course by respondents. Exploratory factor analysis returned different dimensions from those used in the original SERVPERF scale, resulting in a new structure for the educational context. Among the new dimensions identified, expanded service and reliability-empathy had a significant impact on recommendation. The study also showed that the tangible aspects and reliability constructs had no significant impact on recommendation.O ensino superior brasileiro tem apresentado forte expansão nas últimas duas décadas. Entretanto, as oportunidades de crescimento e a busca de lucro ofereceram ao ensino um caráter mercantil, fazendo com que a qualidade dos cursos não acompanhasse número crescente de novas vagas, especialmente nas instituições de ensino superior (IES) privadas. Nesse contexto, esta pesquisa foi realizada junto aos alunos concluintes do curso de Administração de uma instituição privada, com o intuito de verificar como as dimensões de qualidade influenciam a recomendação do curso pelos pesquisados, através de uma escala adaptada a partir da SERVPERF. A análise fatorial exploratória retornou dimensões diferentes das usadas na escala SERVPERF original, resultando em nova estrutura para o contexto educacional. Dentre as novas dimensões identificadas, atendimento ampliado e confiabilidade- empatia apresentaram impacto significativo em recomendação. O estudo apontou ainda que os constructos aspectos tangíveis e confiabilidade não tiveram impactos significativos em recomendação.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-08-17T13:14:46Z2022-08-17T13:14:46Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf10.3738/1982.2278.163919822278http://hdl.handle.net/1843/44305porNucleusLuiz Antonio de Carvalho GodinhoGisele de Araújo PereiraMarlusa de Sevilha GoslingKenyth Alves de FreitasEros Viggiano de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-08-17T13:14:46Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44305Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-08-17T13:14:46Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte Assessing the relationship between perceived service quality and recommendation on administration course of an private higher education institution from Belo Horizonte |
title |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
spellingShingle |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte Luiz Antonio de Carvalho Godinho Escala SERVPERF adaptada Instituições de ensino superior privado (IES) Qualidade percebida Recomendação Modelagem de equações estruturais. Universidades e faculdades particulares - Administração |
title_short |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
title_full |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
title_fullStr |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
title_full_unstemmed |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
title_sort |
Avaliando a relação entre qualidade percebida de serviços e recomendação no curso de administração de uma IES privada de Belo Horizonte |
author |
Luiz Antonio de Carvalho Godinho |
author_facet |
Luiz Antonio de Carvalho Godinho Gisele de Araújo Pereira Marlusa de Sevilha Gosling Kenyth Alves de Freitas Eros Viggiano de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Gisele de Araújo Pereira Marlusa de Sevilha Gosling Kenyth Alves de Freitas Eros Viggiano de Souza |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luiz Antonio de Carvalho Godinho Gisele de Araújo Pereira Marlusa de Sevilha Gosling Kenyth Alves de Freitas Eros Viggiano de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escala SERVPERF adaptada Instituições de ensino superior privado (IES) Qualidade percebida Recomendação Modelagem de equações estruturais. Universidades e faculdades particulares - Administração |
topic |
Escala SERVPERF adaptada Instituições de ensino superior privado (IES) Qualidade percebida Recomendação Modelagem de equações estruturais. Universidades e faculdades particulares - Administração |
description |
The Brazilian higher education has showed strong growth over the past two decades. However, opportunities for growth and profit seeking offered commercial character to education, making that the quality of the courses did not follow the growing number of new vacant situations, especially in the private higher education institutions. In this context, this research was conducted with the graduating students of a private institution, in order to check the dimensions of quality, from a scale adapted from SERVPERF, influencing the recommendation of the course by respondents. Exploratory factor analysis returned different dimensions from those used in the original SERVPERF scale, resulting in a new structure for the educational context. Among the new dimensions identified, expanded service and reliability-empathy had a significant impact on recommendation. The study also showed that the tangible aspects and reliability constructs had no significant impact on recommendation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2022-08-17T13:14:46Z 2022-08-17T13:14:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.3738/1982.2278.1639 19822278 http://hdl.handle.net/1843/44305 |
identifier_str_mv |
10.3738/1982.2278.1639 19822278 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/44305 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Nucleus |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829805031587840 |