Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roberto Marinho Figueiroa Zica
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Carlos Alberto Gonçalves, Henrique Cordeiro Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/45196
Resumo: With the increase of the enterprise competition for new markets and the maintenance of the conquered positions at the areas in which they operate, the executives have been searching ways to operate in less exploited markets, as well as refine models of management that are already used, in order to overcome the imposed challenges. In a worldwide context, this competition acceleration stimulates the adoption of new managing tools, exploitation and exploration actions, barriers loosening for the products and services, goods customization and the best interface with new market’s consumers. With the granted access at the international market, certain types of enterprises choose the strategy to expand its operations to other countries, which can occur in many different ways, where it can act as a major dimension of the ongoing strategy process. Although the internationalization has been associated with the multinational enterprises, mostly trends suggest that the international market has been increasingly populated by micro, small and medium enterprises. The main question for this work is the comprehension about which actions motivate or discourage the small business entrepreneurs to expand their operations to other countries and, mainly, how this decision process occurs at the action for internationalize their business.
id UFMG_0f172a6c034265730356f8a8b09be673
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/45196
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégicoInternationalization of micro, small and medium-sized enterprises: an evaluation of strategic decision-making processInternacionalizaçãoProcesso decisório estratégicoMicro empresasPequenas empresasMédias empresasPequenas e médias empresasEstratégia de negóciosWith the increase of the enterprise competition for new markets and the maintenance of the conquered positions at the areas in which they operate, the executives have been searching ways to operate in less exploited markets, as well as refine models of management that are already used, in order to overcome the imposed challenges. In a worldwide context, this competition acceleration stimulates the adoption of new managing tools, exploitation and exploration actions, barriers loosening for the products and services, goods customization and the best interface with new market’s consumers. With the granted access at the international market, certain types of enterprises choose the strategy to expand its operations to other countries, which can occur in many different ways, where it can act as a major dimension of the ongoing strategy process. Although the internationalization has been associated with the multinational enterprises, mostly trends suggest that the international market has been increasingly populated by micro, small and medium enterprises. The main question for this work is the comprehension about which actions motivate or discourage the small business entrepreneurs to expand their operations to other countries and, mainly, how this decision process occurs at the action for internationalize their business.Com o aumento da competição das empresas por novos mercados e a manutenção das posições conquistadas nos nichos em que atuam, os executivos têm buscado formas de atuar em mercados ainda pouco explorados, bem como refinar modelos de gestão já utilizados, de modo a superar os desafios impostos. Em âmbito mundial, esse aceleramento da competição estimula a adoção de novas ferramentas de gestão, ações de exploitation e exploration, a flexibilização de barreiras para produtos e serviços, a customização de bens e a melhor interface com os novos mercados consumidores. Com o acesso viabilizado aos mercados internacionais, determinados tipos de empresas optam pela estratégia de expandirem suas operações a outros países, o que pode ocorrer em várias formas diferentes, podendo se constituir como a maior dimensão do processo contínuo de estratégia. Embora a internacionalização seja historicamente associada a empresas multinacionais, tendências mais recentes sugerem que o mercado internacional está cada vez mais povoado por micro, pequenas e médias empresas. A questão proeminente para este trabalho é a compreensão sobre quais razões motivam ou desmotivam os empresários de pequenos negócios a expandirem suas operações a outros países e, sobretudo, como ocorre o processo desta decisão na ação de internacionalizar seus negócios.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-09-14T21:24:36Z2022-09-14T21:24:36Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1014211/regepe.v5i3.3982316-2058http://hdl.handle.net/1843/45196porRevista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas EmpresasRoberto Marinho Figueiroa ZicaCarlos Alberto GonçalvesHenrique Cordeiro Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-09-14T21:24:37Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/45196Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-09-14T21:24:37Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
Internationalization of micro, small and medium-sized enterprises: an evaluation of strategic decision-making process
title Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
spellingShingle Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
Roberto Marinho Figueiroa Zica
Internacionalização
Processo decisório estratégico
Micro empresas
Pequenas empresas
Médias empresas
Pequenas e médias empresas
Estratégia de negócios
title_short Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
title_full Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
title_fullStr Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
title_full_unstemmed Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
title_sort Internacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégico
author Roberto Marinho Figueiroa Zica
author_facet Roberto Marinho Figueiroa Zica
Carlos Alberto Gonçalves
Henrique Cordeiro Martins
author_role author
author2 Carlos Alberto Gonçalves
Henrique Cordeiro Martins
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roberto Marinho Figueiroa Zica
Carlos Alberto Gonçalves
Henrique Cordeiro Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Internacionalização
Processo decisório estratégico
Micro empresas
Pequenas empresas
Médias empresas
Pequenas e médias empresas
Estratégia de negócios
topic Internacionalização
Processo decisório estratégico
Micro empresas
Pequenas empresas
Médias empresas
Pequenas e médias empresas
Estratégia de negócios
description With the increase of the enterprise competition for new markets and the maintenance of the conquered positions at the areas in which they operate, the executives have been searching ways to operate in less exploited markets, as well as refine models of management that are already used, in order to overcome the imposed challenges. In a worldwide context, this competition acceleration stimulates the adoption of new managing tools, exploitation and exploration actions, barriers loosening for the products and services, goods customization and the best interface with new market’s consumers. With the granted access at the international market, certain types of enterprises choose the strategy to expand its operations to other countries, which can occur in many different ways, where it can act as a major dimension of the ongoing strategy process. Although the internationalization has been associated with the multinational enterprises, mostly trends suggest that the international market has been increasingly populated by micro, small and medium enterprises. The main question for this work is the comprehension about which actions motivate or discourage the small business entrepreneurs to expand their operations to other countries and, mainly, how this decision process occurs at the action for internationalize their business.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2022-09-14T21:24:36Z
2022-09-14T21:24:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 1014211/regepe.v5i3.398
2316-2058
http://hdl.handle.net/1843/45196
identifier_str_mv 1014211/regepe.v5i3.398
2316-2058
url http://hdl.handle.net/1843/45196
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829572183752704