Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/74869 |
Resumo: | In this article, we will seek, through documentary research, to compare the understandings of Spatial Thinking, present in Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum (NRC, 2006), with national research dedicated to identifying the intellectual components and movements involved in Geographic Reasoning. By identifying similarities, differences, and disagreements between the works analyzed, we seek an outline, albeit incipient, of what we understand as Geographic Reasoning. We consider such reasoning to be necessary for the study of the spatiality of a given phenomenon and, consequently, for the understanding of Spatial Practices. |
id |
UFMG_28115aecf20ffb5acae251234b87ab58 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/74869 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking)For a construction of geographical reasoning beyond spatial thinkingGeografiaLógicaGeografiaLógicaIn this article, we will seek, through documentary research, to compare the understandings of Spatial Thinking, present in Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum (NRC, 2006), with national research dedicated to identifying the intellectual components and movements involved in Geographic Reasoning. By identifying similarities, differences, and disagreements between the works analyzed, we seek an outline, albeit incipient, of what we understand as Geographic Reasoning. We consider such reasoning to be necessary for the study of the spatiality of a given phenomenon and, consequently, for the understanding of Spatial Practices.Neste artigo procuraremos, através de uma pesquisa documental, cotejar as compreensões sobre Pensamento Espacial, presentes no Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum (NRC, 2006), às pesquisas nacionais dedicadas a identificação dos componentes e movimentos intelectuais envolvidos num Raciocínio Geográfico. Através da identificação de aproximações, distanciamentos e discordâncias entre os trabalhos analisados, buscamos um delineamento, ainda que incipiente, daquilo por nós compreendido como Raciocínio Geográfico. Tal raciocínio é por nós tomado como necessário ao estudo da espacialidade de um dado fenômeno e, em decorrência, à compreensão de Práticas Espaciais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-08-23T20:59:22Z2024-08-23T20:59:22Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectpdfapplication/pdf00http://hdl.handle.net/1843/74869porColóquio Internacional da Rede Latino Americana de Didática de GeografiaPatrícia AssisRoberto Célio ValadãoValéria de Oliveira Roque Ascençãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-08-23T20:59:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/74869Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-08-23T20:59:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) For a construction of geographical reasoning beyond spatial thinking |
title |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
spellingShingle |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) Patrícia Assis Geografia Lógica Geografia Lógica |
title_short |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
title_full |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
title_fullStr |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
title_full_unstemmed |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
title_sort |
Por uma construção do raciocínio geográfico para além do pensamento espacial (spatial thinking) |
author |
Patrícia Assis |
author_facet |
Patrícia Assis Roberto Célio Valadão Valéria de Oliveira Roque Ascenção |
author_role |
author |
author2 |
Roberto Célio Valadão Valéria de Oliveira Roque Ascenção |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Patrícia Assis Roberto Célio Valadão Valéria de Oliveira Roque Ascenção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia Lógica Geografia Lógica |
topic |
Geografia Lógica Geografia Lógica |
description |
In this article, we will seek, through documentary research, to compare the understandings of Spatial Thinking, present in Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum (NRC, 2006), with national research dedicated to identifying the intellectual components and movements involved in Geographic Reasoning. By identifying similarities, differences, and disagreements between the works analyzed, we seek an outline, albeit incipient, of what we understand as Geographic Reasoning. We consider such reasoning to be necessary for the study of the spatiality of a given phenomenon and, consequently, for the understanding of Spatial Practices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2024-08-23T20:59:22Z 2024-08-23T20:59:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
00 http://hdl.handle.net/1843/74869 |
identifier_str_mv |
00 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/74869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Colóquio Internacional da Rede Latino Americana de Didática de Geografia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829679654404096 |