Um gesto político intersticial e um histórico palimpséstico: a escrita de si em D'est e Là-bas de Chantal Akerman
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542019239355 http://hdl.handle.net/1843/37961 https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 |
Resumo: | Where are history and politics when a filmmaker refuses procedures of documental recollection such as archives, off-screen narration, and playacting, and instead contemplates spaces of conflict in Eastern Europe 1993 and in Israel 2006 without getting involved in them? In order to answer this question, we argue that, by means of a self-writing style (an autobiography built in the memory gaps of the Holocaust), Chantal Akerman’s films D’est and Là-bas reach the political through a crannied route (of affects and cracks) that constructs a palimpsestic picture of history in which past and present are not sequential. |
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Um gesto político intersticial e um histórico palimpséstico: a escrita de si em D'est e Là-bas de Chantal AkermanAn interstitial political gesture and a palimpsestic record: writing per se in D’est and Là-basChantal AkermanCinemaPolíticaMemóriaHolocaustoAfetosAkerman, ChantalCinemaFilmes biográficosJudeus no cinemaHolocausto judeu (1939-1945) Narrativas pessoaisPolítica na arteAfeto (Psicologia)MemóriaWhere are history and politics when a filmmaker refuses procedures of documental recollection such as archives, off-screen narration, and playacting, and instead contemplates spaces of conflict in Eastern Europe 1993 and in Israel 2006 without getting involved in them? In order to answer this question, we argue that, by means of a self-writing style (an autobiography built in the memory gaps of the Holocaust), Chantal Akerman’s films D’est and Là-bas reach the political through a crannied route (of affects and cracks) that constructs a palimpsestic picture of history in which past and present are not sequential.Onde está o histórico e o político quando uma cineasta recusa os procedimentos de rememoração documentais como o arquivo, o testemunho e a encenação, para apenas contemplar espaços de conflito no Leste Europeu de 1993 e em Israel de 2006, sem a eles se imiscuir? Buscando responder tal questão, este artigo produz o argumento de que através da escrita de si – de uma autobiografia instituída nas lacunas da memória sobre o Holocausto – os filmes D’est e Là-bas, de Chantal Akerman, alcançam o político por uma via intersticial – aquela dos afetos e das brechas - e formula uma figura palimpséstica para a história, que não encadeia passado e presente.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALUFMG2021-09-09T18:19:02Z2021-09-09T18:19:02Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-255420192393551982-2553http://hdl.handle.net/1843/37961https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185porGaláxia (São Paulo)Roberta Oliveira Veigainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-09-09T18:19:02Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37961Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-09-09T18:19:02Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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