Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/59756 http://orcid.org/0000-0003-4303-9071 http://orcid.org/0000-0003-0891-6454 http://orcid.org/0000-0003-0735-3856 http://orcid.org/0000-0003-4357-8016 http://orcid.org/0000-0002-2172-7300 |
Resumo: | Brazilian education in Librarianship is offered as a higher education course and understands the teaching processes as two complementary elements: theory and practice. This study presents didactic-pedagogical references for hybrid evaluation, focusing on the activities of disciplines in the information organization axis. The evaluation process is discussed from three functions: diagnostic (level of previous knowledge); formative (level of learning, in a continuum); summative (classification of individual performance in relation to the collective and idealized level). The methodology has an exploratory, descriptive, and qualitative approach. A narrative review of the literature was carried out in four stages: mapping of evaluative activities in higher education; description and discussion of the activities raised; discussion of the evaluative strategies in relation to the disciplines of information organization; proposal of an evaluative model in interlocution with the Meaningful Learning theory. The results show that evaluation is an essential process in teaching-learning, being linked to the construction of knowledge by the subjects involved.It is concluded that reflecting on the evaluation is primordial to the didactic-pedagogical planning of a higher education course, specifically in the planning of its disciplines. |
id |
UFMG_149139668e57c9bb85cf629a2b174f0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59756 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomiaEvaluation strategies in the teaching of information organization in the librarianshipEducaçãoBiblioteconomiaProjeto pedagógicoOrganização da informaçãoEducaçãoBiblioteconomiaGestão da informaçãoBrazilian education in Librarianship is offered as a higher education course and understands the teaching processes as two complementary elements: theory and practice. This study presents didactic-pedagogical references for hybrid evaluation, focusing on the activities of disciplines in the information organization axis. The evaluation process is discussed from three functions: diagnostic (level of previous knowledge); formative (level of learning, in a continuum); summative (classification of individual performance in relation to the collective and idealized level). The methodology has an exploratory, descriptive, and qualitative approach. A narrative review of the literature was carried out in four stages: mapping of evaluative activities in higher education; description and discussion of the activities raised; discussion of the evaluative strategies in relation to the disciplines of information organization; proposal of an evaluative model in interlocution with the Meaningful Learning theory. The results show that evaluation is an essential process in teaching-learning, being linked to the construction of knowledge by the subjects involved.It is concluded that reflecting on the evaluation is primordial to the didactic-pedagogical planning of a higher education course, specifically in the planning of its disciplines.A formação brasileira em Biblioteconomia é oferecida como curso de ensino superior. E geral compreende os processos de ensino como dois elementos complementares: teoria e prática. Discute as estratégias de avaliação em disciplinas de organização da informação. Discorre sobre o processo avaliativo a partir de três funções: diagnóstica (nível de conhecimento prévio); formativa (nível de aprendizagem, num contínuo); somativa (classificação do desempenho individual em relação ao nível coletivo e ao idealizado). A metodologia tem abordagem exploratória, descritiva e qualitativa. Foi realizada uma revisão narrativa da literatura em quatro etapas: mapeamento de atividades avaliativas no ensino superior; descrição e discussão das atividades levantadas; discussão das estratégias avaliativas em relação às disciplinas de organização da informação; proposta de um modelo avaliativo com interlocução com a teoria da Aprendizagem Significativa. Os resultados demonstraram que a avaliação é um processo essencial no ensino-aprendizagem, e que está ligada à construção de conhecimento pelos sujeitos envolvidos. Conclui-se que refletir sobre a avaliação é primordial para o planejamento didático-pedagógico de um curso de ensino superior, como um todo, e, em específico, do planejamento de suas disciplinas.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas GeraisCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2023-10-19T19:51:24Z2023-10-19T19:51:24Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1980-6949http://hdl.handle.net/1843/59756http://orcid.org/0000-0003-4303-9071http://orcid.org/0000-0003-0891-6454http://orcid.org/0000-0003-0735-3856http://orcid.org/0000-0003-4357-8016http://orcid.org/0000-0002-2172-7300porRevista Brasileira de Biblioteconomia e DocumentaçãoBenildes Coura Moreira Dos Santos MaculanCélia da Consolação DiasGercina Ângela de LimaElisângela Cristina AganetteCíntia de Azevedo Lourençoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-19T19:51:24Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59756Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-19T19:51:24Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia Evaluation strategies in the teaching of information organization in the librarianship |
title |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
spellingShingle |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia Benildes Coura Moreira Dos Santos Maculan Educação Biblioteconomia Projeto pedagógico Organização da informação Educação Biblioteconomia Gestão da informação |
title_short |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
title_full |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
title_fullStr |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
title_full_unstemmed |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
title_sort |
Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de biblioteconomia |
author |
Benildes Coura Moreira Dos Santos Maculan |
author_facet |
Benildes Coura Moreira Dos Santos Maculan Célia da Consolação Dias Gercina Ângela de Lima Elisângela Cristina Aganette Cíntia de Azevedo Lourenço |
author_role |
author |
author2 |
Célia da Consolação Dias Gercina Ângela de Lima Elisângela Cristina Aganette Cíntia de Azevedo Lourenço |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benildes Coura Moreira Dos Santos Maculan Célia da Consolação Dias Gercina Ângela de Lima Elisângela Cristina Aganette Cíntia de Azevedo Lourenço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Biblioteconomia Projeto pedagógico Organização da informação Educação Biblioteconomia Gestão da informação |
topic |
Educação Biblioteconomia Projeto pedagógico Organização da informação Educação Biblioteconomia Gestão da informação |
description |
Brazilian education in Librarianship is offered as a higher education course and understands the teaching processes as two complementary elements: theory and practice. This study presents didactic-pedagogical references for hybrid evaluation, focusing on the activities of disciplines in the information organization axis. The evaluation process is discussed from three functions: diagnostic (level of previous knowledge); formative (level of learning, in a continuum); summative (classification of individual performance in relation to the collective and idealized level). The methodology has an exploratory, descriptive, and qualitative approach. A narrative review of the literature was carried out in four stages: mapping of evaluative activities in higher education; description and discussion of the activities raised; discussion of the evaluative strategies in relation to the disciplines of information organization; proposal of an evaluative model in interlocution with the Meaningful Learning theory. The results show that evaluation is an essential process in teaching-learning, being linked to the construction of knowledge by the subjects involved.It is concluded that reflecting on the evaluation is primordial to the didactic-pedagogical planning of a higher education course, specifically in the planning of its disciplines. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-10-19T19:51:24Z 2023-10-19T19:51:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
1980-6949 http://hdl.handle.net/1843/59756 http://orcid.org/0000-0003-4303-9071 http://orcid.org/0000-0003-0891-6454 http://orcid.org/0000-0003-0735-3856 http://orcid.org/0000-0003-4357-8016 http://orcid.org/0000-0002-2172-7300 |
identifier_str_mv |
1980-6949 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/59756 http://orcid.org/0000-0003-4303-9071 http://orcid.org/0000-0003-0891-6454 http://orcid.org/0000-0003-0735-3856 http://orcid.org/0000-0003-4357-8016 http://orcid.org/0000-0002-2172-7300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248349046767616 |