Treinar memória de trabalho promove mudanças em inteligência fluida?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.9788/TP2017.2-19Pt http://hdl.handle.net/1843/54609 https://orcid.org/0000-0002-3961-3475 |
Resumo: | Intelligence is a main predictor for a variety of social, academic, and economical outcomes. Therefore, researchers have been increasingly dedicated to pursuing ways to improve intelligence. In the recent years, a great interest in working memory training programs has risen as a form to achieve changes in intelligence. However, the effi cacy of these programs is still surrounded by controversies. The current review aims to perform a critical analysis of the literature, reassessing the effects of working memory training that leads to improvements in fl uid intelligence. After data collection and a detailed literature review, the effects of working memory training leading to intelligence gain from 45 studies were assessed. A great variety in methodology was observed within the studies, which used mainly non-clinical samples, with some material incentive and an n<30. Raven was the predominant measure of effi cacy for training in fl uid intelligence, and the improvements in intelligence were signifi cant for groups of children of similar age range and for longer training periods. The positive effects observed are still insuffi cient to indicate a transfer to fl uid intelligence, suggesting that a more cautious approach of the current similar interventions may be necessary. |
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Treinar memória de trabalho promove mudanças em inteligência fluida?¿Entrenar memoria de trabajo promueve cambios en la inteligencia fluida?Does Working Memory Training Promote Changes in Fluid Intelligence?InteligênciaTreino cognitivoMemória de trabalhoTransferênciaInteligênciaMemóriaCogniçãoTransferência de aprendizagemIntelligence is a main predictor for a variety of social, academic, and economical outcomes. Therefore, researchers have been increasingly dedicated to pursuing ways to improve intelligence. In the recent years, a great interest in working memory training programs has risen as a form to achieve changes in intelligence. However, the effi cacy of these programs is still surrounded by controversies. The current review aims to perform a critical analysis of the literature, reassessing the effects of working memory training that leads to improvements in fl uid intelligence. After data collection and a detailed literature review, the effects of working memory training leading to intelligence gain from 45 studies were assessed. A great variety in methodology was observed within the studies, which used mainly non-clinical samples, with some material incentive and an n<30. Raven was the predominant measure of effi cacy for training in fl uid intelligence, and the improvements in intelligence were signifi cant for groups of children of similar age range and for longer training periods. The positive effects observed are still insuffi cient to indicate a transfer to fl uid intelligence, suggesting that a more cautious approach of the current similar interventions may be necessary.A inteligência é um dos preditores mais robustos de uma variedade de resultados nos âmbitos social, acadêmico e econômico, por isso pesquisadores cada vez mais dedicam esforços para promover melhorias na inteligência. Nos últimos anos emergiu interesse em programas de treinamento em memória de trabalho como forma de promover mudanças na inteligência. Tais programas estão cercados de controvérsias. A presente pesquisa objetiva realizar uma revisão crítica de literatura, analisando os efeitos de transferência do treinamento em memória de trabalho para a inteligência fluida. Após levantamento e análise detalhada da literatura, foram reanalisados os efeitos de treino em memória de trabalho para ganhos em inteligência de 45 estudos. Como resultado, observou-se grande variabilidade metodológica entre os estudos, cuja maior parte usou amostras não clínicas, com algum incentivo material e n<30. O Raven predominou como medida de eficácia dos treinamentos em inteligência fluida, e os aumentos na mesma foram significativos para os grupos etários de crianças e treinamentos mais longos. Os efeitos positivos encontrados são insuficientes para indicar uma transferência real para inteligência fluida, o que sugere a necessidade de maior cautela no uso atual de intervenções semelhantes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASUFMG2023-06-06T20:22:43Z2023-06-06T20:22:43Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.9788/TP2017.2-19Pt2175-3652http://hdl.handle.net/1843/54609https://orcid.org/0000-0002-3961-3475porTemas em PsicologiaMarcela Mansur AlvesRenata Saldanha Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-06T20:22:43Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54609Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-06T20:22:43Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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