A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0224 http://hdl.handle.net/1843/56783 https://orcid.org/0000-0002-7468-6477 https://orcid.org/0000-0002-1008-7520 https://orcid.org/0000-0001-7552-5491 https://orcid.org/0000-0002-5102-5051 https://orcid.org/0000-0002-4695-0787 |
Resumo: | Objective: to analyze the communication strategies adopted by a General Hospital, which helped the accreditation’s maintenance with excellence. Method: case study of a Private Hospital in Belo Horizonte, Brazil, accredited with excellence. Data were collected through semi-structured interviews and through analysis of institutional documents. The interviews were transcribed in full and submitted to content analysis. Results: instigating organizational and behavioral changes that have generated insecurity and resistance in employees. The development of strategies to improve internal communication contributed to the uniformity of information and the greater integration of professionals in their actions, promoting the change in the workers’ attitudes, and engaging and involving them in the process. Conclusion: communication plays a prominent role in the consolidation of hospital care and the development of a priority strategy to reach and maintain it, with an emphasis on quality of care and patient safety. |
id |
UFMG_0dc058ea41680f14855a3de2c0550b69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/56783 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalarCommunication as a strategy for hospital accreditation maintenanceLa comunicación como estrategia para el mantenimento de la acreditación hospitalariaAcreditaçãoHospitaisComunicaçãoEstratégiasGestão da qualidadeAcreditaçãoHospitais GeraisComunicaçãoCultura OrganizacionalGestão da Qualidade TotalObjective: to analyze the communication strategies adopted by a General Hospital, which helped the accreditation’s maintenance with excellence. Method: case study of a Private Hospital in Belo Horizonte, Brazil, accredited with excellence. Data were collected through semi-structured interviews and through analysis of institutional documents. The interviews were transcribed in full and submitted to content analysis. Results: instigating organizational and behavioral changes that have generated insecurity and resistance in employees. The development of strategies to improve internal communication contributed to the uniformity of information and the greater integration of professionals in their actions, promoting the change in the workers’ attitudes, and engaging and involving them in the process. Conclusion: communication plays a prominent role in the consolidation of hospital care and the development of a priority strategy to reach and maintain it, with an emphasis on quality of care and patient safety.Objetivo: analisar as estratégias de comunicação adotadas por um Hospital Geral, que colaboram para manutenção da acreditação com excelência. Método: estudo de caso de um Hospital Privado de Belo Horizonte, Brasil, acreditado com excelência. Os dados foram coletados por meio de entrevistas com roteiro semiestruturado e análise de documentos institucionais. As entrevistas foram transcritas na íntegra e submetidas à análise de conteúdo. Resultados: a acreditação provocou mudanças organizacionais e comportamentais que inicialmente geraram insegurança e resistência nos colaboradores. O desenvolvimento de estratégias para melhoraria da comunicação interna contribuiu para uniformidade das informações e maior compreensão por parte dos profissionais sobre suas ações, promovendo, assim, mudanças nas atitudes dos trabalhadores, tornando-os engajados e envolvidos com o processo. Conclusão : a comunicação assume papel de destaque para consolidação da acreditação hospitalar e deve ser estratégia prioritária para alcance e manutenção da mesma, visando à qualidade assistencial e a segurança do paciente.FAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas GeraisUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADAENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICAENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMUFMG2023-07-20T20:33:30Z2023-07-20T20:33:30Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-02242177-9465http://hdl.handle.net/1843/56783https://orcid.org/0000-0002-7468-6477https://orcid.org/0000-0002-1008-7520https://orcid.org/0000-0001-7552-5491https://orcid.org/0000-0002-5102-5051https://orcid.org/0000-0002-4695-0787porEscola Anna NeryElana Maria Ramos FreireValéria Cristina da SilvaAdriane VieiraSelme Silqueira de MatosMarília Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-20T21:36:12Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/56783Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-20T21:36:12Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar Communication as a strategy for hospital accreditation maintenance La comunicación como estrategia para el mantenimento de la acreditación hospitalaria |
title |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
spellingShingle |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar Elana Maria Ramos Freire Acreditação Hospitais Comunicação Estratégias Gestão da qualidade Acreditação Hospitais Gerais Comunicação Cultura Organizacional Gestão da Qualidade Total |
title_short |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
title_full |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
title_fullStr |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
title_full_unstemmed |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
title_sort |
A comunicação como estratégia para manutenção da acreditação hospitalar |
author |
Elana Maria Ramos Freire |
author_facet |
Elana Maria Ramos Freire Valéria Cristina da Silva Adriane Vieira Selme Silqueira de Matos Marília Alves |
author_role |
author |
author2 |
Valéria Cristina da Silva Adriane Vieira Selme Silqueira de Matos Marília Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Elana Maria Ramos Freire Valéria Cristina da Silva Adriane Vieira Selme Silqueira de Matos Marília Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acreditação Hospitais Comunicação Estratégias Gestão da qualidade Acreditação Hospitais Gerais Comunicação Cultura Organizacional Gestão da Qualidade Total |
topic |
Acreditação Hospitais Comunicação Estratégias Gestão da qualidade Acreditação Hospitais Gerais Comunicação Cultura Organizacional Gestão da Qualidade Total |
description |
Objective: to analyze the communication strategies adopted by a General Hospital, which helped the accreditation’s maintenance with excellence. Method: case study of a Private Hospital in Belo Horizonte, Brazil, accredited with excellence. Data were collected through semi-structured interviews and through analysis of institutional documents. The interviews were transcribed in full and submitted to content analysis. Results: instigating organizational and behavioral changes that have generated insecurity and resistance in employees. The development of strategies to improve internal communication contributed to the uniformity of information and the greater integration of professionals in their actions, promoting the change in the workers’ attitudes, and engaging and involving them in the process. Conclusion: communication plays a prominent role in the consolidation of hospital care and the development of a priority strategy to reach and maintain it, with an emphasis on quality of care and patient safety. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2023-07-20T20:33:30Z 2023-07-20T20:33:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0224 2177-9465 http://hdl.handle.net/1843/56783 https://orcid.org/0000-0002-7468-6477 https://orcid.org/0000-0002-1008-7520 https://orcid.org/0000-0001-7552-5491 https://orcid.org/0000-0002-5102-5051 https://orcid.org/0000-0002-4695-0787 |
url |
https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0224 http://hdl.handle.net/1843/56783 https://orcid.org/0000-0002-7468-6477 https://orcid.org/0000-0002-1008-7520 https://orcid.org/0000-0001-7552-5491 https://orcid.org/0000-0002-5102-5051 https://orcid.org/0000-0002-4695-0787 |
identifier_str_mv |
2177-9465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Escola Anna Nery |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA ENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEM UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248216392466432 |